سه‌شنبه ۲۰ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۴
۰ نفر

رکود معاملات در بازار مسکن، هرچند کاهش قیمت‌ها را به‌دنبال داشته، اما عده‌ای از کارشناسان معتقدند سرایت این رکود به بخش ساخت مسکن، موجب بروز مجدد شوک قیمتی در آینده خواهد شد.

در همین راستا و درباره وضعیت ساخت مسکن در کشور با ایرج رهبر، رئیس انجمن انبوه‌سازان استان تهران، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • وضعیت فعلی بازار مسکن را چطور ارزیابی می‌کنید؟

بازار مسکن در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. هنوز رکودی که از سال گذشته در بازار ایجاد شده ادامه دارد. به‌نظر من زمانی می‌توانیم از رکود بازار مسکن خارج شویم که مشکل تامین اعتبارات و تسهیلات بانکی حل شود و ساخت و ساز واحدهای مسکونی رونق بگیرد.

  • منظورتان از تسهیلات بانکی، اعطای وام خرید به متقاضیان است یا اعطای وام به سازندگان و انبوه‌سازان؟

مطمئنا با اعطای وام به بخش خرید مسکن مخالفیم. اکنون شرایط طوری است که باید تسهیلات مسکن به انبوه‌سازان و سازندگان اعطا شود تا تولید مسکن بالا برود. بعد که واحدهای مسکونی ساخته و عرضه شد، باید به متقاضیان خرید وام اعطا شود. این بهترین روشی است که می‌توان بازار مسکن را به تعادل رساند.

  • آیا میزان وام اعطایی به انبوه‌سازان، کاهش چشمگیری داشته است؟

در این زمینه نمی‌توان به شفافیت پاسخ داد؛ چون درباره اعتبارات بانکی ارقام متفاوتی ارائه می‌شود. مثلا یک رقم را به‌عنوان وامی که قرار است تخصیص داده شود، اعلام می‌کنند اما در اجرا چنین رقمی پرداخت نمی‌شود یا اینکه روش پرداخت تغییر می‌کند و وسط کار از ادامه پرداخت وام به انبوه‌سازان خودداری می‌شود.

از سال گذشته پرداخت وام ساخت مسکن را فقط به مسکن مهر، محدود کردند. این در حالی بود که آن زمان هنوز ساخت واحدهای مسکونی مهر آغاز نشده بود و به مرحله‌ای نرسیده بود که نیازمند دریافت وام بانکی باشد. در سال‌جاری هم برای وام مسکن مهر اعتبار جداگانه‌ای تخصیص داده شده و قرار است بانک مسکن تمام آن را پرداخت کند. مشخص است که هنوز کسی وام کامل مسکن مهر را دریافت نکرده و علت کندی پیشرفت این طرح نیز در همین است.

  • یعنی با عدم‌پرداخت وام به انبوه‌سازان، فعالیت آنها متوقف شده است؟

فعلا که فعالیت انبوه‌سازان راکد است. اما اسفندماه تفاهمنامه‌ای با وزارت مسکن برای همکاری در ساخت مسکن مهر امضا کردیم که قرار شد به جای واگذاری مستقیم زمین به تعاونی‌ها، ابتدا انبوه‌سازان ساخت واحدهای مسکن مهر را تا 20-15درصد پیش ببرند و بعد به تعاونی‌ها واگذار کنند.

اخیرا هم در چارچوب همین تفاهمنامه، پروژه 20هزار واحدی سلطان آباد به انبوه‌سازان واگذار شده که تا 2ماه آینده فونداسیون این واحدها ریخته خواهد شد. قرار است که از محل اعتبارات مسکن مهر، به انبوه‌سازان وام اختصاص یابد تا در ساخت واحدهای مسکن مهر تسریع شود.

  • چشم‌انداز یکسال آتی مسکن را چطور می‌بینید؟

چشم‌انداز بازار مسکن بستگی به شرایط تامین اعتبارات بانکی برای سازندگان مسکن دارد. اگر تا یکسال آینده منابع بانکی به‌موقع به سازندگان مسکن اعطا شود، مشکلی در بازار نخواهیم داشت. اما اگر تسهیلات به‌موقع تزریق نشود، وضعیت نامناسبی در پیش خواهد بود.

کد خبر 87613

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز