پنجشنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۸ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: نخست وزیر پرو استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری این کشور کرد

نخست وزیر پرو با پذیرش هزینه سیاسی درگیری‌های 5 ژوئن سال جاری میان سرخ پوستان و نیرو‌های پلیس که طی آن 24 مامور و 10 شهروند کشته شدند، استعفای خود را تقدیم رئیس جمهوری این کشور کرد.

به نوشته ال پائیس، استعفای سیمون همزمان شده است با موج جدیدی از بحران که طی آن  مخالفان دولت قصد دارند در هفته آتی دست به اعتصابات و راه پیمایی‌های گسترده بزنند.

یئوده سیمون که از هم اکنون او را می‌توان نخست وزیر سابق پرو نامید، استعفانامه خود را در جلسه شورای وزیران در کاخ ریاست جمهوری به آلن گارسیا رئیس جمهوری پرو تقدیم کرد. او در این استعفانامه به این نکته اشاره کرده که طی نه ماه اخیر فرصت خدمت به کشورش را داشته است. نخست وزیر سابق پرو همچنین از رئیس جمهوری کشورش به دلیل اعتماد به وی تشکر کرده است و در ادامه با اشاره به دستاوردهای دولت خود نوشته است: تلاش‌های عمده‌ای در زمینه تمرکزدایی صورت گرفت.

یئوده سیمون در ادامه استعفانامه خود درباره بحران‌‌های اخیر و شکست دولتش در خاتمه دادن به این بحران نیز نوشته است: هزینه سیاسی این فاجعه(درگیری نیرو‌های پلیس با سرخ پوستان معترض در روز 4 ژوئن که به کشته شدن 34 نفر انجامید) که بر تمام کشور ما تاثیر گذاشت را می‌پذیرم.

بحران پس از تصویب قوانین جدید مالکیت زمین در پرو آغاز شد، سرخ پوستان معترض ساکن شمال پرو در واکنش به این قانون اعلام کرده‌ بودند که قوانین جدید زمین که دولت به تصویب رسانده است، شرایط را برای شرکت‌ها فراهم می‌کند تا بتوانند زمین‌های اجدادی آن‌ها را جهت استخراج نفت، گاز و سایر منابع طبیعی  به بهای ناچیز بخرند.

به دنبال بی توجهی دولت پرو به اعتراضات سرخ پوستان، این اعتراضات در 4 ژوئن سال جاری به خشونت کشیده شد و در جریان درگیری میان نیرو‌های پلیس و سرخ پوستان دست کم 34 نفر کشته شدند.

کد خبر 85134

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز