همشهری آنلاین: مدیرکل محیط زیست استان تهران: اجرای این پروژه پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی بوده است!

در حالی که مسئولین سازمان میراث فرهنگی از جزئیات آسفالت کردن جاده «رینه به گوسفندسرا» در ارتفاعات دماوند اظهار بی‌اطلاعی کرده‌اند، مدیرکل محیط زیست استان تهران گفت که اجرای این پروژه به پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی در دور دوم سفر رئیس‌جمهوری به استان مازندران مصوب شد و هم‌اکنون نیز عملیات آن متوقف شده است.

دکتر صدوق در گفت‌وگو با ایسنا افزود: "مصوبه مرمت جاده «رینه به گوسفندسرا» از مصوبات دور دوم سفر رئیس جمهوری به استان مازندران و پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی بوده است. "

وی افزود: "بر این اساس هیات دولت 86 میلیون تومان جهت مرمت و آسفالت جاده «رینه به گوسفندسرا» به طول 5 کیلومتر را مصوب کرد. "

مدیرکل محیط زیست استان تهران با اشاره به این که قله دماوند بر اساس مصوبه 231 شورای عالی محیط زیست اثر طبیعی ملی است، افزود: "در عین حال آسفالت کردن جاده «رینه به گوسفندسرا» می‌تواند اثرات بسیار مخربی بر اثر طبیعی ملی دماوند داشته و ضمن ایجاد آلودگی، موجب ساخت و سازهای غیرمجاز، تخریب طبیعیت بکر منطقه و ... شود. "

وی با اشاره به این که شهرداری رینه کار زیرسازی این مسیر را آغاز کرده بود، گفت: "روز شنبه با حضور عوامل اداره کل محیط زیست استان تهران احداث این مسیر که پوکه‌ریزی برای زیرسازی آن آغاز شده بود متوقف شد. "

به گزارش ایسنا، پیشتر بسیاری از فعالان محیط زیست و حتی رئیس فدراسیون کوهنوردی و صعودهای ورزشی نیز به اجرای این پروژه اعتراض کرده بودند.

در این حال سخنگوی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری موضع‌گیری در برابر آسفالت کردن مسیری هفت کیلومتری در یکی از دامنه‌های قله دماوند را منوط به بررسی حریم‌های ثبت‌شده این کوه در فهرست آثار طبیعی دانسته بود.

همچنین دبیر کمیته ملی طبیعت‌گردی با اظهار بی‌اطلاعی نسبت به آسفالت شدن قسمتی از دامنه دماوند، تأکید کرده بود که به تازگی بازرسین ما از آنجا دیدن کرده‌اند و چنین چیزی در گزارش‌های آن‌ها نیامده بود، ولی به هر ترتیب، مسئله پیش آمده را حتما پیگیری می‌کنیم!

پیشنهاد سازمان میراث فرهنگی برای اجرای عملیات آسفالت‌ریزی جاده «رینه به گوسفندسرا» در ارتفاعات دماوند در حالی صورت می‌گیرد که این سازمان 29 تیرماه سال گذشته در مراسمی اقدام به ثبت ملی دماوند به عنوان نخستین اثر میراث طبیعی ایران کرده بود.

کد خبر 85799

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز