دوشنبه ۲۳ شهریور ۱۳۸۸ - ۱۶:۴۱
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مصمم است همکاری نزدیک خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ادامه دهد، گفت:

مذاکرات غیرمشروط کلید حل و فصل مناقشات است.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی دوشنبه شهریور 23 طی سخنانی در کنفرانس سالانه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، با بیان اینکه رقابت هسته‌‌ای با هدف استیلای یکجانبه بر جهان هیچ دستاوردی به غیر از ده‌ها سال جنگ سرد به همراه نداشت، گفت: مایه دلسردی است که علیرغم غیبت ظاهری آثار جنگ سرد، تمایلات قدرت‌ مدارانه و استکباری به روشنی مشاهده می‌شود و هنوز آثار عمیقی را با خود به همراه می‌آورد.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: متاسفانه هنگامی که کشور متبوع من با شهامت و تقریبا دست تنها چنین فضای استکباری را به چالش کشید، آنها به این عبارت غیر منطقی متوسل شدند، آنها منافع ملی خود را حفظ می‌کنند. گویی آنها تنها کشورهایی در جهان هستند که صاحب حقی ویژه هستند تا بتوانند از منافع ملی سخن بگویند.

وی افزود: وقتی کشوری همانند کشور متبوع من درپی اعمال حقوق حاکمیتی خویش برآمد، بی‌شرمانه آن را مردود شمردند، گویا این نیز کافی نیست و علاوه بر آن ما به طور مداوم به حمله به تاسیسات هسته‌ای مان تهدید می‌شویم.

به گفته صالحی برافراختن تهدید درقبال ملتی که قاطعانه در برابر تمامی رنج‌های ناشی ازجنگ تحمیلی و تحریم‌های غیرعادلانه ایستادگی کرده و به عنوان یک ملت قوی در منطقه ظاهر شده هیچ ثمری به غیر از افزودن بر عزم و اتحاد ملت بزرگ ایران ندارد.


رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ما ملتی صلح دوست هستیم، افزود: ما اعتقاد داریم گفت و شنود و مذاکرات غیر مشروط کلید حل و فصل مناقشات است.

وی همچنین خاطرنشان کرد که مذاکرات مبتنی بر پیش شرط راه به جایی نخواهد برد زیرا معادل نتیجه‌ گیری پیشاپیش است.

صالحی با بیان اینکه با گفتاری روشن اعلام کرده‌ایم که استفاده غیرصلح آمیز از انرژی هسته‌ای را حرام می‌دانیم، افزود: به همین دلیل است که بر یکپارچگی پیمان عدم اشاعه و خلع سلاح هسته‌ای پافشاری می‌کنیم، از آنجا که خاورمیانه در زمره راهبردی ترین مناطق جهان قرار دارد، جامعه جهانی فراخوان نخستین بار سال 1974 ایران را به منظور ایجاد منطقه عاری از تسلیحات هسته‌ای در خاورمیانه شاهد بوده است، در همین حال اسرائیل تنها غیر عضو پیمان عدم اشاعه است که تاکنون در این زمینه همکاری نداشته است.

وی اظهار داشت: این رژیم با پشت کردن به افکار عمومی جهان و امتناع از حتی اجازه به آژانس برای بازرسی از تاسیسات هسته‌ای‌اش، به طور مستمر به این فراخوان مهم جامعه بین‌المللی برای صلح و امنیت بی‌اعتنایی کرده است.

به گفته وی این دیدگاه متکبرانه قطعا سودمند نبوده و به احتمال فراوان به یک پارادایم نگران کننده توام با پیامدهای غیر منتظره در منطقه منجر خواهد شد.

وی با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ گونه رفتار مستثنی کننده را نمی‌پذیرد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از هنگام تکوین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی همواره ارتباطات قوی و فعال خود را با این سازمان حفظ کرده و در یک مقطع زمانی با اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی برای دو سال و نیم، صرفاً به منظور نشان دادن شفافیت ذاتی و روح همکاری فراتر از تعهدات خود عمل کرد، در حالیکه با کمال تاسف این اقدام مثبت ایران با پاسخ وارونه مواجه شد.

وی افزود: مدتی بعد ایران و آژانس در مورد یک برنامه عمل برای تنظیم یک جدول زمانی به منظور پایان بخشیدن به تحقیقات آژانس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران با هدف عادی ساختن اجرای پادمان درکشور متبوع من به روال معمول، به توافق رسیدند، ما هنوز امیدواریم آژانس روی حرفش بایستد و تعهداتش به موجب بند پایانی سند INFCIRC/711 را به اجرا درآورد.

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان چنانچه موضوع به روال معمول درآید، آنگاه جمهوری اسلامی ایران برای پاسخگویی به سوالات، در صورت وجود و همانند دیگر کشورهای عضو و در چارچوب موافقتنامه پادمان خویش در موقعیتی بهتر قرار خواهد گرفت.

به گزارش مهر، صالحی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کشور متبوع من بر اساس فواید انرژی‌های ترکیبی در حال پیگیری یک برنامه بلندمدت برای ساخت نیروگاه‌های هسته‌ای با توان تولید مجموعاً 5000 مگاوات الکتریسیته طی دهه آینده می‌باشد، طبیعتا چنین پروژه چشمگیری یک برنامه‌ریزی همه جانبه پیشاپیش در زمینه‌های مختلف فن آوری هسته‌ای از قبیل چرخه سوخت، ایمنی و روش‌های مدیریت پسماند را شامل می‌شود.

وی در پایان سخنان خود تصریح کرد: ما ضمن اینکه فعالیت‌های خود را در حوزه‌های مختلف استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای دنبال می‌کنیم، مصصم هستیم به همکاری نزدیک خود با آژانس مطابق با موافقتامه پادمان ادامه دهیم.

کد خبر 90473

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز