دوشنبه ۲۹ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر مسکن و شهرسازی اصلی ترین عامل کاهش 30 تا 45 درصدی قیمت مسکن در نقاط مختلف کشور را کنترل نقدینگی اعلام کرد

 محمد سعیدی کیا در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار واحد مرکزی خبر با اشاره به نرخ رشد 36 درصدی نقدینگی در سال 86 و کنترل آن در سال گذشته گفت: یکی دیگر از عوامل کاهش قیمت مسکن حذف پرداخت وام 18 میلیون تومانی خرید مسکن است که جزو مصوبه های دولت بود.

وی اجرای طرح مسکن مهر که موجب جذب بخشی از تقاضای بازار مسکن شد و همچنین عملیاتی شدن سامانه هوشمند ثبت معاملات املاک و مستغلات را از دیگر عوامل مهم در کاهش قیمت مسکن بیان کرد و افزود : این دو طرح با هدف کنترل قیمت ها در بازار مسکن ، قوی تر از گذشته ادامه می یابد.

وزیر مسکن و شهرسازی درباره افت قیمت ها در سال 88 هم گفت : چگونگی تصویب طرح تحول اقتصادی در مجلس شورای اسلامی و قانون بودجه 88 مهم است.

وی پرداخت تسهیلات ساخت مسکن و رونق ساخت و ساز را هم در کاهش قیمت مسکن موثر دانست و افزود : باید دید دولت دهم چه سیاست هایی را در بازار مسکن در پیش می گیرد تا آثار ان ارزیابی شود.

مصطفی قلی خسروی رئیس اتحادیه‌ مشاوران املاک استان تهران هم با پیش بینی کاهش قیمت زمین و مسکن در ماه های آینده گفت: ادامه سیاست‌های کنترلی دولت در حوزه مسکن ، قیمت‌ها را در این بازار به کف می رساند.

وی با تاکید بر اینکه تا آذر امسال قیمت مسکن 10 درصد دیگر در مقایسه با قیمت کنونی واحد های مسکونی کاهش می یابد ،تصریح کرد: پس از اینکه قیمت‌ها متناسب با نقاط جغرافیایی،حالت متعادل و منطقی پیدا کرد تسهیلات و مشوق‌های دولت نیز مشمول حال خریداران واقعی می شود.

وی با اشاره به اینکه بعد از اجرای برنامه کد رهگیری و ساماندهی معاملات، قیمت مسکن 35 تا40 درصد کاهش یافت ، افزود : این مسئله موجب شد تا افرادی که در این حوزه بدون پرداخت مالیات و صرفاً با نگاه سوداگری اقدام به خرید و فروش ملک می‌کردند، به‌تدریج حذف شوند و عاملان افزایش غیر‌واقعی قیمت مسکن، دیگر نتوانند نبض بازار مسکن را در کنترل خود داشته باشند.

در سال های 86 و 87 ، در مجموع حدود یک میلیون و 800 هزار پروانه ساختمانی صادر شد اما در فروردین امسال در مقایسه با مدت مشابه سال قبل شاهدکاهش 42 درصدی صدور پروانه های ساختمانی بودیم.

وزارت مسکن و شهرسازی به تازگی اعلام کرده است میانگین اجاره بهای یک مترمربع مسکن در شهر تهران در بهار سال گذشته 74هزار و 367 ریال بود که در تابستان همین سال به رقم 72 هزار و 814 ریال کاهش یافت.

بررسی اجاره بهای پرداختی یک مترمربع واحد مسکونی در شهر تهران در فصول بهار، تابستان و پاییز پارسال نشان می دهد میانگین اجاره بها برای یک مترمربع مسکن در شهر تهران در فصل پاییز 69 هزار و 624 ریال بود که نسبت به فصل تابستان همان سال 4/4 درصد کاهش داشت.

جدول بررسی وزارت مسکن ( فصلنامه اقتصاد مسکن ) نشان می دهد میانگین قیمت یک متر مربع مسکن معامله شده در شهرتهران در تابستان گذشته 20میلیون و 136 هزار ریال بود.

در پاییز گذشته قیمت یک متر مربع مسکن به 18 میلیون و 354 هزار ریال رسید که نسبت به فصل تابستان همان سال هشت و 9 دهم درصد کاهش نشان می دهد.

بالاترین میانگین قیمت یک مترمربع مسکن معامله شده درشهر تهران در بهارپارسال مربوط به مناطق یک ، سه و دو و به ترتیب 46 میلیون و 964 هزار ریال ، 37 میلیون و 938 هزار ریال و 28 میلیون و 135 هزار ریال بود.

کمترین میانگین قیمت یک متر مربع مسکن معامله شده در بهار پارسال مربوط به مناطق 20 و 15 و به ترتیب 9 میلیون و 925 هزار ریال در منطقه 20 و یازده میلیون و 552هزار ریال در منطقه 15 بود.

بالاترین میانگین قیمت معاملاتی برای یک متر مربع مسکن در پاییز گذشته در شهر تهران در منطقه یک به میزان 42میلیون و 776هزار ریال بود که حدود 9درصد نسبت به تابستان پارسال کاهش نشان می داد و کمترین میانگین قیمت معاملاتی برای یک متر مربع مسکن در منطقه 17 به میزان 10میلیون و125هزار ریال بود که نسبت به فصل تابستان گذشته 9 درصد کاهش داشت

کد خبر 85852

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز