محمدرضا منصوریان : در روزهایی که کشتی ایران مورد هجمه وسیعی از سوی منتقدان داخلی قرار گرفته است، کشتی فرنگی با کسب افتخاراتی کم‌نظیر همچنان روند صعودی خود را طی می کند.

 در یک فاصله یک‌ماهه، کسب قهرمانی آسیا، موفقیت در معتبرترین تورنمنت بین‌المللی (جام جایزه بزرگ باکو) و حالا هم درخشش در یک میدان اروپایی (جام آزوماش در اوکراین) نشانه‌های روشنی از حیات دوباره این رشته ورزشی در ایران است. امروز جوانانی همچون امید نوروزی، فرشاد علیزاده، حبیب‌الله اخلاقی، امیر علی‌اکبری و ... آنقدر مقتدرانه مقابل حریفان خود ظاهر می‌شوند که کمتر نبود افرادی نظیر علی اشکانی، داود عابدین‌زاده، سامان طهماسبی، قاسم رضایی و ... در تیم‌های ملی حس می‌شود.

دست‌یافتن به چنین کیفیتی در کشتی فرنگی که برگرفته از ظرفیت‌های بالا و مدرن مربیانی داخلی است که با قرار گرفتن در جایگاه مناسب خود توانسته‌اند اعتماد همه را جلب کنند. کشتی ایرانی با مربی ایرانی، نیازمند حمایت‌های جدی‌تری است تا بقا و دوام طولانی‌تری در صحنه‌های بین‌المللی داشته باشد.

نوروزی، ستاره مسابقات اوکراین

تیم کشتی فرنگی ایران صاحب 3 مدال طلا و 3 نقره در جام آزوماش اوکراین شد. در روز پایانی رقابت‌های بین‌المللی کشتی فرنگی جام آزوماش اوکراین، امید نوروزی کشتی‌گیر وزن 60 کیلوگرم ایران که در دیدار سرگروهی نفر سوم المپیک از قرقیزستان را پشت‌سر گذاشته بود، در دیدار فینال نیز نفر سوم اروپا از لهستان را شکست داد و صاحب مدال طلا شد. نوروزی علاوه بر این مقام به عنوان ستاره مسابقات نیز انتخاب شد.

همچنین در وزن 96 کیلوگرم، امیر علی‌اکبری در دیدار فینال سالادزه از ازبکستان را با اقتدار شکست داد و صاحب مدال طلا شد. فرشاد علیزاده نیز در دیدار فینال وزن 74 کیلوگرم  با شکست مقابل آرسن جلفالکیان از ارمنستان به مدال نقره دست یافت. به این ترتیب تیم ایران با کسب 3 مدال طلا توسط حمید سوریان، امید نوروزی و امیر علی‌اکبری و سه مدال نقره توسط علی محمدی، فرشاد علیزاده و محسن بشین‌جی به کار خود در رقابت‌های بین‌المللی جام آزوماش پایان داد. مهدی محمدی، محمد قربانی و پیام زرین‌پور دیگر فرنگی‌کاران ایران در این تورنمنت بودند که مدال نگرفتند.

سوریان: باید آماده‌تر شوم

حمید سوریان پس از کسب مدال طلای مسابقات جام آزوماش اوکراین گفت: «هرچند در این مسابقات به مقام قهرمانی دست یافتم اما چندان از کشتی‌های خودم راضی نیستم.»
دارنده سه مدال طلای وزن 55 کیلوگرم کشتی فرنگی جهان اظهار داشت: «بعد از المپیک پکن تاکنون در هیچ مسابقه‌ای شرکت نکرده بودم و همین باعث شده بود تا از نظر روحی و روانی در شرایط خوبی نباشم. تغییر قوانین و بازگشت به شرایط گذشته هرچند برایم سخت بود اما با تلاش و زحمت مربیان بالاخره توانستم با کسب یک مدال خوش‌رنگ مجددا به عرصه مسابقات بین‌المللی بازگردم.»

وی افزود: «شرایط بدنی و فنی‌ام هنوز راضی‌کننده نیست. در جریان برخی از مسابقاتم کنترل کاملی روی حریفانم نداشتم و این نشان می‌دهد که هنوز نیاز به تمرین بیشتری دارم.»

سوریان در خصوص مبارزه خود با رومن آمویان دارنده مدال برنز المپیک پکن گفت: «آمویان از آن دسته کشتی‌گیرانی است که همیشه در شرایط خوبی قرار دارد. کنترل او حین مسابقه بسیار سخت است من نیز در جریان مبارزه با او در ابتدا کمی دچار مشکل شدم چرا که او به صورت مرتب حمله می‌کرد و نمی‌خواست به من اجازه دفاع کردن را بدهد. در هر حال در یک مسابقه نزدیک توانستم او را شکست دهم.» دارنده مدال طلای مسابقات جام آزوماش اوکراین، در پایان خاطرنشان کرد: «قصد دارم با تمریناتم بیشتر برای مسابقات بعدی آماده‌تر شوم.»

محمد بنا: باید دنیا را متوجه خود کنیم

محمد بنا در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی جام آزوماش اوکراین گفت: «در این رقابت‌ها اکثر مدعیان اروپایی حضور داشتند و در بسیاری از اوزان فرنگی‌کاران ما با قهرمانان المپیک و جهان مسابقه دادند.» سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی در این رابطه اظهار داشت: «شاید برخی پیش خود بگویند چون تیم ملی در مسابقات جام آزوماش اوکراین به 3 مدال طلا و 3 مدال نقره دست پیدا کرد، محمد بنا روی بالا بودن سطح مسابقات تاکید دارد ولی واقعیت این است که حضور اکثر مدعیان اروپا در این دوره از مسابقات، سطح رقابت‌ها را بسیار بالا برده بود.»

وی افزود: «در برخی اوزان کشتی‌گیران ما با قهرمانان المپیک و جهان مسابقه دارند و خوشبختانه به خاطر برنامه‌ریزی درست و پشت‌سر گذاشتن تمرینات منظم و سنگین، در نهایت توانستند به نتایج خوبی نیز دست پیدا کنند.»محمد بنا با بیان اینکه این موفقیت‌ها وظیفه کادر فنی و تیم ملی بزرگسالان را سنگین‌تر کرده است، تصریح کرد: «ما هرچند برای کسب تجربه و شناخت بیشتر کشتی‌گیران خود و همچنین حریفان به این مسابقات می‌آییم ولی به هرحال فرنگی‌کاران ما به خاطر آمادگی خوبی که دارند به نتایج خوبی نیز دست پیدا می‌کنند.»

سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان در ادامه خاطرنشان کرد: «برای ما در این مسابقات تدارکاتی بیشتر شناخت فرنگی‌‌کاران مهم بود تا کسب مدال. واقعا برای من اهمیت داشت که بدانم حمید سوریان بعد از 11 ماه دوری از مسابقات چگونه پا به تشک کشتی خواهد گذاشت، آن هم در مقابل برخی حریفانش مثل آمویان که دارنده مدال المپیک پکن هست.» وی در پایان گفت: «هرچند این پیروزی‌ها اعتماد به نفس ما را بالاتر می‌برد اما خوب می‌دانم که انتظارات مردم و جامعه کشتی را نیز بالاتر برده است. بیشتر نگرانی من از بابت مسابقات جهانی است و امیدوارم با لطف خداوند تیمی را برای مسابقات جهانی آماده کنیم که بتواند دنیا را متوجه خود کند.»

کد خبر 86329

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار کشتی و وزنه‌برداری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز