محمدرضا منصوریان: در میان جمعی از بهترین‌های کشتی فرنگی جهان که برای شرکت در رقابت‌های 180 هزار دلاری جایزه بزرگ باکوی آذربایجان به این کشور آمده بودند تیم ملی کشتی فرنگی ایران با ترکیبی کاملا متفاوت در مقایسه با رقابت‌های قهرمانی آسیا در تایلند با کسب 2 مدال طلا و 2 نقره کارنامه قابل قبولی ارائه داد.

 حبیب‌الله اخلاقی و مسعود هاشم‌زاده مردان طلایی ایران در این میدان بودند و محسن حاجی‌پور و افشین بیابانگرد دو مدال نقره تیم اعزامی کشورمان را به دست آوردند.

کمیته فنی کشتی فرنگی که ملاک انتخاب نفرات تیم ملی بزرگسالان برای حضور در پیکارهای جهانی 2009 دانمارک را عملکرد کشتی‌گیران حاضر در اردوی تیم ملی در 3 تورنمنت جایزه بزرگ باکو، جام آزوماش در اوکراین و تورنمنت پیت لانسکی در لهستان قرار داده، در گام نخست به اهداف موردنظر خود رسیده و نقاط قوت و ضعف تعدادی از کشتی‌گیران حاضر را تشخیص داده است.

محمد بنا، سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در همین رابطه می‌گوید: «ما در باکو به دنبال نتیجه نبودیم، هدف ما شناسایی نفرات تیم ایران بود تا با بهترین ترکیب، راهی رقابت‌های جهانی شویم زیرا نتیجه باید در دانمارک حاصل شود ولی به هرحال شاگردان من نشان دادند حرکت رو به جلویی داشته و رشد کرده‌اند و این موضوع من را به آینده امیدوار می‌کند.»

عملکرد خوب کشتی‌گیران فرنگی‌کار ایران که با قهرمانی آنها در آسیا آغاز شده و در تورنمنت معتبر باکو ادامه پیدا کرده است، نشان می‌دهد که برای رسیدن به شرایط بهتر راه زیادی باقی نمانده است. با مروری کوتاه به عملکرد کشتی‌گیران فرنگی‌کار ایران در رقابت‌های بین‌المللی جایزه بزرگ آذربایجان نکات مهم‌تری در این زمینه می‌رسیم؛ در وزن 55 کیلوگرم محسن حاجی‌پور پس از استراحت در دور اول در دور دوم گئورگی کینادزه از گرجستان را ضربه فنی کرد. در دور سوم حافظ اف از ازبکستان را شکست داد. در دور چهارم حسیم بایکارا از ترکیه را شکست داد و به فینال رسید.

او در فینال‌ به هاسکاشای ژاپنی باخت و مدال نقره گرفت. این کشتی‌گیر ژاپنی حریف مستقیم حمید سوریان در مسابقات آسیایی سال قبل چین بود که اتفاقا کشتی سختی هم با  حریف قدرتمند ایرانی‌اش گرفت. سوریان در باکو می‌توانست در رقابت با این کشتی‌گیر آمادگی احتمالی خود را نشان دهد و محک خوبی برای او باشد. البته قرار است سوریان اوایل ماه آینده در تورنمنت جام آزوماش در اوکراین کشتی بگیرد.

در وزن 60 کیلوگرم تیم ما دو نماینده داشت که هیچ‌کدام از آنها انتظارات را برآورده نکردند. امیر قاسمی و حمید باوفا در کشتی‌های مقدماتی و رده‌بندی، مغلوب ساکت جلیل‌اف آذربایجانی و به ترتیب پنجم و هفتم شدند. در وزن 66 کیلوگرم افشین بیابانگرد تا کشتی فینال همه حریفان خود را برد اما در کشتی فینال مقابل فرید منصوراف قهرمان المپیک آتن و قهرمان سال 2007 جهان شکست خورد و مدال نقره گرفت.

بیابانگرد در کشتی آخر نتوانست کشتی خود را به نمایش بگذارد. در وزن 74 کیلوگرم حمید ریحانی کشتی‌گیر سرشناس شیرازی خوب ظاهر نشد و در دور دوم مغلوب گوگوشویلی از گرجستان شد. در وزن 84 کیلوگرم حبیب‌الله اخلاقی با کشتی‌های خوبی که گرفت علاوه بر کسب مدال طلا، بهترین کشتی‌گیر اعزامی کشورمان هم بود. اخلاقی ابتدا زلاتان ولاسلاو از مجارستان را مغلوب کرد. بعد از آن کوخادزه از گرجستان را شکست داد. در دور سوم کشتی‌گیر دیگری از مجارستان با نام زولتان فئودور را پشت‌سر گذاشت و با این پیروزی به فینال رسید.

این جوان خوزستانی در دیدار پایانی به مصاف یوگنی یوگومولوف حریف قدرتمند روسی خود رفت و با شکست وی مدال طلا را به گردن انداخت. محمد بنا بعد از کسب مدال طلای اخلاقی گفت: «او ستاره تیم ما بود. در وزن 96 کیلوگرم، رضا فرضی‌زاده کارنامه خوبی نداشت. او با دو پیروزی و دو شکست مقامی بهتر از پنجمی به دست نیاورد و در وزن 120 کیلوگرم مسعود هاشم‌زاده بعد از کسب مدال طلای آسیا در باکو هم طلایی شد و روی سکوی قهرمانی رفت.

هاشم‌زاده برای آنکه به دیدار پایانی برسد حریفانی از ترکیه و گرجستان را برد و در فینال هم برابر درمیل بایرس نفر سوم جهان از آمریکا قرار گرفت. قدرت و هوشیاری هاشم‌زاده در این مسابقه اجازه قدرت‌نمایی را به حریف آمریکایی نداد و در پایان دست قهرمان ایرانی به نشانه پیروزی و کسب مدال طلای این مسابقات بالا رفت.

کد خبر 85791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز