پنجشنبه ۳۱ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: کار آماده‌سازی شرکت‌ها را سازمان بورس انجام نمی‌دهد ولی بدون آماده‌سازی، هیچ شرکتی وارد بورس نمی‌شود و بخش مهم آماده‌سازی توجه بر شفاف‌سازی اطلاعات شرکت‌هاست.

این سخنان علی صالح‌آبادی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار تهران بود که در همایش اصل 44 عملکرد گذشته و چشم‌انداز آینده سخن می‌گفت.    

به گزارش ایرنا، صالح‌آبادی ادامه داد: پیش از ابلاغ سیاست‌های کلی اصل 44 وضعیت شرکت ‌های موجود در بورس مخدوش بود.

وی با بیان اینکه در سطح کشور صنایع متوسط وجود دارد و عمده سهام شرکت‌های بزرگ مربوط به دولت است، گفت: در این مدت قانون جدید بازار اوراق بهادار تصویب شد که این قانون شفافیت‌هایی برای اجرای بهتر اصل 44 دارد.

صالح آبادی افزود: ابلاغیه مقام معظم رهبری در سال 85 مبنی بر ورود شرکت‌های بزرگ به بورس صورت گرفت که موتور محرکه خوبی برای بازار سرمایه بود.

وی توضیح داد: پیش از پذیرش پالایشگاه اصفهان در بورس، دولت نفت خام را به پالایشگاه فروخته آنرا به فرآورده تبدیل می کرد و متعاقبا آن را به دولت می‌فروخت و از این محل کارمزدی دریافت می‌کرد که رقم آن ثابت نبود در حالی که تجاری‌سازی فعالیت شرکت پیش از ورود آن به بورس بسیار مهم است.

رییس بورس و اوراق بهادار ادامه داد: با اصلاحات قانون روند کارمزدی به خرید و فروش تبدیل شده و ریسک شرکت کاهش یافت و همچنین در مورد فولاد تلاش شد تا قیمت محصول نهایی شرکت به قیمت رقابتی و بازار به فروش برسد.

صالح آبادی یکی از وظایف این سازمان را کاهش ریسک برای سرمایه‌گذاران دانست و گفت: سازمان با تلاش برای محدود کردن ریسک برای سرمایه‌گذاران است اما برخی از حوزه‌ها مانند قیمت محصول دربازار قابل کنترل نیستند.

سخنگوی بورس و اوراق بهادار به عرضه سهام برخی شرکت‌های دولتی در بورس برای واگذاری اشاره کرد و گفت: در زمان حاضر ذوب آهن اصفهان پذیرش اما مراحل آماده‌سازی آن کمی طولانی شده است.

معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: در سال گذشته به ‌رغم وجود بحران مالی جهانی، موفق به عرضه بانک ملت در بورس شدیم که استقبال خوبی از آن شد و این امر نشان می‌دهد که اگر تقاضای خوبی در بازار باشد بخش عرضه بورس مشکلی ندارد.

وی یادآور شد: ساز و کار مناسبی برای شرکت‌هایی که نمی‌توانند وارد بورس اوراق بهادار تهران شوند در فرآیند فرابورس با شرایط آسانتر فراهم شده، به طوری که شرکت‌های زیان ده می‌توانند به صورت مزایده از طریق شرکت های فرابورس وارد بورس شوند.

صالح آبادی در خصوص بخش تقاضا نیز گفت: تاکنون 17 صندوق سرمایه‌گذاری ایجاد و در همین رابطه لایحه‌ای برای شخصیت حقوقی و مالیات آنها به دولت تقدیم شده تا در صورت تصویب و مشخص شدن زوایای آن تعداد آنها افزایش یابد.

وی همچنین توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و بازار سرمایه را از دیگر اهداف بورس و اوراق بهادار ذکر کرد وگفت: هرچه شفافیت اطلاعاتی بیشتر باشد مشتریان بیشتر جذب می‌شوند و در نظر داریم تا پایان سال معاملات آنلاین را در بازار سرمایه راه‌اندازی کنیم.
رییس بورس و اوراق بهادار در ادامه به اختصاص شعب ویژه در قوه قضاییه برای رسیدگی به جرایم بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: در زمینه سرمایه‌گذار خارجی آیین نامه موجود را اصلاح و آن را تقدیم دولت کرده‌ایم.

صالح آبادی ادامه داد: از سوی شرکت‌های کارگزاری سبدگردانی و مشاوره سرمایه‌گذاری انجام می‌شود و در آینده نزدیک شرکت‌های مشاوره‌ای و سبدگردانی برای افزایش تقاضا برای مشتریانی که حرفه‌ای نیستند، ایجاد می‌کنیم.[مفاهیم: کارگزار بورس]

کد خبر 81880

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز