گروه بین‌الملل: برخی مقامات آمریکایی از سخنرانی قریب‌الوقوع ژنرال مک کریستال فرمانده نیروهای نظامی آمریکا و ناتو در افغانستان درباره ناکارآمدی راهبردهای به‌کار گرفته شده در این کشور خبر دادند

این فرمانده آمریکایی قراراست گزارش ارزیابی خود ازاوضاع افغانستان رادراین سخنرانی اعلام کند. دراین گزارش تاکیدشده که راهبرد واشنگتن درافغانستان اشتباه است.

به گزارش بی‌بی سی، کریستال در این گزارش که قرار است آن را قرائت کند تاکید کرده که حفاظت از مردم افغان در اولویت اول راهبرد آتی ایالات متحده در قبال افغانستان قرار خواهد گرفت.

کریستال برخلاف انتظار اشاره‌ای به لزوم افزایش نیروهای ایالات متحده در افغانستان نکرده‌است. سخنرانی کریستال درباره آینده افغانستان و ناکارآمدی راهبرد آمریکا در این کشور بی‌سابقه توصیف شده است.

کریستال 2 روز پیش هم خواستار افزایش شمار نظامیان بین‌المللی در این کشور تا 20 هزار نفر شده بود. ژنرال مک‌کریستال پیش از انتشار این گزارش با برخی مقامات عالی‌رتبه افغانستان مشورت و گفت‌وگو کرده‌بود. 

براساس طرح فرمانده نیروهای ناتو در افغانستان، تا سال 2012 تعداد نظامیان افغان باید از 88 هزار نفر کنونی به 250 هزار نفر برسد و شمار نیروهای پلیس نیز از 82 هزار نفر فعلی به 160 هزار نفر افزایش یابد.

ژنرال مک‌کریستال به‌زودی سفری دوره‌ای به برخی کشورهای عضو ناتو را آغاز خواهد کرد تا با مقامات این کشورها درخصوص افزایش تعداد نیروهای نظامی ائتلاف در افغانستان تا 20 هزار نفر مذاکره کند. شبکه تلویزیونی الجزیره هم دیروز در گزارشی از افغانستان گفت:طرح‌های باراک اوباما در افغانستان تاکنون نتیجه‌ای در بر نداشته است.

بنابراین گزارش، حمایت عمومی از جنگ افغانستان در آمریکا به پایین‌ترین میزان خود یعنی کمتر از 50 درصد رسیده است. ماه آگوست مرگبارترین ماه در این 8 سال جنگ برای نیروهای آمریکایی در افغانستان بود. در این ماه 45 نیروی آمریکایی کشته شدند.

الجزیره افزود: از زمانی‌که باراک اوباما تصمیم گرفته است تعداد نیروهایش را در افغانستان افزایش دهد، شمار تلفات نیز به‌تدریج افزایش یافته است. هم‌اکنون 62هزار نیروی آمریکایی در افغانستان حضور دارند که قرار است تا پایان سال 2009 این تعداد به 66 هزار نفر برسد. از این‌رو به‌نظر می‌رسد طرح‌های اوباما برای افغانستان هنوز نتیجه عملی در بر نداشته و در عوض باعث نگرانی نیز شده است.

علاوه بر این آمار، آمار تأسف‌بار دیگری نیز وجود دارد و آن اینکه سال 2009 مرگبار‌ترین سال برای نیروهای بین‌المللی در افغانستان بوده است.  همچنین قرار است روز چهارشنبه جلسه‌ای پشت درهای بسته در پاریس برگزار شود که در آن ریچارد هالبروک نماینده ویژه اوباما در امور افغانستان و بازیگران کلیدی دیگر از سازمان ملل و اتحادیه اروپا حضور خواهند داشت.

موضوع مورد بحث نیز سناریوهای احتمالی انتخاباتی و هماهنگ کردن موضع جامعه بین‌المللی در این باره است. مقامات بین‌المللی نگران مشروعیت دولت جدید افغانستان هستند.

کد خبر 89232

پر بیننده‌ترین اخبار آسیا و اقیانوسیه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز