عملکرد دولت نهم در عرصه اقتصاد با انتقادات مستمر فعالان بخش خصوصی همراه بود

و این بخش  همواره ازبی‌توجهی دولت به خواسته‌های فعالان اقتصادی و همچنین نحوه اجرای سیاست‌های اصل 44 گلایه‌مند بوده‌اند.

درباره انتظارات بخش خصوصی از سیاستگذاران اقتصادی دولت دهم با محمدرضا بهرامن، عضو اتاق بازرگانی و نایب رئیس خانه معدن، گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • انتظار شما به‌عنوان یک فعال بخش خصوصی از دولت دهم چیست؟

انتظار ما این است که دولت به قابلیت‌های سرمایه‌گذاری در کشور بها دهد. در بسیاری از حوزه‌های اقتصادی، سرمایه‌گذاری خوبی نشده در حالی که توانایی کشور در این حوزه‌ها بالاست. مثلا در بخش معادن و صنایع معدنی هنوز سرمایه‌گذاری مناسبی نشده و دولت به این بخش بها نداده است.

دولت باید در این بخش، سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی را انجام دهد تا بخش خصوصی بتواند سرمایه‌گذاری‌های موردنظر خود را انجام دهد.  سرب، روی، سیمان، سنگ‌های تزئینی و فولاد زیرمجموعه‌های بخش معدن هستند که دولت دهم باید به حمایت از بخش خصوصی در توسعه این بخش‌ها برخیزد.

از سوی دیگر سیاستگذاری درخصوص قیمت و نرخ‌گذاری مواد معدنی و محصولات صنایع وابسته و صادراتی باید به‌صورت متعادل و با در نظر گرفتن جمیع جوانب از جمله ایجاد شرایط رقابتی مناسب برای توسعه داخلی در عرصه جهانی و کسب سهم مناسب صادرات باشد.

  • وضعیت فعلی حضور بخش خصوصی در صنایع معدنی چطور است؟

هنوز نگاه مناسبی به این بخش نشده است و گلایه ما نیز همین است. پتانسیل در صنایع معدنی بسیار بالاست و دولت دهم باید سرمایه‌گذاری بخش خصوصی را تسهیل کند.

طبق آمار هم‌اکنون ایران در رتبه بیستم تولید فولاد، رتبه هفدهم تولید مس، رتبه چهارم تولید سنگ‌های تزئینی و رتبه هشتم تولید باریت و کرومیت در جهان قرار دارد که این جایگاه نشان از وجود فرصت‌های مناسبی برای استفاده از پتانسیل بالقوه در معدن و صنایع معدنی و سرمایه‌‌گذاری بخش خصوصی است.

فقط در 10ماهه منتهی به دی سال 87 بالغ بر 164 هزار فرصت شغلی از محل طرح‌های راه‌اندازی شده صنعتی و معدنی ایجاد شد که نشان‌دهنده توانایی بالای این بخش در حل مشکل اشتغال است.به همین دلیل از دولت انتظار حمایت از بخش خصوصی را داریم.

  • به‌نظر شما مسئولان اقتصادی دولت دهم چه ویژگی‌هایی باید داشته باشند؟

مسئولان اقتصادی دولت در هر حوزه‌ای باید به حوزه زیرمجموعه خود آشنایی و تخصص بیشتری از شرایط حال داشته باشند.

اگر مسئولان با مسائل مرتبط آشنایی داشته باشند، فضای سرمایه‌گذاری را نیز فراهم می‌کنند. انتظار داریم همان نگاهی که در میان مسئولان دولت به بخش نفت و گاز وجود دارد که در پی افزایش سرمایه‌گذاری در این حوزه است، به بخش معدن نیز ایجاد شود.

نگاه دولت به نفت باعث رونق سرمایه‌گذاری در این بخش شده است و همین نگاه باید در سایر حوزه‌ها ایجاد شود تا سرمایه‌گذاری رونق بگیرد.

کد خبر 85544

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز