یکشنبه ۲۵ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۰۱
۰ نفر

علیرضا نوری کجوریان: مسئولان محیط زیست گلستان در حالی از توقف جاده‌سازی در پارک ملی این استان خبر می‌دهند که واقعیت چیز دیگری است و روند جاده‌سازی در این ذخیرگاه ارزشمند طبیعی و جانوری همچنان ادامه دارد.

این ادعای مسئولان محیط زیست گلستان مبنی بر توقف ساخت جاده در پارک ملی گلستان در حالی است که رئیس سازمان مدیریت بحران کشور از تخصیص 100 میلیارد ریال برای تکمیل جاده این پارک در سال جاری خبر داده است.

جاده آسیایی که از داخل پارک ملی گلستان می‌گذرد، همانند دیوار چین موجب تکه‌تکه شدن نخستین پارک ملی ایران شده و تهدیدی علیه ذخایر طبیعی و گنجینه‌های کمیاب جانوری آن شده است.ساخت و تعریض این جاده، تیری بر ریشه ذخایر طبیعی و جانوری و گیاهی پارک ملی گلستان شده و حیات وحوش نادر و کمیاب در این ذخیرگاه را به مخاطره انداخته است.

تعریض این جاده اکنون به یک معضل زیست‌محیطی مبدل شده به نحوی که بسیاری از مجامع و دوستداران حیات وحش و طبیعت خواستار لغو عملیات تعریض و جاده‌سازی در این پارک هستند.

ساخت این جاده به مصوبه‌ای در سال 82 از سوی دولت وقت برمی‌گردد که مقرر شد برای افزایش دسترسی به پارک و امداد‌رسانی به برخی روستاهای حاشیه در معرض خطر سیل، این جاده احداث شود.

بر اساس مصوبه اولیه عرض جاده باید حداقل بین 6  و حداکثر 11 متر باشد ولی اکنون عرض موجود در برخی جاها به 50 تا 60 متر رسیده است و شبهه 4 بانده شدن جاده را در داخل پارک ملی گلستان تقویت و مایه نگرانی طبیعت دوستان شده است.

متولیان پاسخگو باشند

کارشناس برجسته محیط زیست کشور و گلستان در این زمینه به مهر گفت: ساخت جاده در پارک ملی گلستان از همان ابتدا مورد بحث و مخالفت دوستداران محیط زیست و حیات وحش بود ولی متاسفانه به این هشدارها توجهی نشده است.

رمضانعلی قائمی افزود: مقرر بود فقط جاده دسترسی در این پارک احداث شود نه اینکه اتوبان و بزرگراه در آن ساخته شود که این اقدام مغایر با قوانین است.وی اظهار داشت: اقدامات انجام شده در این پارک در زمینه ساخت بزرگراه از سوی وزرات راه و ترابری مخالف قوانین زیست‌محیطی است و باید هر چه زودتر عملیات اجرایی آن تعطیل شود.

وی یادآورشد: به جای ساخت جاده در مرکز پارک، بهتر است جاده به قسمت شمالی پارک انتقال یابد و از سرمایه‌گذاری در این مرکز جلوگیری شود. وی اظهار داشت: احداث جاده و دیوار حائل در پارک ملی گلستان، موقعیت این پارک را زیر سئوال می‌برد و باید متولیان امر در این زمینه پاسخگو باشند.

قائمی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از معضلات موجود در اجرای این طرح احداث دیوار بتنی در داخل پارک است و این دیواره‌ها که در برخی نقاط ارتفاع آن به 7 متر می‌رسد از یک‌سو مانع گذر حیات وحش و از سوی دیگر با توجه به تنگ کردن مسیر رودخانه سبب افزایش سرعت سیل و تخریب صخره‌ها و کوه مقابل می‌شود.

به تاکید قائمی، اگر این دیواره به طور کامل احداث شود عملا پارک به 2 بخش شمال و جنوب تقسیم می‌شود و ارتباط زنجیره‌های طبیعی و وحوش 2 طرف قطع می‌شود.

پارک‌های ملی و مدیریت‌های عملی

کارشناس مسئول اداره کل حفاظت محیط زیست گلستان نیز گفت: وجود جاده آسیایی گرگان - مشهد که از داخل پارک می‌گذرد از جمله تهدیدهای فراروی پارک ملی گلستان است.

میلاد بهرامی در این زمینه افزود: این در حالی است که پارک ملی گلستان به‌دلیل شرایط خاص اقلیمی از پوشش گیاهی متنوعی برخوردار است و وجود مناطق استپ تا جنگل‌های انبوه و گیاهان کوهپایه‌ای این پارک را به ذخیرگاه محیط زیست مبدل کرده است و باید تلاش بیشتری در صیانت از آن صورت گیرد.

به گفته بهرامی، پارک‌های ملی به مدیریت‌های عملی نیاز دارند و باید سیاست‌های کهنه و منسوخ شده را کنار گذاشت. این کارشناس محیط زیست بیان داشت: پارک‌های ملی به زحمت توانستند به اهداف از پیش تعیین شده نائل شوند که این مهم معلول تفکر و نگرش دولت‌ها، مردم و دست‌اندرکاران حفاظت و توسعه است که به شکل فعالیت‌های مخرب در پارک‌های ملی گاه و بی‌گاه خود را نشان می‌دهد.

پارک ملی گلستان نه تنها به‌دلیل اینکه یکی از زیستگاه‌های حیات وحش است بلکه به‌خاطر حفظ بخش قابل توجهی از تنوع زیستی کشور دارای اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است.

اشغال بخش مهمی از پارک ملی به‌عنوان کارگاه راهسازی، تخریب بخشی وسیعی از بستر رودخانه برای مسیر جاده، تخلیه شن و ماسه وقلوه سنگ از بستر رودخانه و دپو آن به شکل تپه‌هایی در کنار جاده، ایجاد دیواره‌های بتوانی، بر هم خوردن تعادل طبیعی بستر رودخانه، ماسه‌شویی و سنگ‌شکنی در داخل پارک از جمله پیامدهای ساخت جاده در داخل پارک ملی گلستان است.

کد خبر 87937

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز