جمعه ۲ مرداد ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۳
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: برخلاف سال گذشته این روزها موسیقی، دوران آرامش یا به عبارت بهتر، دوران سکوت خود را می‌گذراند.

اما کسب مقام اول آسیا در بخش گروه‌های کر مجلسی و مقام دوم در بخش موسیقی فولکلوریک برای گروه کر آوازی تهران در فستیوال آسیایی و جهانی کرال کره‌جنوبی افتخاری برای موسیقی ایران آفرید؛ خصوصا اینکه با کسب رتبه، این گروه اجازه حضور در المپیک جهانی چین 2010 را به‌دست آورد.

واکنش‌های رسانه‌ای به برخورد سرد مسئولان هنری به‌ویژه در بخش موسیقی، نسبت به کسب چنین جایزه‌ای از یک گروه آوازی، معاونت هنری وزارت ارشاد و دفتر موسیقی را بر آن داشت تا مراسمی به‌عنوان تقدیر از این گروه برپا کنند اما عدم‌حضور هنرمندان عرصه موسیقی در این بزرگداشت را باید به حساب بی‌توجهی اهالی هنر به این افتخار گذاشت.

در این مراسم فقط مصطفی کمال پورتراب، محمدحسین ایمانی خوشخو معاون هنری وزیر ارشاد، دکتر محمدعلی خبری مدیرکل دفتر موسیقی وزارت ارشاد و بابک رضایی مدیرعامل انجمن موسیقی حضور داشتند و مابقی میهمانان را خانواده‌های گروه کر آوازی تهران تشکیل داده بودند.

این مراسم با سخنان کمال پورتراب از پیشکسوتان موسیقی و چهره ماندگار موسیقی کشور آغاز شد.

او گفت: تجربه نشان داده که استادان و معلمان هستند که دانشجویان با استعداد و علاقه‌مند را پرورش می‌دهند و آنها نیز با تلاش و پشتکار خود می‌توانند مایه افتخار کشور باشند. میلاد عمرانلو، سرپرست گروه آوازی تهران یکی از دانشجویان خوب در دانشگاه هنر بود که در مدت کوتاهی توانست خود را به جایی رساند که مایه افتخار کشور باشد.

معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز بیان کرد: موفقیت در رقابت‌های جهانی کره، زمینه‌ای را فراهم کرد تا این گروه بتواند در المپیک موسیقی چین در سال 2010 نیز شرکت کند تا بتواند موفقیت‌های بیشتری در عرصه بین‌الملل کسب کند.

ایمانی خوشخو در ادامه تصریح کرد: حمایت از هنر موفقیت‌های بین‌المللی را به همراه خواهد داشت. تا امروز در عرصه هنر اتفاقی به این شکل نیفتاده و ظرفیت‌های هنری جوانان کشور ناشناخته باقی مانده بود.

جوانان ما در حوزه‌های مختلف علمی و ورزشی توانسته‌اند جایگاه خوبی را در جهان پیدا کنند اما متأسفانه شرایط برای نشان دادن ظرفیت‌ها و توانایی هنری جوانان کشور فراهم نشده بود.

گرچه وعده حمایت از هنرمندان جوان سال‌هاست که از سوی مسئولان داده می‌شود اما این بار وعده‌ها شکل جدی‌تری به‌خود گرفته است. به گفته ایمانی خوشخو هدف جدید دفتر موسیقی حمایت از گروه‌های جوان در عرصه موسیقی است.

به‌نظر می‌رسد موفقیت گروه آوازی تهران این باور را در مسئولان به‌وجود آورده است که هنر جوانان را باید جدی بگیرند. ایمانی‌خوشخو در این مراسم تاکید کرد: موفقیت گروه آوازی تهران، نمونه‌ای شد تا مسئولان کشور به این باور برسند که اگر از هنر حمایت شود و ظرفیت‌های شناسانده شده مورد حمایت قرار گیرد، دستاوردهای هنر از موفقیت‌های ورزشی بیشتر خواهد شد.

مدیر کل آفتابی شد

محمدعلی خبری هم که بعد از نشستن پشت صندلی اداره کل دفتر موسیقی برای نخستین بار در جمع اهالی رسانه حضور می‌یافت، این موفقیت را به نام رئیس خود سند زد و گفت: در طول 4 سال فعالیت خود در معاونت هنری، همیشه شاهد بزنگاه‌هایی بودم که دکتر ایمانی به خوبی آن را می‌شناخت.

در این مدت بزنگاه‌ها در زمان‌هایی بود که معاون هنری به مسائل روز کاملاً فرا زمانی نگاه کرد و مدیران خود را نیز به این مسئله عادت داد. یکی از این بزنگاه‌ها، شناخت و اعزام گروه آوازی تهران و ایجاد زمینه برای حمایت از این گروه است که نتایج این نگاه را امروز می‌بینیم.

به گفته وی، یک مدیر درصورتی موفق خواهد بود که این بزنگاه‌ها را در قشر جوان کشف کند و این آمادگی در دفتر موسیقی وجود دارد تا از جریانات فرهنگی و هنری جوانان حمایت کند؛ ازجمله این حمایت‌ها، امکان تمرین در تالار رودکی برای گروه کر آوازی تهران است که پیش از این تمرینات خود را در محیط کوچکی انجام می‌دادند.

راه‌یابی به المپیک

ظریف، مدیر مؤسسه‌ هنر طلایی ظریف و یکی از تهیه‌کنندگان گروه کر آوازی تهران نیز درباره‌ چگونگی حضور در این فستیوال جهانی توضیح داد: پیش از این قرار بود دوستان گروه آوازی در جشنواره‌ای در آلمان شرکت کنند؛

اما بعد از بررسی‌های اجمالی احساس کردیم که سطح جشنواره آنقدر بالا نیست که برای حضور در آن اقدام کنیم. او ادامه داد: سازمان جهانی کرال مجموعه‌ بزرگی است که در 3 سطح جهانی، قاره‌ای و المپیک برگزار می‌شود و مثل تمام فستیوال‌ها بخش المپیک آن اهمیت ویژه‌ای دارد که ایران به‌دلیل حضور پیدا نکردن در سطح جهانی امکان ورود به عرصه‌ المپیک را نداشت؛

به همین دلیل بعد از رایزنی با مدیران سازمان جهانی کر به این نتیجه رسیدیم که برای شروع یکی از گروه‌های خود را به مسابقات آسیایی کرال در کره‌جنوبی معرفی کنیم و درصورت موفقیت، امکان حضور در المپیک را پیدا خواهیم کرد.

وقتی مقدمات کار را فراهم می‌کردیم، فرصت ثبت‌نام تمام شده و تمام ظرفیت‌ها پر شده بود و ما امیدی به حضور در این فستیوال و موفقیت در آن نداشتیم، اما خوشبختانه با موفقیت این گروه، علاوه بر اینکه رتبه‌ جهانی کرال را ثبت کردیم، توانستیم سال آینده نیز به‌صورت رسمی برای المپیک چین دعوت شویم.

در بخش پایانی این مراسم با حضور کمال پورتراب، محمدحسین ایمانی ‌خوشخو، محمدعلی خبری، علی‌اصغر امیرنیا و بابک رضایی، لوح تقدیر و مبلغ یک میلیون تومان جایزه از سوی دفتر موسیقی به هر یک از اعضای گروه آوازی تهران اهدا شد و آنها 3 قطعه را در حضور جمع اجرا کردند.

گروه 16 نفری کر آوازی تهران به سرپرستی میلاد عمرانلو در سال 1384 تاسیس شد و فعالیت رسمی خود را در سال 1385 آغاز و در سال 1386 فعالیت حرفه‌ای خودش را شروع کرد. این گروه در بیست و چهارمین جشنواره موسیقی بین‌المللی فجر در بخش شاخه‌های آوازی مقام نخست را کسب کرد.

در این مراسم قطعات آرایشگر شهر سویل، ساری گلین، زنبور عسل و رقص شمشیر اجرا شد. گروه کر آوازی تهران در حال حاضر تمرینات خود را برای برگزاری کنسرت دیگری آغاز کرده است که در تاریخ 29 مرداد در تالار وحدت اجرا خواهد شد.

کد خبر 86119

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز