یکشنبه ۲۱ تیر ۱۳۸۸ - ۱۱:۰۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری پرو پس از استعفای یئوده سیمون، نخست وزیر جدیدی را از میان اعضای حزب حاکم این کشور برگزید.

به گزارش الجزیره، بر مبنای این انتصاب، ولاسکس که از اعضای حزب آپرا است و ریاست کنگره پرو را عهده دار بوده رسما  در راس هیات وزیران دولت این کشور قرار خواهد گرفت.
 
گارسیا ضمن اعلام خبر انتصاب ولاسکس در مقام نخست وزیر پرو گفت: کشور نظم می‌خواهد من مطمئنم که کابینه‌ای که ولاسکس رهبری آن را در دست خواهد داشت نظم را بر قرار واوضع اجتماعی را به حالت عادی باز خواهد گرداند.

انتصاب خاویر ولاسکس در مقام نخست وزیر پرو درست زمانی صورت می‌گیرد که آلن گارسیا رئیس جمهوری این کشورپس از بروز درگیری‌های خونبار میان نیرو‌های پلیس و سرخ پوستان معترض با بزرگترین بحران در زمان تصدی گری مقام ریاست جمهوری روبرو بوده و اکنون نیز محبوبیت وی در افکار عمومی کشورش به 21 درصد رسیده است.

پیشتر و در روز پنجشنبه 9 ژوئیه یئوده سیمون نخست وزیر سابق پرو با پذیرش هزینه سیاسی درگیری‌های 5 ژوئن سال جاری میان سرخ پوستان و نیرو‌های پلیس که طی آن 24 مامور و 10 شهروند کشته شدند، استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری این کشور کرد. او این درگیری را نتیجه ناکام ماندن تلاش‌های دولت در خاتمه دادن به بحران زمین دانسته بود.[نخست وزیر پرو استعفا داد]

این بحران پس از تصویب قوانین جدید مالکیت زمین در پرو آغاز شد، سرخ پوستان معترض ساکن شمال پرو در واکنش به این قانون اعلام کرده‌ بودند که قوانین جدید زمین که دولت به تصویب رسانده است، شرایط را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند زمین‌های اجدادی آن‌ها را جهت استخراج نفت، گاز و سایر منابع طبیعی  به بهای ناچیز بخرند.

به دنبال بی توجهی دولت پرو به اعتراضات سرخ پوستان، این اعتراضات در 4 ژوئن سال جاری به خشونت کشیده شد و در جریان درگیری میان نیرو‌های پلیس و سرخ پوستان دست کم 34 نفر کشته شدند.

کد خبر 85323

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز