در جریان انتخابات ریاست‌جمهوری، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان، بنا به وظیفه‌ای که این شورا در تایید صحت انتخابات عهده دار است یکی از پرکارترین چهره‌های سیاسی بود.

اخبار شورای نگهبان در برهه پس از شمارش آرا، از آن جهت که انتخابات دهم ریاست‌جمهوری با حاشیه‌هایی نیز همراه شده بود و شورای نگهبان باید درباره این حاشیه‌ها و ابهام‌ها داوری و شفاف‌سازی‌ می‌کرد، محور قرار گرفت.

پس از تایید صحت انتخابات از سوی این شورا، کدخدایی در نشست خبری که به همین منظور برگزار کرد از انتشار گزارش مبسوطی توسط شورای نگهبان خبر داد که در آن روند رسیدگی به شکایات مطرح شده درباره انتخابات ریاست‌جمهوری شرح داده می‌شد.

انتشار این گزارش، از سوی شورای نگهبان مسبوق به سابقه نبوده است. درباره ضرورت انتشار گزارش و برخی شایعاتی که درباره تغییر و تحولات در شورای نگهبان شنیده می‌شود گفت‌وگوی تلفنی کوتاهی با سخنگوی این شورا انجام دادیم:

  • شورای نگهبان تصمیم به انتشار گزارش تفصیلی رسیدگی به شکایت‌های مطرح شده در انتخابات گرفته است. آیا این گزارش جزئیات جدیدی از انتخابات را قرار است منعکس کند؟

ما در آخرین نشست خبری که داشتیم اشاره‌ای به انتشار این گزارش از سوی شورای نگهبان کردیم. این گزارش 80 صفحه‌ای شامل مستنداتی از روند بررسی جزئی شکایات وارده به این شورا، نتیجه بررسی‌های شورای نگهبان، روند شکل‌گیری هیات ویژه بررسی ابهام‌های موجود در انتخابات و برخی مکاتبات با نامزدهای معترض است.

  • تاکنون سابقه نداشته است که شورای نگهبان پس از انتخابات اقدام به انتشار چنین گزارشی کند و بنابه گفته خودتان پرونده انتخابات با اظهار نظر شورای نگهبان بسته می‌شود. آیا انتشار این گزارش به این معناست که پرونده انتخابات مختومه نشده است و چه ضرورتی در انتشار این گزارش احساس شده است؟

در انتخابات‌ گذشته، شورای نگهبان فقط درباره تایید صحت و یا عدم‌صحت انتخابات اظهارنظر می‌کرد، اما در این دوره از انتخابات به خاطر حواشی خاصی که وجود داشت، شورای نگهبان مصلحت را در آن دید تا برای شفاف‌سازی‌ بیشتر و برای اینکه افکار عمومی هم در جریان پروسه رسیدگی به شکایات قرار بگیرند جزئیات رسیدگی به شکایات را منتشر کند.

این اظهار نظر که انتشار این گزارش پرونده انتخابات را باز نگه می‌دارد اظهار نظر صحیحی نیست و این اقدام از سوی شورای نگهبان فقط در جهت اطلاع رسانی دقیق‌تر صورت می‌گیرد.

  • زمان دقیق انتشار گزارش مشخص است؟ و آیا ابتدا در اختیار نهادهای خاص قرار می‌گیرد یا در اختیار عموم قرار خواهد گرفت؟

با وجود تعطیلی‌های اخیر تلاش خواهیم کرد که اوایل هفته آینده گزارش را به‌صورت مستند در اختیار نهادهای رسمی و عموم مردم قرار دهیم.

  • با وجود اینکه هنوز فصل تغییرات دوره‌ای در شورای نگهبان فرا نرسیده است، صحبت‌هایی از برخی تغییرات در این شورا شنیده می‌شود. آیا قرار است تغییرات جدیدی در سطح فقها یا حقوقدانان صورت بگیرد؟

تکذیب می‌شود. متأسفانه برخی دوستان خبرنگار و رسانه‌ها امانت را در بیان مطالب رعایت نمی‌کنند و اخبار را درست منعکس نمی‌کنند. هیچگونه تغییر و تحول در شورای نگهبان قرار نبوده انجام بگیرد و انجام هم نخواهد گرفت.

  • ولی با تغییر و تحولاتی که قرار است در قوه قضاییه صورت بگیرد موضوع رفتن شما از شورای نگهبان به قوه قضاییه مطرح است.

هیچگونه بحثی درباره جابه‌جایی‌ها مطرح نبوده است و تمام اینها گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای است.

کد خبر 85128

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز