یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۸۷ - ۲۰:۲۳
۰ نفر

گروه اقتصادی: مرحله 6 پارس‌جنوبی فردا افتتاح و مراحل 7 و 8 پارس‌جنوبی نیز تا پایان امسال به بهره برداری می‌رسد.

به گزارش خبرنگارما، غلامرضا منوچهری مدیرعامل شرکت پتروپارس با اعلام این خبر تاکید کرد: مراحل 6 تا 8 پارس‌جنوبی با مدیریت ایرانی انجام شده است.

وی اجرای این طرح را از نظر اقتصادی کم نظیر توصیف کرد و گفت: با احتساب قیمت نفت بشکه‌ای100 دلار در هر بشکه، درآمد سالانه این طرح حدود 10 میلیارد دلار برآورد شده بود، اما هم‌اکنون با افت قیمت نفت، پیش‌بینی می‌شود این طرح سالانه 7 میلیارد دلار درآمد داشته باشد.

وی هزینه اجرای توسعه مرحله‌های 6 تا 8 پارس‌جنوبی را 3 میلیارد دلار اعلام و تصریح کرد: نرخ بازگشت سرمایه ما 7/12 درصد است و به‌مدت 7 سال مجموع اصل و فرع هزینه یاد شده برگردانده می‌شود؛ به این ترتیب که در سال اول بازپرداخت هزینه طرح 300 میلیون دلار و در سال‌های بعد 700 میلیون دلار خواهد بود.

به گفته منوچهری، با احتساب سود و هزینه اجرای این طرح، مجموع هزینه توسعه این 3 مرحله حدود 5 میلیارد دلار است که در مدت 7 سال بازپرداخت خواهد شد.

وی در عین حال تاکید کرد: افزایش هزینه اجرای مراحل 6 تا 8 پارس‌جنوبی موجب شده که شرکت پتروپارس هیچ سودی از اجرای این طرح نبرد و به همین دلیل پس از محاسبه دقیق هزینه‌ها برای افزایش قیمت قرارداد با شرکت ملی نفت مذاکره خواهیم کرد تا بخشی از هزینه‌های انجام شده جبران شود.

وی ادامه داد: درصورتی که این امر تحقق یابد، قسمتی از مشکلات مالی پتروپارس رفع خواهد شد، در غیراین‌صورت احتمال ورشکستگی این شرکت وجود دارد.

وی ظرفیت تولید گاز از 3 مرحله یاد شده را 100 میلیون مترمکعب در روز ذکر کرد و افزود: تولید میعانات گازی این طرح 160 هزار بشکه در روز است و این میزان تولید، 4 درصد تولید کنونی نفت (4‌میلیون و 200 هزار بشکه در روز) را افزایش می‌دهد.

وی با تایید ادامه حضور شرکت استات‌اویل در این طرح با سهم 15 درصد اظهار داشت: درصورت موافقت شرکت ملی نفت، زیان این شرکت نیز در این طرح جبران می‌شود.

منوچهری تاخیر اجرای این طرح را معادل یک‌سال اعلام و تاکید کرد: تاخیر اجرای این طرح ناشی از مشکلات حمایت از یکی از پیمانکاران داخلی بود ولی با توجه به تاخیر بسیاری از طرح‌های نفتی در منطقه تحت‌تأثیر افزایش قیمت نفت تاخیر اجرایی یک سال در اجرای مراحل 6 تا 8 قابل توجه نبوده است.

کد خبر 66197

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز