پنجشنبه ۲۵ تیر ۱۳۸۸ - ۱۲:۰۸
۰ نفر

محمد سرابی: «محمدالبرادعی»، دبیر کل مصری آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جای خود را به «یوکیو آمانو» از کشور ژاپن داد

آمانو دست کم  چهار سال دبیر کل این سازمان خواهد بود.البته کاررسمی او از پاییز شروع خواهد شد.

پس از جنگ جهانی دوم ساخت سلاح‌های هسته‌ای در میان کشورهای قدرتمند جهان افزایش پیدا کرده بود و بیشتر کشورها از گسترش چنین سلاح‌هایی نگران بودند زیرا هیچ سازمان بین‌المللی برای نظارت براین فعالیت‌ها وجود نداشت. در سال 1956 نمایندگان 82 کشور جهان برای ایجاد تشکیلات نظارتی جهانی در سازمان ملل متحد، جلسه‌ای  تشکیل دادند و « آژانس بین‌المللی انرژی اتمی» رسماً اعلام موجودیت کرد. آژانس سازمانی مستقل از سازمان ملل متحد است و مرکز آن در شهر وین قرار دارد. آژانس از راه تصمیم‌های کنفرانس عمومی اداره می‌شود و هر یک از دولت‌های عضو یک حق رأی در آن دارد.

کنفرانس عمومی، اعضای شورای حکام را انتخاب می‌کند و این شورا مسئولیت قضاوت در باره فعالیت‌های هسته‌ای اعضا و صدور قطع‌نامه در باره آنها را دارد. یکی از وظیفه‌های اصلی آژانس نظارت بر فعالیت‌های هسته‌ای اعضاست تا از ساخت سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کند.

یوکیو آمانو، دبیر کل جدید آژانس

در چند سال اخیر بین ایران و آژانس بحث ها و کشمکش های زیادی بر سر برنامه هسته ای ایران وجود داشته است و هنوز هم آژانس درخواست هایی از ایران برای شفاف‌سازی دارد.کشور ایران در زمان تشکیل آژانس به عضویت آن در آمد و در سال 1970 نیز پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای را امضا کرد. چند سال بعد نیز ایران نماینده ثابتی را برای کنترل رابطه با آژانس تعیین کرد که در وین فعالیت می‌کند. بیشتر کشورهایی که صاحب فن‌آوری هسته‌ای هستند به عضویت آژانس در آمده‌اند ولی برخی از کشورها از این کار خودداری می‌کنند.

به دلیل این که دبیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اداره تمامی امور آن را برعهده دارد، این سمت اهمیت زیادی پیدا کرده است. یوکیو آمانو در سال 1946 در ژاپن متولد شده و از سال 1972 در وزارت امور خارجه این کشور کار کرده و بیشتر حوزه کاری او  کنترل تسلیحات هسته‌ای است.

البرادعی، دبیر کل قبلی از سال 1997، سه‌بار به این سمت انتخاب شد ولی امسال آمانو توانست رأی اکثریت اعضای شورای حکام را به دست آورد و در رقابت با فردی از آفریقای جنوبی دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شود.

کد خبر 85319

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز