همشهری آنلاین: مدیر عامل بورس تهران توسعه اقتصادی کشورها را در گرو بازار سرمایه قانونمند و پیشرفته دانست.

حسن قالیباف اصل در همایش اصل 44 عملکرد گذشته و چشم انداز آینده، گفت: کشورهایی که بازار سرمایه قانونمند و آزاد دارند جزو کشورهای توسعه یافته و پیشرفته محسوب می‌شوند.

به گزارش روابط عمومی بورس اوراق بهادار تهران، وی بر نقش‌های کلیدی بازار سرمایه در اقتصاد اشاره کرد و اظهار داشت: بازار سرمایه سبب نقد شوندگی بالای دارایی می‌شود و این امر بر جذابیت سرمایه‌گذاری می‌افزاید، همچنین کشف قیمت منصفانه برای دارایی‌ها با توجه به حضور فعالان و متخصصین و رسیدن عرضه و تقاضا در بازار سرمایه حاصل می‌شود.

به گفته قالیباف اصل، نقش دیگر بازار سرمایه در اقتصاد شفافیت عملکرد شرکت‌های پذیرفته شده در بورس است، زیرا این شرکت‌ها زیر ذره‌بین فعالان بازار و مسولان بورس قرار می‌گیرند و اصل ارایه اطلاعات شفاف و پاسخگویی به‌طور مستمر اعمال می‌شود.

مدیر عامل بورس تهران تخصیص بهینه سرمایه را در بورس دانست و تصریح کرد: سرمایه به عنوان منبع کمیاب اگر به صورت بهینه تخصیص نیابد، چرخ‌های اقتصادی کشور نمی‌تواند به حرکت درآید، بلکه تبعات اجتماعی نیز پدیدار می‌شود.

وی جایگاه بورس در سیاست‌های اصل 44 را مهم ذکر کرد و افزود: در بند «ج» و «د» سیاست های ابلاغ شده، بر قیمت‌گذاری و واگذاری سهام از طریق بورس تاکید شده است، زیرا بازار سرمایه قانونمند و شفاف است و خرد جمعی در آن اعمال نظر می‌کند، بر همین اساس مقام معظم رهبری هم بر آن تاکید دارند.

وی افزود: کشورهایی مانند بلوک شرق که بازار سرمایه کوچک دارند در خصوصی سازی ناموفق بوده و پس از خصوصی‌سازی شرکت‌ها رها شده و عملکرد آنها ناکارا و بدتر گردیده است.

مدیر عامل بورس تهران نقش بورس در اصل 44 و در قسمت واگذاری را انکار ناپذیر دانست و خاطر نشان کرد: آمار سازمان خصوصی‌سازی حکایت از واگذاری 80 درصدی سهام شرکت‌ها از طریق بورس دارد که کارنامه مناسب و قابل قبول برای بازار سرمایه محسوب می‌شود.

قالیباف اصل به سهیم شدن مردم در دارایی شرکت‌های بزرگ اشاره کرد و افزود: شرکت‌های بزرگی مانند مس که روزی پذیرفته شدن آن در بورس و سهامدار شدن تعداد زیادی از مردم در آن به ذهن متبادر نمی‌شد، در بورس توزیع و در اختیارمردم قرار گرفت.

وی در ادامه به عرضه سهام بانک تجارت در بورس اشاره کرد و افزود: 6 درصد از سهام این بانک که جزو بزرگترین بانک‌های دولتی بود در بورس عرضه شد و 8 هزارو 377 نفر سهام این بانک را خریدند که از این تعداد 8هزارو 170 نفر سهامداران حقیقی و 207 نفر بنگاه‌های اقتصادی بودند که به طور غیر مستقیم سهام را برای مردم خریدند، و در مجموع 62.5 درصد را مردم و مابقی را نهادهای حقوقی مانند صندوق‌های بازنشستگی، تامین اجتماعی و شرکت‌های سرمایه‌گذاری خریدند.

مدیر عامل بورس تهران بر آماده سازی شرکت ها قبل از پذیرش در بورس تاکید کرد و اظهار داشت: بورس در خصوصی‌سازی نقش‌های متنوعی را ایفا می‌کند و به منظور واگذاری شرکت‌ها، مخصوصا شرکت‌های دولتی فرایند آماده‌سازی را انجام می‌دهد.

وی ادامه داد: برای آماده‌سازی شرکت‌ها، کار گروه های مشترکی تشکیل می‌شود تا روی موضوعات حقوقی، مالی و فرهنگی مبتنی بر تغییر اساسنامه و تبدیل شدن به سهامی عام، ارایه صورت‌های مالی بر اساس استاندارد و آماده شدن مدیران برای پذیرفتن خصوصی شدن و احراز الزامات از قبل تعیین شده بورس، نظارت کنند تا شرکت‌ها پس از آن پذیرش و درج شوند.

قالیباف اصل، ابلاغ اصل 44 برای بورس تهران را فرصت بزرگی عنوان و تصریح کرد: با ابلاغ اصل 44 فرصت پذیرش صنایع و شرکت‌های مختلف در بورس فراهم شد، به عنوان مثال پالایشگاه‌ها، کشتیرانی، فولاد مبارکه، فولاد خوزستان، مس، مخابرات و بانک‌ها وارد بورس شدند.

وی به تنوع در بورس تهران اشاره کرد و افزود: از لحاظ تنوع با 37 صنعت بورس تهران بالاترین تنوع را در میان بورس‌های منطقه به خود اختصاص داده است. همچنین ارزش بازار سهامی که تحت عنوان اصل 44 واگذار شد، 21 هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که با توجه به ارزش 52 هزار میلیارد تومانی بورس تهران، 40 درصد از ارزش بازار را به خود اختصاص داده است.

قالیباف اصل در پایان بر پیگیری بورس تهران در مورد پذیرش شرکت‌ها تاکید کرد و افزود: بورس تهران پذیرش شرکت‌ها را در دستورکار دارد و مورد بررسی قرار می‌دهد، مانند بانک صادرات، پست بانک، بیمه‌ها، حفاری شمال و صنایع ملی پتروشیمی که هلدینگ بزرگ پتروشیمی است و در آینده پذیرش، درج و عرضه سهام آنها در بورس انجام می‌شود.

کد خبر 81959

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز