مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۱ خرداد ۱۴۰۳ - ۰۰:۰۵
۰ نفر

پژوهشگران می‌گویند که وجود برخی از ژن ها ممکن است گروه‌هایی از بیماران دچار چاقی را مشخص کند که پاسخ قوی‌تری به داروی جدید کاهش وزن «ویگووی» می‌دهند.

Wegvoy

به گزارش همشهری آنلاین این بررسی نشان داد که بیماران دارای این ژن‌ها با احتمال ۹۵ درصد پاسخ‌دهندگان قوی به داروی ویگووی (Wegovy)متعلق به رده جدید «آگونیست‌های پپتید شبه‌گلوگاگونی-۱» هستند.

پژوهشگران در کلینیک مایو در روچستر آمریکا که این بررسی را انجام داده‌اند، می‌گویند با توجه به قیمت بالای داروی ویگووی این یافته‌ها می‌تواند برای شناسایی بیمارانی استفاده شود که بیشترین سود از این دارو را می‌برند.

این بیماران می‌گویند برخی از افراد مبتلا به چاقی مشخصات ژنتیکی دارند که به ایجاد آنچه اصطلاحاً به آن «روده گرسنه» گفته می‌شود می‌انجامد. یعنی این افراد در میانه غذا خوردن احساس سیری می‌کنند، اما اندکی بعد دوباره گرسنه می‌شوند زیرا نسبت به سایر افراد غذا سریع‌تر معده آنها را ترک می‌کند.

این بررسی شامل ۸۴ بیمار می‌شد که برای درمان چاقی داروی ویگووی برای آنها تجویز شده بود. یافته‌ها نشان داد که افرادی که دارای گونه‌های ژنتیکی مرتبط با «روده گرسنه» بودند، به طور متوسط ۱۴.۴ درصد از وزن کل بدن خود را پس از ۹ ماه مصرف دارو و ۱۹.۵ درصد وزن آن را پس از یک سال کم کردند.

در مقایسه، شرکت‌کنندگانی در این بررسی بدون این مشخصات ژنتیکی ۱۰.۳ درصد از وزن بدن خود را پس از ۹ ماه از دست دادند و تا ۱۲ ماه دیگر کاهش وزن بیشتری در آنها رخ نداد.

داروی ارزان‌تر را انتخاب کنید

این پژوهشگران می‌گویند قبلاً الگوی مشابهی را در بیمارانی که از یک داروی کاهش وزن دیگر متعلق به این رده به نام لیراگلوتاید استفاده می‌کردند، هم مشاهده کرده‌اند.

به گفته این پژوهشگران بیماران بدون ژن «روده گرسنه» که با مصرف داروی ویگووی فقط اندکی وزن کم کردند، ممکن است بتوانند با داروهای بسیار ارزان‌تر به همین مقدار کاهش وزن دست یابند.

این پژوهشگران می‌نویسند: «وقتی می‌خواهید این مقدار پول خرج کنید، باید بپرسید که آیا رویکرد ارزان‌تری وجود دارد که نتایج یکسانی را در برخی از بیماران، شاید داروهای دیگر یا جراحی داشته باشد؟»

به گفته این پژوهشگران، برای ارزیابی قابلیت اطمینان مشخصات ژنتیکی «روده گرسنه» در جمعیت‌های متنوع‌تر، به مطالعات بزرگ‌تری نیاز است.

منبع: رویترز

کد خبر 853711
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha