گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: در سالروز بازگشت آزادگان سرفراز به میهن اسلامی، نخستین جشنواره ملی موسیقی مقاومت با عنوان «با نوای کاروان» در کرمانشاه برگزار می‌شود

این جشنواره با هدف بزرگداشت ارزش‌های 8 سال دفاع مقدس و در مقابل تهاجم دشمن و پاسداشت و ارج نهادن به تلاش و فعالیت هنرمندانی که در این عرصه فعال بوده‌اند و قدردانی از یاد و مقام ارزشمند شهدا و رزمندگان اسلام برگزار می‌شود.

سال 1383 آخرین جشنواره موسیقی دفاع مقدس در شیراز برگزار شد و بعد از سکوت 5 ساله این جشنواره در شکلی کامل‌تر و جدید برگزار می‌شود. سیدمحمد میرزمانی، دبیر نخستین جشنواره ملی موسیقی مقاومت درباره برپایی این جشنواره می‌گوید: از سال‌ها پیش در فکر برپایی این جشنواره بود.

7 دوره جشنواره موسیقی دفاع مقدس را بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس برگزار کرد. در 2 سال اخیر معاونت هنری وزارت ارشاد اسلامی درصدد بود تا با همکاری بنیاد این جشنواره را ادامه بدهد. با آمدن دکتر خبری به دفتر موسیقی وزارت ارشاد اسلامی برگزاری این جشنواره رنگ اجرایی به‌خود گرفت.

به گفته این آهنگساز، اضافه شدن بخش‌های متعدد ازجمله بخش اصلی و جنبی، تولیدی، نمایشگاه آثار فرهنگی شنیداری و همچنین تجلیل از 10 هنرمند دفاع مقدس ازجمله بخش‌های جدید این جشنواره است.

کارهایی برای جشنواره

در بخش اجرای زنده 68 گروه برای اجرای 205 اثر اعلام آمادگی کرده‌اند. در بخش تولیدی هم تعداد کل آثاری که ارائه شده 207 قطعه است که این قطعات شامل مقامی و محلی، سنتی، ارکسترال و ارکستر نظامی است که در بخش اجرای زنده در بخش محلی و مقامی 43 گروه با 139 قطعه، در بخش سنتی 16 گروه در قالب 35 قطعه، در بخش ارکسترال 7 گروه با 21 قطعه و در بخش ارکستر نظامی 4 گروه با 10 قطعه اعلام آمادگی کردند.

همچنین در بخش تولیدی در ژانر موسیقی محلی و مقامی 35 قطعه، سنتی 18 قطعه و ارکسترال 154 قطعه ارائه شده است.به‌دلیل مشکلاتی از قبیل محل اجرا، فضا و امکانات بخش ارکسترال از این جشنواره حذف شد؛ گرچه مسئولان در تلاشند که این مسائل را برطرف کنند و شاید در آخرین لحظات این بخش به جشنواره اضافه شود.

جشنواره بین‌المللی می‌شود

سازنده موسیقی فیلم‌های «تویی که نمی‌شناختمت»، «تونل» و «رقص شیطان» از بین‌المللی شدن این جشنواره در سال آتی می‌گوید: در نخستین صحبت‌هایمان با آقایان ایمانی خوشخو و خبری قصد داشتیم که جشنواره را بین‌المللی برگزار کنیم اما چون زمان کافی برای این کار وجود نداشت به سال آینده موکول شد و با توجه به اینکه فرهنگ مقاومت در کشورهای مختلفی وجود دارد علاقه‌مندیم که از آنها برای شرکت در جشنواره دعوت کنیم تا رقابت در سطح گسترده‌تری فعال بشود و سطح جشنواره ارتقا یابد.»

دبیرخانه دائمی جشنواره

به‌دلیل ورود آزادگان از مرز کرمانشاه، محل برگزاری جشنواره در کرمانشاه خواهد بود. به گفته میرزمانی همیشه دفاع مقدس به خطه خوزستان گره خورده است و سلحشوری‌های مردم ناحیه غرب کشور در این مدت کمتر به چشم آمده است.

وی درباره برگزاری این جشنواره در این شهرستان می‌گوید: سعی بر این است که دبیرخانه دائمی تاسیس شود و امیدواریم که این اتفاق بیفتد.آهنگساز فیلم «شوکران» درباره امکانات و سالن موسیقی کرمانشاه می‌گوید: به‌طور طبیعی امکانات در تهران بیشتر از شهرستان‌هاست اما در کرمانشاه هم یک سالن خوب برای اجرای موسیقی وجود دارد و از  مابقی سالن‌ها می‌توان استفاده کرد.

در مرحله اول هیات داوران متشکل از محمدرضا چراغعلی، هادی آزرم، مرحوم شهریار فریوسفی، مهدی شمس نیکنام، مصطفی محدثی خراسانی و بیژن ارژن آثار را داوری و برگزیدگان را به مرحله دوم معرفی کردند.

طبق توافق‌های صورت گرفته محمد سریر، مصطفی کمال پور تراب و حسن ریاحی به‌عنوان اعضای هیأت داوران،داوری بخش موسیقی این جشنواره را برعهده خواهند داشت تا مرحله دوم انتخاب آثار را که همان مرحله نهایی است از اواخر این هفته آغاز کنند؛

البته هنوز اسامی شاعران عضو هیات داوران قطعی نشده است. نخستین جشنواره موسیقی مقاومت با عنوان «با نوای کاروان» از 24 تا 26 مرداد ماه در کرمانشاه برگزار خواهد شد.

کد خبر 85779

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز