گروه بورس: یکشنبه 27 اردیبهشت با واگذاری سهام بانک تجارت در بورس، زنگ خصوصی‌سازی‌ در سال جدید به صدا در می‌آید.

به گزارش همشهری، به‌دنبال برگزاری نشست معارفه بانک تجارت در روز گذشته سازمان خصوصی‌سازی‌ فردا 5 درصد از سهام بانک تجارت را برای نخستین بار در بورس عرضه می‌کند و به این ترتیب سناریوی واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در بورس برای نخستین بار در سال جدید کلید می‌خورد.

قرار است پس از واگذاری سهام بانک تجارت، برنامه واگذاری سهام شرکت‌های دولتی در سال جدید با واگذاری سهام بانک صادرات و شرکت‌های بیمه ادامه یابد. پیش‌بینی می‌شود با واگذاری سهام این شرکت تا پایان سال‌جاری چندین میلیارد دلار به ارزش بورس تهران اضافه شود.

فعالان بازار، ارزش سهام بانک تجارت را بیش از یک میلیارد دلار ارزیابی می‌کنند. بر این اساس، سازمان خصوصی‌سازی‌ اعلام کرده، درصورت کشش بازار تا 6درصد از سهام بانک تجارت را در روز‌های اول در بورس عرضه می‌کند.

پیش از این 40 درصد از سهام بانک تجارت به کارگزاری سهام عدالت واگذار شد و قرار است 10 درصد از سهام این بانک نیز به کارکنان ومدیران شرکت واگذار شود. پس از واگذاری این میزان از سهام بانک تجارت؛

سازمان خصوصی‌سازی‌ بخشی دیگر از سهام را در قالب یک بلوک 34 درصدی در بورس واگذار خواهد کرد و مابقی سهام نیز در دست دولت باقی خواهد ماند. به این ترتیب به‌نظر می‌رسد بانک تجارت در گام اول مهم‌ترین قانون بورس مبنی بر رعایت شرط سهام شناور آزاد را نقض خواهد کرد.

براساس قوانین بورس، حداقل 20 درصد از سهام شرکت‌هایی که دربورس تهران واگذار می‌شوند باید شناور باشد این قانون تاکنون حتی یکبار نیز از سوی دولت رعایت نشده و بورس تهران عموما پس از واگذاری سهام شرکت‌های دولتی با مشکل نقد شوندگی سهام مواجه است.

در همین رابطه روز گذشته وزیر امور اقتصادی و دارایی در مراسم معارفه بانک تجارت با بیان اینکه با ورود بانک ملت، یخ بازار سرمایه ذوب شد، گفت: دولت در اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی مصمم است.

سید شمس الدین حسینی اعلام کرد: پس از بانک تجارت، بانک صادرات و بیمه‌ها واگذار خواهند شد و بازار مالی کشور شکوفاتر می‌شود. 

حسینی افزود: با ورود بانک تجارت به ارزش هزار و 40 میلیارد تومان بیش از یک میلیارد دلار به ارزش بازار سرمایه افزوده می‌شود و سهم مؤسسات مالی در بازار سرمایه از 13 درصد به 15 درصد می‌رسد.

ترکیب واگذاری سهام بانک تجارت

معاون سازمان خصوصی‌سازی‌ با اعلام ترکیب واگذاری خرد و عمده سهام بانک تجارت گفت: بعد از عرضه و کشف قیمت 5‌درصد از سهام بانک تجارت در روز دوشنبه، یک درصد دیگر از سهام نیز درصورت کشش بازار عرضه خواهد شد. 

به گزارش فارس، مهدی عقدایی درباره واگذاری 2بلوک 5‌درصدی سهام بانک تجارت به کارکنان و مدیران این بانک گفت: بعد از کشف قیمت سهام این بانک 5‌درصد به کارکنان آن به‌عنوان سهام ترجیحی واگذار خواهد شد و واگذاری 5‌درصد دیگر به مدیران، به بررسی شرایط مدیران در هیأت واگذاری و سازمان خصوصی‌سازی نیاز دارد. 

وی ادامه داد: با توجه به عرضه 6 درصد از سهام بانک تجارت در روزهای اول، واگذاری 10‌درصد به کارکنان و مدیران و 40 درصد به سهام عدالت و باقی ماندن 20درصد از سهام در اختیار دولت، حدود 34درصد از سهام برای عرضه بلوکی در نظر گرفته شده است.

کد خبر 81506

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز