وقتی از تهران و نخستین پژوهش‌های میدانی علمی برای ثبت هویت تهران یاد می‌کنیم، بی‌شک دکتر حسین کریمان از نخستین نام‌هایی است که پدیدار می‌شود. خواندن قصه زندگی این پژوهشگر و خدماتش به ثبت هویت تهران خالی از لطف نیست.

شمیران

همشهری آنلاین- بهاره خسروی: این استاد دانشگاه،نویسنده و پژوهشگر سرشناس تاریخ و جغرافیای تاریخی تهران، ری و شمیرانات در محله سادات روستای آهار در قصران شمیرانات متولد شد.دکتر کریمان برای ادامه تحصیل در مقاطع ابتدایی و متوسطه راهی تهران شد و در رشته زبان ادبیات فارسی دانشگاه تهران ادامه تحصیل داد. به گفته همایون عبدالرحیمی، تهران‌پژوه، این محقق برجسته کشور سفرهای مطالعاتی زیادی به کشورهای ژاپن، آلمان، انگلستان، اروپای شرقی و کشورهای عربی داشت و حاصل بازدیدهایش از مراکز علمی، فرهنگی و تاریخی چاپ یادداشت و سفرنامه‌هایی جالب در قطع جیبی است که به‌نوعی زمینه‌ای محسوب می‌شود برای بازشناختن گرایش ممتاز او به کار کردن و کند و کاو در پیشینه پهنه تهران تاریخی.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

گذشته و حال تهران با کریمان | پیشاهنگ پژوهش‌های علمی در گستره بکر پایتخت

عبدالرحیمی مهم‌ترین ویژگی دکتر کریمان را همنشینی با علما و ادبای مطرح معاصر عنوان می‌کند و معتقد است همین رفاقت کمک فراوانی به سندیت و اعتبار علمی آثارش در حوزه هویت تهران، ری، شمیرانات کرد: «استاد کریمان دو سال بعد از تدریس در مدارس تهران در پاییز سال ۱۳۲۴ از تهران به قم و دبیرستان حکیم نظامی رفت و حضور در این شهر بهترین فرصت بود تا او از محضر درس آیات عظام بروجردی، سید محمد کوه‌کمره‌ای (حجت)، صدر، خوانساری، شریعتمدار استرآبادی و محمدصادق نصیری سرابی بهره‌مند شود و حاصل بازدید و مشاهده میدانی از کوچه به کوچه شهر قم، تهیه نقشه‌ای از این شهر بود که می‌توان آن را در امتداد جنس کارش در تهران‌پژوهی محسوب کرد.»

گذشته و حال تهران با کریمان | پیشاهنگ پژوهش‌های علمی در گستره بکر پایتخت

این تهران‌پژوه درباره آثار و تحقیقات دکتر کریمان در حوزه تهران می‌گوید: «او نخستین کسی بود که در آثارش به‌ویژه کتاب‌هایی که درباره تهران‌ نوشت از منابع علمی و میدانی استفاده کرد. همچنین در همه آثارش اطلاعات کامل اثر، از نام مؤلف، مترجم، مؤسسه نشر، چاپخانه و مراجع و منابع را کامل ذکر می‌کرد. کتاب‌ها و تألیفات او از مهم‌ترین و جامع‌ترین منابع تحقیقات پژوهشگران در حوزه تهران است.»

به گفته همایون عبدالرحیمی، ری باستان در ۲ جلد، آثار بازمانده از ری قدیم، قصران در ۲ جلد، تهران در گذشته و حال، عناوین کتاب‌هایی است که از جمله منابع معتبر تهران‌شناسی به یادگار مانده از نخستین پژوهشگر هویت کهنه پایتخت ما به حساب می‌آید.

کد خبر 853218

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha