همشهری آنلاین: مناقشه جدید دیپلماتیک میان دولت‌های لیما و سانتیاگو پس از آن که دولت پرو دستور دستگیری دو نفر از افسران شیلیایی را به جرم جاسوسی صادر کرد، آغاز شده است.

به گزارش بی بی سی، دادگاهی در پرو این دو افسر را به پرداخت رشوه به یکی از افسران نیروی هوایی این کشور به منظور دریافت اطلاعات محرمانه ملی متهم کرده است.

ویکتور اریسا مندوسا یکی از این دو افسر شیلییایی است که  به اتهام جاسوسی در پرو تحت بازداشت قرار گرفته است.

آلن گارسیا رئیس جمهوری پرو که قرار بود در اجلاس آسیا پاسیفیک (آپک) حضور یابد به دلیل دستگیری این دو افسر شیلیایی یک روز زودتر سنگاپور محل برگزاری این اجلاس را به مقصد پرو ترک خواهد کرد.

گارسیا گفت که گفت و گو با میچله باچلت همتای شیلیایی خود در حاشیه اجلاس آپک را نیز لغو کرده است.

او افزود: 24 زودتر از موعد تعیین شده بازمی‌گردم تا بتوانم درباره این مساله اطلاعات کامل و کافی به دست آورم و از خود پرو در این باره سخن بگویم.

بر اساس گزارش‌های منتشره در رسانه‌های پرو، دولت لیما سفیر خود از شیلی را برای انجام گفت و گو فراخوانده است.

روزنامه ال کمرسیو چاپ پرو نیز گزارش داده است که ویکتور اریسا مندوسا پیشتر در سفارت پرو در سانتیاگو به کار مشغول بوده است.

روابط دولت‌های لیما و سانتیاگو از ماه گذشته و زمانی که شیلی مبادرت به انجام مانور نظامی در نزدیکی منطقه مرزی مورد مناقشه با پرو کرد، تیره شده است.

دولت‌های لیما و سانتیاگو از زمانی که شیلی دولت  پرو را در جنگ پاسیفیک در قرن نوزدهم شکست  داد، و ارد یک دوره طولانی مدت از مناقشه مرزی شده‌اند.

این دو کشور علاوه بر مرزهای خاکی بر سر مرزهای ابی خود نیز اختلاف نظر دارند. سال گذشته نیز دولت پرو علیه شیلی شکوائیه تنظیم کرد و آن را به دادگاه بین‌المللی لاهه جهت صدور قطعنامه ارسال کرد.

کد خبر 95151

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز