در جهان هر ۳ ثانیه یک نفر و در ایران هم هر ۷ دقیقه یک نفر به دمانس (زوال عقل) مبتلا می‌شود. یک میلیون و ۵۰۰ هزار مبتلا به دمانس هم در کشور وجود دارد که ۶۵ درصد آنها مبتلا به آلزایمر هستند.

آلزایمر

به گزارش همشهری آنلاین، معصومه صالحی، مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران در گفت‌وگویی از کاهش سن ابتلا به بیماری آلزایمر خبر داده و گفته «سن ابتلا به این بیماری پایین آمده و در حال حاضر بیمار ۴۹ ساله مبتلا به آلزایمر و بیمار ۴۰ سال به بالا در مرحله پیش از آلزایمر داریم. این در حالی است که به دلیل تحریم‌ها داروی خارجی این بیماری هم وارد نمی‌شود یا هزینه‌های بسیار بالایی دارد. درباره میزان اثربخشی داروهای ایرانی هم هنوز پژوهش انجام نشده اما قطعا اثربخشی دارند.»

مقاله جدید منتشر شده در usagainstalzheimers هم این مساله را تایید می‌کند. در بخشی از این مقاله آمده است، آلزایمر یک بحران جهانی است و نیاز به یک راه حل جهانی هم دارد چون تهدیدی جدی برای حوزه سلامتی و اقتصاد جهان به شمار می‌رود. در حال حاضر حدود ۵۰ میلیون نفر در سراسر جهان به نوعی از زوال عقل مبتلا هستند و هر ۳ ثانیه یک نفر در جهان به زوال عقل مبتلا می‌شود اما بیش از ۶۰ درصد موارد آلزایمر در بیماران بالای ۶۵ سال تشخیص داده نمی‌شود.

نشانه‌های ابتلا به آلزایمر

بیماری آلزایمر، اختلال دژنراتیو مغزی است و اکثر موارد ابتلا به آن هم پس از ۶۰ سالگی شروع می‌شود اما حدود ۱۰ درصد هم کمتر از ۶۰ سال سن دارند. حالا متخصصان از کاهش بیشتر سن ابتلا به آلزایمر در سنین زیر ۵۰ سال هم خبر داده‌اند.

این در حالی است که آلزایمر به عنوان شایع‌ترین شکل زوال عقل و یک بیماری مغزی پیشرونده به تدریج خاطرات و مهارت‌های تفکر را در مبتلایان از بین می‌برد و غیرقابل برگشت است.

علائم بروز آلزایمر هم اغلب ۵، ۱۰ یا حتی ۲۰ سال قبل از ظاهر شدن شروع می‌شود که یکی از بارزترین آنها مشکل در به خاطر سپردن اطلاعات جدید است.

در مراحل پیشرفته هم علائمی از جمله گیجی، تغییرات خلقی، رفتاری، ناتوانی در مراقبت از خود و انجام وظایف اساسی زندگی است.

متخصصان می‌گویند آلزایمر در نهایت کشنده خواهد بود اما خطرات و پیامدهای آن فراتر از خود بیماری است. آن هم در حالی که هر یک سال تشخیص زود هنگام برای بیماری آلزایمر، ۵ سال مشکل بیماری را به تعویق می‌اندازد.

مراحل بیماری

در بیماری آلزایمر سه مرحله شناختی وجود دارد: پیش بالینی، اختلال شناختی خفیف (MCI) و زوال عقل آلزایمر.

شناخت مرحله پیش‌بالینی تأیید می‌کند که روند بیماری آلزایمر قبل از آشکار شدن علائم شروع شده و یکی از اولین علائم نشان‌دهنده گذار از پیری طبیعی به بیماری آلزایمر فراموشی است. این مرحله انتقالی نشان دهنده MCI فراموشی است و با اختلال عملکرد قابل توجه در حافظه با حفظ توانایی شناختی طبیعی در قضاوت، استدلال و ادراک مشخص می‌شود. با پیشرفت MCI از دست دادن حافظه شدیدتر شود و مهارت‌های زبانی، ادراکی و حرکتی بدتر می‌شود.

خلق و خوی ناپایدار در افراد شکل می‌گیرد به گونه‌ای که تحریک‌پذیری او بیشتر و نسبت به استرس حساس‌تر می‌شود. ممکن است به طور متناوب فرد دچار احساس عصبانیت، اضطراب یا افسردگی شود. این تغییرات نشانه آلزایمر است که در مراحل پیشرفته خود با عدم پاسخگویی و از دست دادن تحرک و کنترل عملکردهای بدن مشخص می‌شود.

بحران عددی آلزایمر

مقاله usagainstalzheimers با عنوان «بحران بیماری آلزایمر، بر اساس اعداد» درباره جامعه آماری مبتلایان به آلزایمر در آمریکا آمده است، در حال حاضر حدود ۶.۷ میلیون نفر با بیماری آلزایمر زندگی می‌کنند و از کل جمعیت این کشور بیش از یک نفر از هر ۹ نفر در سن ۶۵ سال و بالاتر به آلزایمر مبتلا هستند.

درصد افراد مبتلا به آلزایمر هم با افزایش سن افزایش پیدا می‌کند: ۵.۳ درصد از افراد ۶۵ تا ۷۴ ساله، ۱۳.۸ درصد از افراد ۷۵ تا ۸۴ ساله و ۳۴.۶ درصد از افراد ۸۵ سال و بالاتر. متخصصان هم پیش‌بینی کرده‌اند که تا سال ۲۰۵۰، ۱۲.۷ میلیون آمریکایی ۶۵ سال و بالاتر به آلزایمر مبتلا باشند.

زنان بیشتر مبتلا می‌شوند

شیوع آلزایمر و زوال عقل در زنان بیشتر از مردان است. مدیر عامل انجمن دمانس و آلزایمر ایران در این باره گفته «امید به زندگی ۳ تا ۴ سال در میان زنان بیشتر است که خود افزایش سن یکی از عوامل ابتلا به دمانس است. از سوی دیگر با توجه به این که استرس در میان زنان نسبت به مردان بیشتر مشاهده می‌شود، خطر ابتلا بین خانم‌ها حدود ۶ تا ۷ درصد بیشتر از آقایان است.»

در مقاله usagainstalzheimers هم آمده است که ۶۵ درصد از بیماران آلزایمر را زنان تشکیل می‌دهند و از ۶.۷ میلیون نفر ۶۵ ساله و بالاتر مبتلا به آلزایمر در آمریکا، ۴.۱ میلیون زن و ۲.۶ میلیون مرد هستند.

بیشتر بخوانید

اگر می‌خواهید آلزایمر نگیرید، این ۴ ادویه خانگی را مصرف کنید

اولین نشانه بیماری آلزایمر در این قسمت از بدن ظاهر می‌شود

هیچ درمانی نیست اما...

کارشناسان تاکید می‌کنند سن، جنسیت، ژنتیک، کم بودن ارتباطات اجتماعی، سواد پایین، سیگار کشیدن، ناشنوایی، ورزش نکردن، چاقی، رژیم غذایی نامناسب، مصرف مشروبات الکلی، سکونت در نزدیکی خیابان‌های پر رفت و آمد، آلودگی هوا و بیماری‌های زمینه‌ای (فشار خون، دیابت، سطح چربی خون بالا) از جمله عوامل مؤثر در بروز آلزایمر هستند.

در حال حاضر هم هیچ درمانی نمی‌تواند جلوی پیشرفت بیماری را بگیرد. با این حال، برخی از داروها ممکن است به جلوگیری از بدتر شدن علائم برای مدت محدود کمک کنند.

تقریباً در ۵۰ درصد بیماران، پیشرفت MCI فراموشی را می‌توان حدود یک سال با داروهای مهارکننده به تعویق انداخت.

روش زندگی سالم هم می‌تواند ابتلا به دمانس و آلزایمر را کاهش دهد، از جمله ورزش منظم، رژیم غذایی سالم و استرس کم به ویژه در افرادی که از نظر ژنتیکی مستعد ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

مواد غذایی حاوی ویتامین B و کافئین هم در کاهش خطر بیماری آلزایمر نقش دارند.

چند توصیه کاربردی

مقاله منتشر شده در alzheimers.gov هم به چند نکته مفید دراین باره اشاره کرده و نوشته «تغذیه سالم و فعال ماندن برای همه مفید است و به ویژه برای افرادی که ریسک بیشتری در ابتلا به آلزایمر و زوال عقل‌ دارند.»

* هر روز با دوستان‌تان قدم بزنید و تا جایی که می توانید ورزش کنید.

* غذاهای سالم و مغذی بخرید. در رژیم غذایی‌تان هم این موارد را بگنجانید؛ غلات کامل، سبزیجات برگ سبز، ماهی، لوبیا، روغن زیتون و آجیل.

* وقت خود را با دوستان بگذرانید و به سرگرمی‌ها ادامه دهید. مطالعات نشان می‌دهد که ارتباطات اجتماعی ممکن است اتصالات سلول‌های عصبی را در مغز تقویت کرده و حافظه و تفکر را بهبود بخشد.

* مدیتیشن را تمرین کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که تمرین مدیتیشن ممکن است فشار خون، اضطراب، افسردگی و بی‌خوابی را کاهش دهد.

* خوب بخوابید. شواهد زیادی نشان می‌دهد که خواب خوب می‌تواند به پیشگیری از آلزایمر کمک کند و با پاکسازی آمیلوئید بیشتر از مغز مرتبط است. یک مطالعه هم نشان داده افرادی که در دهه ۵۰ و ۶۰ زندگی خود ۷ ساعت در شب می‌خوابیدند در مقایسه با افرادی که ۶ ساعت یا کمتر در شبانه روز می‌خوابیدند ۳۰ درصد احتمال ابتلا به زوال عقل کمتر بود.

* از متخصصان سلامت روان کمک بگیرید تا به شما در مقابله با استرس و اضطراب کمک کنند.

کد خبر 854484
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha