یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۲۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: 24 ساعت پس از تولد بنیانا، محققان در انتظار تولد گوساله شبیه‌سازی شده با منشاء سلولی یکسان با این گوساله هستند

با گذشت کمتر از 24 ساعت از تولد بنیانا، نخستین گوساله حاصل از شبیه‌سازی در خاورمیانه، محققان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در انتظار تولد دومین گوساله شبیه‌سازی شده با منشاء سلولی یکسان با این گوساله هستند.

دکتر محمد حسین نصر اصفهانی، رئیس پایگاه اصفهان پژوهشگده رویان درگفت‌وگو ‌با خبرنگار پژوهشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) با بیان این‌که جنین «بنیانا» و «تامینا» 9 ماه پیش انتقال یافته بود، اظهار کرد: «بنیانا» اولین گوساله شبیه‌سازی شده به همراه «تامینا» که هفته آینده متولد می‌شود،‌ از یک منشا سلولی بوده و به عبارتی گوساله متولد نشده، کپی بنیانا است. این دو گوساله جنین شبیه سازی شده از یک گاو نر بوده که به دو گاو ماده انتقال یافته‌اند.

نصر اصفهانی ادامه داد: به علت اینکه «تامینا» در مجتمع دامپروری فوکا وابسته به تامین اجتماعی متولد می‌شود، ‌این نام بر روی این گوساله شبیه سازی گذاشته شده است.

به گفته وی برای انجام فعالیت‌های بیوتکنولوژی در کشور نیاز به دامداری بزرگی است که امیدواریم این موضوع نیز هر چه زودتر با تامین اعتبار محقق شود.

نصر اصفهانی خاطرنشان کرد: گوساله «بنیانا» که در ساعت 15:05 روز شنبه 20 تیرماه و پس از گذراندن 270 روز کامل حاملگی با انجام عمل سزارین متولد شده در حال حاضر در سلامت کامل است.

به گفته دکتر نصر اصفهانی، تولد «بنیانا» که نخستین تولد موفق گوساله شبیه ‌سازی ‌شده در خاورمیانه محسوب‌ شده و کشورمان را در جایگاه معدود کشورهای صاحب توانمندی در شبیه سازی انواع حیوانات مزرعه‌یی (گاو، گوسفند و بز) قرار داده است، حاصل تلاش بی وقفه محققان پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی و انجام حدود 50 آزمایش مقدماتی، 200 آزمایش اصلی، تولید بیش از 2000 جنین شبیه‌ سازی شده و انتقال 300 جنین به 100 گاو گیرنده در طول مدت دو سال تحقیق بوده است.

مدیر پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان گفت: همچنین میزان کارآمدی حاصله در تولید جنین‌های شبیه سازی شده آزمایشگاهی در پژوهشکده رویان جهاد دانشگاهی در بالاترین میزان جهانی قرار دارد که مشابه آمار کشورهای صاحب تکنولوژی شبیه سازی از جمله نیوزیلند، دانمارک و آمریکا است.

دکتر نصر اصفهانی خاطر نشان کرد: علی‌رغم میزان بسیار بالای آبستنی اولیه حاصل، طی روند انتقال جنین، تعداد بسیار زیادی از این آبستنی‌ها در مرحله بسیار حساس گذر از ماه سوم حاملگی سقط شدند و از سوی دیگر تعداد سه مورد آبستنی از پنج مورد ادامه یافته در ماه ششم آبستنی عوارض اولیه بیماری حاد هیدروآلانتوئیس یا آب آوردگی شدید کیسه جنینی را بروز دادند که شایع‌ترین علت سقط آبستنی‌های شبیه سازی شده گاو به حساب می‌آید.

مدیر پایگاه تحقیقاتی رویان اصفهان ادامه داد: در حال حاضر پژوهشگران پژوهشکده رویان جهاددانشگاهی اولین رده سلولی تراریخت بز حاوی ژن تولید داروی t-PA را تولید کرده‌اند که امید است در آینده‌ای نزدیک، اولین بز تراریخته (ترانس ژنیک) را که توان تولید داروی درمان سکته قلبی را در شیر خود دارد تولید کنند.

نصر اصفهانی با بیان این که این مرکز، آمادگی خود را برای حفظ گونه‌های در حال انقراض کشور از طریق تکنولوژی شبیه سازی اعلام کرده است به ایسنا گفت: تا کنون چندین کشور دنیا از جمله نیوزیلند، انگلیس، آمریکا، ایتالیا گونه‌های جانوری در حال انقراض خود را از طریق تکنولوژی شبیه سازی احیاء کرده‌اند. 

کد خبر 85342

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز