چهارشنبه ۱۷ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۵۸
۰ نفر

حمام «باغ‌لله» یکی از آثار زیبا و تاریخی شهر کرمان در پی بی‌توجهی در حفظ و مرمت به محل تجمع معتادان تبدیل شده و در آستانه نابودی قرار گرفته است.

به گزارش مهر، این حمام تاریخی به همراه مسجد، تکیه و آب انبار «باغ‌لله» 2 قرن قبل در محله ته «باغ‌لله» بنا شد. هم‌اکنون این گرمابه در بافت قدیم کرمان و در منطقه تجاری مسکونی این شهر قرار دارد.

در مجاورت در حمام مغازه‌هایی احداث شده بود که پس از گذشت سال‌های طولانی همچنان کاشیکاری‌های فیروزه‌ای رنگ سردر مغازه‌ها باقی‌مانده است و نوشته‌های این کاشی‌‌ها نشانگر آن است که این مغازه‌ها برای شغل‌های اصلی روزگاران قدیم چون سلمانی، بقالی، نانوایی، قصابی و کفاشی احداث شده بود.

به‌دلیل بی‌توجهی به نگهداری و مرمت این حمام بی‌نظیر در بافت قدیم شهر کرمان و نیز به‌دلیل شرایط جوی و بالا آمدن سطح آب در این منطقه، حمام یاد شده در معرض تخریب قرار گرفته به‌گونه‌ای که حوض آب انبار «باغ‌لله» به‌طور کامل تخریب شده است.

مسجد و تکیه این مجموعه همچنان پر رونق هستند و به‌نظر می‌رسد حمام «باغ‌لله» در پی کم‌کاری و بی‌توجهی مسئولان مربوطه در آینده‌ای نه‌چندان دور به سرنوشت ناخوشایند آب انبار دچار شود.

عضو هیأت امنای مسجد و تکیه «باغ‌لله» در این زمینه اظهار داشت: بخشی از حمام «باغ‌لله» به همراه مغازه‌های این مکان تا 14 سال قبل فعالیت می‌کرد اما پس از تخریب بخش‌هایی از این مکان و بالا آمدن آب‌های زیر سطحی، حمام به حال خود رها شده است و به سوی نابودی پیش می‌رود.

محمد نصیری با انتقاد از بی‌توجهی مسئولان استان کرمان نسبت به این مکان، گفت: آب‌های زیر سطحی، حمام را تسخیر کرده است و فضای مناسبی برای انواع حشرات و حیوانات به‌وجود آمده است که این امر سلامت ساکنان این منطقه را نیز تهدید می‌کند.

وی از حضور ولگردان و معتادان در این مکان برای استفاده مواد‌مخدر خبر داد و تصریح کرد: حضور این افراد امنیت منطقه «باغ‌لله» را مخدوش کرده است.
عضو هیأت امنای مسجد و تکیه «باغ‌لله» یادآور شد: بخش‌هایی از سقف حمام «باغ‌لله» فرو ریخته و حفره‌هایی به‌وجود آمده است و از آنجا که این حمام حصار ندارد خطر سقوط برای افراد و به‌ویژه کودکان وجود دارد.

نصیری با تاکید بر اینکه اهالی محل بارها به میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری و همچنین شهرداری کرمان مراجعه کرده‌اند، افزود: به‌رغم همه پیگیری‌ها و بازدید مسئولان از این مکان و قول‌های مساعدی که این افراد برای رسیدگی به وضعیت حمام داده‌اند هیچ فعالیت مفیدی در جهت احیای این حمام صورت نگرفته است و وضعیت حمام «باغ‌لله» روز به روز بحرانی‌تر می‌شود.

حمام «باغ‌لله» چهارنبش است به‌طوری‌که از 3 طرف به کوچه و از یک‌سو به خیابان منتهی می‌شود و حدودا 3‌متر با منازل اطراف اختلاف سطح دارد و این امر باعث فرو نشست زمین و منازل اطراف حمام شده است.

فرونشست و ترک‌های سطح زمین در اطراف حمام «باغ‌لله» به‌راحتی دیده می‌شود. همچنین قسمت ورودی و سقف مغازه‌های حمام نیز دچار ترک‌خوردگی شدید شده است به‌طوری‌که امکان فرو ریختن آن وجود دارد.

نصیری به انجام مرمت قسمت‌هایی از حمام «باغ‌لله» در 5سال قبل توسط سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان کرمان اشاره کرد و گفت: متأسفانه علت عدم‌ادامه این بازسازی برای هیچ کدام از ساکنان محله «باغ‌لله» مشخص نیست.« اگر مسئولان قصد رسیدگی به حمام «باغ‌لله» تا زمان تخریب کامل آن را ندارند به اهالی محل اجازه بدهند در زمینه حصار کشی این مکان اقدام کنند.» نصیری با بیان این مطلب، تاکیدکرد: وضعیت بالا آمدن آب‌های زیرسطحی در حمام «باغ‌لله» به حدی است که اگر مسئولان در زمینه تخلیه این آب‌ها اقدامی انجام ندهند منازل اطراف این حمام از بین می‌رود.

کد خبر 85102

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز