گروه سیاسی: علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی به‌عنوان مقام مسئولی که پیش از انتخابات ضمن تأکید بر اینکه مجلس باید در انتخابات بی‌طرف باشد

خود نیز موضعی کاملا بی‌طرفانه اتخاذ کرد، در روزهای گذشته با تأکید بر لزوم تقویت وحدت ملی و پرهیز از دامن زدن به التهاب‌ها، تصریح می‌کند که باید حساب کاندیداها و طرفداران منتقد آنها را از آشوبگران جدا کرد، حرف معترضان را شنید و البته متوجه بود که مردم در کنار داشتن حق انتخاب، از حق بهره‌مندی از امنیت ملی نیز برخوردارند.

حضور پرسشگرانه

لاریجانی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما با اشاره به حوادث اخیر گفت: حضور پرسشگرانه و آگاهانه مردم در صحنه فرصتی است که نظام از آن استقبال می‌کند‌، اما باید حساب کاندیداها و منتقدان نتیجه انتخابات را از آشوبگران جدا بدانیم.

وی با بیان اینکه ما در قوه مقننه بنای دخالت در انتخابات قوه مجریه را نداشتیم و بی‌طرفی را در این رابطه بهتر می‌دانستیم، افزود: هر چند که به‌طور طبیعی در تهران شاهد حضور صدها هزار نفر در خیابان‌ها بودیم که به نوعی در مورد نتیجه انتخابات با یکدیگر مناقشه داشتند، اما منتقدان نتیجه انتخابات، باید مرز خود را با آشوبگران جدا کنند.

لاریجانی با اشاره به مواضع اخیر مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه هیچ‌یک از کاندیداهای انتخابات اخیر خارج از دایره نظام نیستند، تصریح کرد: هیچ‌کدام از کاندیداها حاضر نیستند به اموال عمومی صدمه بخورد و بنده مطمئن هستم که کاندیداها از وضعیت پیش‌آمده راضی نیستند، در این شرایط همه کسانی که احساس می‌کنند اشکالاتی در مورد نتیجه انتخابات مطرح است، باید شکایت خود را به شورای نگهبان ارائه کنند و در همین چارچوب ‌همه مردم هم باید بدانند که مسئولان نظام به خواسته‌های آنها توجه می‌کنند.

اگر موضع‌گیری‌ نمی‌کردند، بهتر بود

رئیس مجلس در ادامه تأکید کرد: برخی از مناقشه‌های به‌وجود آمده به بعضی از اعضای شورای نگهبان که در انتخابات موضع‌گیری کرده‌‌اند، بر‌می‌‌گردد که به‌نظر من اگر برخی اعضای شورای نگهبان در مورد نامزدها اعلام موضع‌ نمی‌کردند، بهتر بود، اما همه باید بدانند که اعضای شورای نگهبان افرادی متدین هستند که حاضر نیستند حقوق هیچ نامزدی ضایع شود.

مطالبات در فضای آرام

لاریجانی با بیان اینکه اگر کاندیدایی مطالباتی داشته باشد، باید در فضایی امن آن را پیگیری کند و اگر فضای امن حاکم نباشد، هیچ مطالبه‌‌ای پیگیری نمی‌شود، خاطرنشان کرد: نیروهای انتظامی و بسیج تلاش می‌کنند که امنیت را برپا کنند و این امنیت به خاطر خود مردم است؛

شکی نیست که نظام ما که نظامی براساس رأی مردم است، هیچگاه نمی‌خواهد خفقان ایجاد کند و کسانی که نظری دارند، چه خوب است همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، بتوانند در مناظره‌ها نظرات خود را ارائه کنند،بنابراین مناظره‌ها باید ادامه داشته باشد.

وی درباره انتساب برخی اغتشاشات اخیر به گروهک تروریستی منافقین عنوان کرد: باید توجه داشته باشیم که منافقین در کشور ما عددی نیستند، بلکه گروهی پژمرده‌اند که البته ممکن است چند نفری هم در این بین فریب بخورند؛

سیاسیون باید توجه داشته باشند که ایجاد امنیت می‌تواند بستری برای پیگیری حقوق آنها باشد و آنچه امروز در جامعه مهم است، یک نوع هوشیاری ملی است.  رئیس مجلس خاطرنشان کرد: همه باید اطمینان داشته باشند که نظام ما نظامی نیست که بخواهد به رأی مردم لطمه وارد کند، از این‌رو همه باید تلاش کنیم که فضایی آرام ایجاد شود، چرا که در فضای آرام است که می‌توان مطالبات را پیگیری کرد.

فضا را غبارآلود نکنید

لاریجانی گفت: اگر در انتخابات تخلفی صورت گرفته، همیشه شورای نگهبان به‌عنوان ناظر پس از بررسی اعلام نظر کرده است، البته مکانیسم‌های قانونی، فضایی ایجاد کرده که جلوی تقلب را بگیرد، بنابر این با فریاد کردن تقلب و غبارآلود کردن فضا و کشاندن به خیابان‌ها، نمی‌توان موضوع را پیگیری کرد، اگر ما نقصی می‌بینیم نباید قانون را زیرپا بگذاریم و به نفع همه ملت است که قانون چه در این انتخابات و چه در مسائل دیگر رعایت شود و به نام حقوق ملت نباید قانون را زیر پا گذاشت، البته باید به سخن مردم که در تظاهرات‌ها شرکت‌ کرده‌اند هم گوش کرد.

رادیو و تلویزیون، یکطرفه نباشد

رئیس مجلس در ادامه سخنان خود به مداخلات مقام‌های برخی کشورها مانند انگلیس و آمریکا و همچنین رسانه‌های خارجی در امور داخلی ایران اشاره و تصریح کرد: اینکه رسانه‌های خارجی در این خصوص تحریک‌آمیز عمل می‌کنند، یک دلیلش این است که رادیو و تلویزیون ما باید در این خصوص شفاف عمل کند و یکطرفه نباشد، تا دیگر نیازی به رسانه‌های خارجی احساس نشود.

وی افزود: مسئله‌ دیگر این است که برخی سیاستمداران خارجی مانند آمریکایی‌ها و انگلیسی‌ها در این مورد حرف‌های گستاخانه‌ای را گفتند و برای حقوق بشر در ایران سینه چاک کردند.

کشورهای غربی بی‌آبرو

لاریجانی خاطرنشان کرد: من به اوباما و رؤسای کشورهای فرانسه، انگلیس و آلمان می‌گویم که شما بی‌آبروتر از آن هستید که در مسائل ایران دخالت کنید و مردم ایران به خوبی شما را می‌شناسند.

ما در گذشته شاهد بودیم که در زمان شاه حکومت به دستور کارتر مردم را سرکوب می‌کرد؛ رئیس‌جمهوری فرانسه باید بداند که کشورش در زمان جنگ به عراق هواپیمای جنگی اجاره می‌داد و سلاح شیمیایی به عراق می‌فروخت، کارهایی که در هیچ‌جا سابقه ندارد؛ انگلیس هم که بی‌آبروتر از این‌هاست و در هر شیطنتی که در ایران وجود دارد، دست انگلیس دیده می‌شود.

لاریجانی با اشاره به بیانیه سران غربی نسبت به وقایع اخیر در ایران گفت: سران غربی بیانیه‌ای صادر کردند و چهره پنهان‌شان آشکار شد، اوباما سخن از تغییر می‌گفت و گاهی پیام‌هایی می‌فرستاد که می‌خواهم با ایران مذاکره کنم.

حق برخورداری از امنیت ملی

رئیس مجلس در جلسه علنی دیروز مجلس با بیان اینکه همه حقوق ملت، نتیجه انتخابات نیست، تصریح کرد: امنیت ملی کشور جزء نخستین حقوق ملت است.

دبیر پیشین شورای‌عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: سیاستمدار بصیر کسی است که امور بر‌حق را با همه جانبه‌نگری در منافع ملی کشور پیگیر باشد. وی افزود: امروز همگان می‌دانند گسترش بی‌اعتمادی خسارت جبران‌ناپذیری برای کشور دارد و اگر عارضه‌ای به‌وجود می‌آید، نباید آن‌را آنچنان وسیع نمود که ضایعات طولانی مدت بر کشور داشته باشد.

اشتباه خود در مناظره‌ها را تصحیح کنید

رئیس مجلس ضمن ابراز خرسندی از مناظر‌ه‌های کاندیداها در صدا‌و‌سیما، عنوان‌کرد: با‌وجود تحسین‌برانگیز بودن ابعادی از این مناظرات، اما شوک پدیدآمده از این موضوع به‌دلیل شفافیت بیش از حد و غیرضرور و بعضا نادرست آن، تأثیرات هیجانی چه قبل از انتخابات و چه بعد از آن  به‌وجود‌آورد.

سرمایه ایران را از بین نبریم

رئیس مجلس گفت: بعد از 30 سال کشور ما از ظرفیت بزرگی برخوردار شده است و از یک کشور وابسته به آمریکا و اسرائیل به کشوری تبدیل شده که در مورد معادلات منطقه‌ای نقش مؤثری دارد، ما نباید به خاطر مناقشه‌ای که به‌وجود آمده سرمایه‌ ایران را از بین ببریم.

لاریجانی درباره سخنان مطرح‌شده در مورد انقلاب مخملی بیان کرد: در مورد حرف‌هایی که درباره انقلاب مخملی می‌زنند، به‌نظر من مردم ما اینقدر متحد هستند که انقلاب مخملی نمی‌تواند در ایران بروز پیدا کند، البته اطلاعاتی بوده که عد‌ه‌ای می‌خواستند از فضا و شوک پس از انتخابات استفاده کنند، ولی مردم ما از هوشیاری خوبی برخوردارند و اجازه نمی‌دهند انقلاب مخملی در ایران به‌وجود بیاید

کد خبر 83972

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز