مجموع نظرات: ۰
جمعه ۲۶ آبان ۱۳۸۵ - ۱۴:۰۲
۰ نفر

گروه علمی فرهنگی: قراردادن آیینه در مدار مریخ می‌تواند شرایط مشابه زمین را در بخش کوچکی از این سیاره پدید آورد.

این نتیجه مطالعه‌ای است که به سفارش ناسا صورت گرفته است. افزایش نور خورشید، گرما و نیروی خورشیدی لازم را جهت حضور فضانوردان فراهم می‌کند، اما گروهی از کارشناسان معتقدند استقرار آیینه به این شکل دشوار است.

دانشمندان و نویسندگان داستانهای علمی تخیلی از مدتها قبل رویای این را داشته‌اند که مریخ را به سیاره‌ای شبیه زمین برای سکونت انسان تبدیل کنند. این فرایند شامل ضخیم کردن جو مریخ و افزایش دمای آن است. اما طرحهای دگرگونی کل این سیاره نیازمند قرنها زمان و صرف منابع بسیار زیاد است.

رایجل وویدا دانشجوی مهندسی در دانشگاه دولتی آریزونا در مورد امکان تبدیل بخش کوچکی از مریخ با تاباندن آفتاب توسط آیینه‌های مستقر در مدار آن تحقیق می‌کند. طرح وی شامل استقرار 300 بالن بازتابی هر کدام به پهنای 150 متر است که با قرار گرفتن در کنار هم، آیینه‌ای به طول 5/1کیلومتر در مدار مریخ ایجاد می‌کند.

این سازه آیینه‌ای آفتاب را به باریکه‌ای به طول یک کیلومتر از سطح مریخ می‌تاباند. این کار باعث می‌شود دمای این باریکه به حدود 20 درجه بالای صفر برسد. در حالت عادی، دمای مریخ بین 60 تا 140 درجه زیر صفر در نوسان است.

به این ترتیب فضانوردان به لباسهای عایق‌دار مخصوص یا محل اسکان احتیاج نخواهند داشت و می‌توانند راحت‌تر کار کنند. نور بیشتر همچنین باعث می‌شود نیروی دریافتی از سلولهای خورشیدی افزایش یابد و یخهای محل ذوب شود. فضانوردان می‌توانند از آب حاصله برای نوشیدن استفاده کنند. از این آب می‌توان برای تولید سوخت برای بازگشت فضانوردان نیز استفاده کرد.

وویدا در مصاحبه با نیوساینتیست گفت: بزرگترین مانع بر سر راه تحقق این هدف نبود مواد مورد نیاز است. وی افزود: فضانوردان می توانند میزان آب موجود را با گرم کردن منطقه‌ای که دربرگیرنده دریاچه یخ است، افزایش دهند. چنین دریاچه‌ای در نزدیک قطب شمال این سیاره وجود دارد.

مارگاریتا مارینوا از دانشگاه کالتک در کالیفرنیا معتقد است نیروی خورشیدی اضافه کمک زیادی به مأموریتهای آتی در مریخ خواهد کرد. با این حال، وی خاطر نشان کرد استقرار اجسام در فضا کار سختی است. از این رو، استقرار آیینه در مدار مریخ به هیچ وجه کار آسانی نیست.

خطر دیگر آن است که آیینه‌ها پرتوهای پربسامد مانند اشعه گاما را به سطح مریخ بتاباند. جو نازک مریخ نمی‌تواند مانع از ورود این اشعه شود. بنابراین، سطح آیینه‌ها باید پوشیده از ماده‌ای باشد که فقط نور مرئی و زیرقرمز را بتاباند.

کد خبر 8581

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز