گروه بورس: 28 تیر برای نخستین‌بار 5 درصد از سهام شرکت حفاری شمال در بورس تهران عرضه می‌شود

به گزارش همشهری، به‌دنبال برگزاری مراسم معارفه شرکت حفاری شمال در روز چهارشنبه سازمان خصوصی‌سازی فردا 5‌درصد از سهام این شرکت را در بورس تهران عرضه خواهد کرد.

آخرین میزان سرمایه ثبت‌شده شرکت حفاری شمال 260 میلیارد تومان است و همه این سهام به نمایندگی از دولت در اختیار شرکت ملی نفت ایران است.

آخرین اخبار نشان می‌دهد براساس قانون بودجه سال 86 و مصوبه هیات وزیران، 10درصد از سهام این شرکت در تیر ماه امسال به‌عنوان بدهی‌های دولتی به سازمان تامین اجتماعی نیروهای مسلح(ساتا) واگذار شده است و قرار است 30 درصد دیگر از سهام این شرکت نیز به سبد سهام عدالت واریز شود.

آخرین اطلاعات منتشر شده در امید نامه شرکت حفاری شمال نشان می‌دهد، این شرکت سود هر سهم خود را برای سال مالی 88 مبلغ 158 ریال پیش‌بینی کرده و قرار است با پیشنهاد هیأت‌مدیره 40 درصد از این میزان سود در مجمع عمومی این شرکت بین سهامداران تقسیم شود.

همچنین براساس جدولی که سود 3 سال آینده این شرکت را پیش‌بینی کرده است، درآمد هر سهم شرکت حفاری شمال در سال 89 برابر با 351 ریال و در سال‌های 90 و 91 به‌ترتیب 439 و483 ریال پیش‌بینی شده است. این در حالی است که پیش‌بینی درآمد هر سهم حفاری شمال در سال 87 برابر با 104 ریال است و قرار است 10 درصد از این میزان در مجمع عمومی شرکت بین سهامداران تقسیم شود.

در همین رابطه روز چهارشنبه مدیرعامل شرکت حفاری شمال درباره سیاست تقسیم سود شرکت گفت: هیأت‌مدیره شرکت برای سال مالی 87 پیشنهاد تقسیم 10 درصد سود سالانه را ارائه خواهد کرد تا رضایت کسانی که قصد دارند وارد سهام این شرکت شوند را جلب کند. همچنین این شرکت برای سال 88، 40 درصد سود را بین سهامداران تقسیم می‌کند.

هدایت‌الله خادمی عنوان کرد: پیش‌بینی بودجه 88، هزار و 800 میلیارد ریال است که 250 میلیارد ریال آن در3 ماهه نخست سال محقق شده ولی به‌دلیل اینکه بیشتر دکل‌ها از مردادماه شروع به فعالیت می‌کنند بنابراین هزینه‌های بیشتری در 3ماهه دوم سال خواهیم داشت و تا آخر سال بودجه‌ پیش‌بینی‌ شده را جذب می‌کنیم.

وی با اشاره به اینکه شرکت حفاری شمال قرارداد 10 ساله تامین دکل‌های حفاری داشته و سود آن تضمین شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به تعداد کم دکل‌های حفاری، تحریم در این شرکت تاثیری ندارد.

غرامت 7 میلیون دلاری

وی درباره شکایت 7 میلیون دلاری یک شرکت آمریکایی و اثر منفی و 2 تومانی این میزان روی سود هر سهم حفاری شمال گفت: شرکت آمریکایی به‌دلیل حمل یک دستگاه خواهان دریافت 7 میلیون دلار شده که این موضوع در دست واحد حقوقی شرکت ملی نفت بوده و مذاکراتی در حال انجام است.

از سوی دیگر حمل این دستگاه مربوط به قرارداد با شرکت فلات قاره بود که درصورت پرداخت غرامت باید توسط این شرکت داده شود.

خادمی درباره اثر تحریم‌ها بر فعالیت‌های حفاری شمال بیان کرد: نمی‌گویم تحریم هیچ تاثیری بر اقتصاد و حفاری شمال ندارد اما در طول 3سال گذشته و با وجود تحریم‌ها مصرف داخلی وجود داشته و اگر روزی صادرات قطع شود حتما بازار مصرف داخلی مدنظر خواهد بود.

کد خبر 85693

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز