شنبه ۲۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: در حالی که به تازگی شورای امنیت سازمان ملل متحد تحریم‌های جدید و سخت‌تری را علیه کره‌شمالی اعمال کرده است روز گذشته یک دیپلمات ارشد آمریکا از آمادگی واشنگتن برای مذاکره با مقام‌های پیونگ‌یانگ خبر داد.

کورت کمپبل، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور شرق آسیا و اقیانوسیه در حالی که برای دیدار با مقام‌های ‌کره‌جنوبی به سئول سفر کرده است گفت: ما آمادگی داریم درصورت مهیا بودن شرایط به مذاکره با کره‌شمالی بپردازیم اما همچنان تحریم‌های سازمان ملل برای تنبیه پیونگ یانگ به خاطر آزمایش هسته‌ای و موشکی این کشور ادامه خواهد داشت.

کره‌شمالی در ماه می‌در واکنش به محکومیت آزمایش موشکی این کشور از سوی شورای امنیت سازمان ملل انصراف خود را از شرکت در مذاکرات 6جانبه اعلام کرد. این کشور بیانیه شورای امنیت را توهین غیرقابل تحمل خواند و از آن زمان، برنامه‌های هسته‌ای خود را از سر گرفت.

کمپبل با اشاره به تحریم‌های سخت‌تر علیه کره‌شمالی گفت: فکر می‌کنم باید پیامی را به مقامات بلندپایه کره‌شمالی ارسال کنیم و به آنها بگوییم که هنوز برای حضور در مذاکرات 6کشور برای خلع سلاح هسته‌ای دیر نشده است. وی تاکید کرد: ما باید شرایط را به درستی تعریف کنیم و آماده گفت‌وگو با کره‌شمالی باشیم البته اگر آنها جاه‌طلبی‌های هسته‌ای را کنار بگذارند.

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنجشنبه اعمال تحریم‌های جدید را اعلام کرد و 10مقام و شرکت کره‌شمالی به فهرست سیاه تحریم‌ها اضافه شدند.

پیش از این، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در سفر به ژاپن با ابراز رضایت از اجرای تحریم‌های جدید اعلام کرده بود که سایر اعضای جامعه‌ بین‌المللی باید اطمینان حاصل کنند که تحریم‌های شورای امنیت علیه کره‌شمالی به اجرا گذاشته می‌شود و در عین حال به‌دنبال راه‌هایی برای ازسرگیری مذاکرات باشند.

کورت کمپبل در این سفر با آکیتاکا سایکی، مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ژاپن دیدار و دوطرف توافق کردند که به همکاری نزدیک برای حل مسئله هسته‌ای کره‌ شمالی ادامه دهند.

این در حالی است که کره‌شمالی درخواست آمریکا برای از سرگیری مذاکرات 6جانبه را رد کرده است. کیم یونک نام، مقام شماره‌ 2 کره‌شمالی اعلام کرد که پیونگ‌یانگ آماده‌ ازسرگیری مذاکرات 6جانبه نیست زیرا آمریکا و متحدانش به استقلال این کشور احترام نمی‌گذارند.

وی در نشست سران جنبش عدم‌تعهد در شرم الشیخ مصر گفت: برای ما گفت‌وگو یا هرگونه مذاکره‌ای که در آن اصول احترام برای حق استقلال و برابری انکار شود، نمی‌تواند وجود داشته باشد.

معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز گذشته به سئول سفر کرده و قرار است با همتای کره‌جنوبی خود و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کند. وزارت خارجه آمریکا اعلام کرده است که این سفر اجازه می‌دهد تا 2کشور مذاکرات مثبتی درباره برنامه هسته‌ای کره‌شمالی و نحوه عملکرد برای بازگشت به مذاکرات 6 جانبه داشته باشند.

این در حالی است که مقام‌های پیونگ یانگ اعلام کرده‌اند استقرار تسلیحات هسته‌ای آمریکا در کره‌جنوبی به بدتر شدن اوضاع و افزایش تنش در شبه جزیره کره دامن زده است.
شورای امنیت در ماه گذشته قطعنامه‌ای را تصویب کرد تا کره‌شمالی را به خاطر دومین آزمایش هسته‌ای این کشور تنبیه کند.

براساس قطعنامه 1874 کره‌شمالی نباید دست به هیچ‌ نوع آزمایش هسته‌‌ای دیگر یا هرگونه آزمایش موشک‌های بالستیک بزند. شورای امنیت در این قطعنامه از کشورها و مؤسسات مالی بین‌المللی خواسته است که جلوی کمک‌های مالی به کره‌شمالی را که بتواند به برنامه‌های موشکی و هسته‌ای آن کمک کند بگیرد.

علاوه بر آن به کشورها اجازه داده می‌شود در آب‌های خود بار‌های کشتی‌ها و هواپیماهایی را که به کره‌شمالی می‌روند یا از آنجا باز می‌گردند، بازرسی کنند.

کد خبر 85777

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز