چهارشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۲
۰ نفر

گروه بورس: کارشناسان معتقدند با عبور از مرز 9هزار واحد شاخص بورس عملا وارد مدار صعودی شده و انتظار می‌رود روند صعودی تا ماه‌های آینده ادامه یابد.

به گزارش همشهری، پس از ماه‌ها نزول روز گذشته شاخص بورس تهران از مرز 9 هزار واحد عبور کرد و وارد مدار جدید صعودی شد.

به اعتقاد تحلیلگران تکنیکال با عبور شاخص از مرز 9 هزار و 100 واحد این شاخص تا مرز 10 هزار و 300 واحد پیش خواهدرفت و به‌نظر می‌رسد روند صعودی بورس تهران حتی تا 3 سال آینده ادامه پیدا کند.

اما تحلیلگران بنیادی با اینکه معتقدند روند صعودی شاخص‌های بورس تهران دست کم تا چند ماه آینده ادامه می‌یابد، اما پیش‌بینی روز‌های آینده را سخت توصیف می‌کنند و معتقدند عوامل متعددی در صعود شاخص‌های بورس تهران دخالت دارند.

هادی بیدختی، مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس در تشریح دلایل صعود شاخص‌های بورس تهران گفت: با توجه به آنکه روش محاسبه شاخص تغییر کرده است و در حال حاضر به غیراز قیمت سهام شرکت‌ها، میزان سود نقدی نیز در شاخص بورس محاسبه می‌شود بنابر این نگرانی برای نزول شاخص در فصل مجامع وجود ندارد.

وی با بیان اینکه روش محاسبه شاخص تغییر کرده است، افزود: در گذشته شاخص بورس براساس قیمت محاسبه می‌شد بنابر این در زمان برگزاری مجامع شرکت‌ها در فصل تیرماه میزان سود شرکت‌ها کاهش پیدا می‌کرد و با کاهش ارزش سهام شرکت‌ها این موضوع باعث کاهش شاخص قیمت می‌شد اما در حال حاضر با تغییر نحوه محاسبه شاخص این نگرانی وجود ندارد.

بیدختی افزود: عمده‌ترین دلیل نزول شاخص‌های بورس تهران بحران مالی جهان در سال گذشته بود اما رکود اقتصاد جهانی اگرچه همچنان ادامه دارد اما از ابتدای سال‌جاری تاکنون بهبود یافته و اثر خود را در قیمت نفت، فلزات و محصولات پتروشیمی نشان داده است.

به گفته او دیگر انتظار نمی‌رود قیمت نفت تا مرز 35 دلار کاهش یابد و هم‌اکنون قیمت آن بین 50 تا 60 دلار در نوسان است و این موضوع زمینه سود آوری سهام شرکت‌ها را در سال جدید به‌وجود آورد.

مدیرعامل شرکت کارگزاری عمران فارس توضیح داد: از سوی دیگر به تعویق افتادن تصویب برخی لوایح مانند لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از دیگر موضوعاتی بود که باعث رشد کلی ارزش بازار شد؛

چراکه استدلال بازار بر این است که با تصویب این لایحه و افزایش قیمت حامل‌های انرژی روند سود آوری صنایع انرژی بر کاهش خواهد یافت اما با توجه به تعویق تصویب این لایحه به‌نظر نمی‌رسد تا 6ماه آینده زمینه بررسی این لایحه در مجلس فراهم شود؛ بنابراین بازار با خیال آسوده تری به حرکت خود ادامه می‌دهد.

بیدختی تاکید کرد: همچنین در شرایط حاضر زمینه‌های سرمایه‌گذاری در بازار‌های رقیب مانند بانک‌ها، مسکن، خودرو، طلا، ارز و بازار‌های دیگر کمتر شده و این موضوع باعث جذب سرمایه‌های جدید توسط بورس شده است.

به گفته وی کاهش شدید قیمت‌ها در سال گذشته و به کف رسیدن ارزش سهام شرکت یکی دیگر از دلایلی بود که منجر به ایجاد جذابیت جدید برای سرمایه‌گذاری در بازار سهام شده است.

شاخص تا شهریور ماه به 10 هزار واحد می‌رسد

در همین حال مجید اصلی کارشناس بازار سهام درباره روند صعودی شاخص‌های بورس تهران گفت: به‌نظر می‌رسد با توجه به نزدیک بودن انتخابات، بورس ما در روز‌های آینده بیشتر تحت‌تأثیر این رویداد باشد.

وی ادامه داد: به‌دلیل نزدیک شدن به زمان انتخابات برخی از سرمایه‌گذاران کم ریسک‌تر اقدام به فروش و نقد کردن سهام خود تا زمان روشن شدن نتیجه انتخابات خواهند کرد و همین موضوع می‌تواند یک کاهش مقطعی را برای بازار سهام به‌وجود آورد.

او با بیان اینکه خارج از موضوع برگزاری انتخابات شاخص بورس تهران روند صعودی خواهد داشت، تاکید کرد: روند صعودی شاخص‌ها پس از انتخابات ادامه خواهد یافت؛ چون در هر صورت یا دولت فعلی به کار خود ادامه خواهد داد که سرمایه‌گذاران با فعالیت‌های این دولت آشنا هستند یا اشخاص دیگری انتخاب خواهند شد که ارزیابی مثبتی در این باره وجود دارد.

اصلی افزود: به غیر از حرکت مقطعی شاخص در زمان انتخابات، روند حرکت شاخص پس از انتخابات صعودی خواهد بود و بعید به‌نظر می‌رسد شاخص دوباره به سمت 8‌هزار واحد نزول کند.

این کارشناس پیش‌بینی کرد: شاخص بورس تهران تا پایان شهریور ماه از مرز 10 هزار واحد عبور کند و با بیان اینکه اثر بحران مالی جهان بر بازار‌های سهام تا حدود زیادی خاتمه یافته است، خاطر نشان کرد: بورس تهران با توجه به کاهش قیمت‌ها در شرایط کنونی در دوران جهش است و قطعا شرایط بازار در ماه‌های آینده مثبت خواهد بود.

کد خبر 81866

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز