گروه حوادث: با دستگیری یکی از حلقه‌های اصلی باند بزرگ کیف قاپی پایتخت، اسرار تازه‌‌ای از سرقت‌های میلیاردی این باند فاش شد.

این متهم که از سردسته‌های اصلی باند 50 نفره به شمار می‌رود با استفاده از پولی که از راه سرقت به دست آورده بود ویلایی در شمال کشور، 2 آپارتمان در تهران و 3 خودروی مدل بالا خریده بود و وقتی دستگیر شد 200 میلیون تومان موجودی حساب بانکی‌اش نیز مصادره شد.

از ابتدای سال گذشته شکایت‌های متعدد و مشابهی در اختیار پلیس آگاهی پایتخت قرار گرفت که از فعالیت یک باند بزرگ کیف قاپی و زورگیری در تهران حکایت داشت.

بررسی این شکایت‌ها و اظهارات مالباختگان نشان می‌داد اعضای این باند با پرسه زدن در اطراف مراکز اقتصادی و تجاری مثل بانک‌ها، صرافی‌ها و طلافروشی‌‌ها، افرادی را که پول زیاد یا جواهرات باارزشی همراه خود داشتند شناسایی می‌کردند و به تعقیب آنها می‌پرداختند.

سپس در فرصتی مناسب به طعمه خود حمله‌ور شده و با سرقت کیف یا تهدید چاقو و ضرب و شتم وی، اموال او را سرقت کرده و متواری می‌شدند.

کارآگاهان اداره هجدهم پلیس آگاهی که مامور رسیدگی به این پرونده بودند، برای شناسایی اعضای باند به ردگیری چک‌های مسروقه‌ای پرداختند که سارقان از طعمه‌های خود سرقت کرده بودند.

آنها با بررسی صدها فقره چک‌پول که اعضای باند در بانک‌های مختلف نقد کرده بودند و بررسی‌ دوربین‌های مداربسته این بانک‌ها به 281 هویت و آدرس رسیدند که درصد زیادی از آنها جعلی بود و این مسئله نشان می‌داد که اعضای باند بعد از هر سرقت‌، چک‌پول‌های مسروقه را با مدارک جعلی در بانک نقد می‌کنند.

نخستین ردپا

ماموران که تنها راه رسیدن به این باند را بررسی آدرس‌ها و هویت‌های به دست آمده از اعضای باند می‌دیدند، تحقیقات گسترده‌‌ای را در این زمینه آغاز کردند و مدتی بعد متوجه شدند بعضی از اعضای باند از چک‌های مسروقه برای خرید کالا و اجناس مختلف استفاده کرده‌اند.

با تحقیق از چندین نفر که چک‌پول‌های مسروقه را از اعضای باند دریافت کرده بودند، سرانجام نخستین سرنخ‌‌ها در اختیار تیم تحقیق قرار گرفت و بعد از یک سال بررسی‌های گسترده نخستین عضو باند دستگیر شد.

با انتقال این مرد به اداره آگاهی، وی به فعالیت در باند بزرگ کیف‌‌قاپی و زورگیری اعتراف کرد و مدعی شد فردی به نام مجید سردسته اصلی این باند است.

دستگیری 50 سارق

با اعترافات نخستین عضو باند، عملیات‌های ضربتی پلیس برای دستگیری دیگر متهمان ادامه یافت و در جریان چندین عملیات جداگانه ماموران موفق شدند بیش از 50 عضو این باند را به همراه مجید به دام بیندازند.

گرچه با دستگیری این افراد تصور می‌شد این باند مخوف به‌طور کامل منهدم شده است اما بازجویی از سارقان نشان داد به جز مجید، مرد دیگری نیز سرکردگی این باند را بر عهده داشته که هم‌اکنون متواری است.

بررسی‌‌ها نشان می‌داد این سارق حرفه‌ای که نفر دوم باند بزرگ به شمار می‌رفت، مردی به نام رضاست که دارای سوابق متعدد کیف قاپی در سال‌های اخیر بوده است.

او هربار که پس از دستگیری و تحمل کیفر، از زندان آزاد می‌شد، فعالیت مجرمانه خود را از سر می‌گرفت و با جمع‌آوری اعضای قبلی باند و استخدام سارقان جدید، باند دیگری راه‌‌اندازی کرده و سرقت‌هایش را ادامه می‌‌داد.

دستگیری مرد دوم باند

با این اطلاعات، جست‌وجو برای دستگیری سارق فراری ادامه یافت و ماموران در بررسی پرونده‌های موجود در بایگانی پلیس و دوربین‌‌های مداربسته بانک‌ها، موفق شدند تصاویر مختلفی از وی به دست بیاورند.

به این ترتیب عملیات جست‌وجو برای شناسایی مخفیگاه او ادامه یافت تا اینکه ماموران موفق شدند بعد از 3 ماه بررسی‌های گسترده، وی را در مرکز تعویض پلاک خاوران دستگیر کنند.

این سارق 31 ساله بعد از انتقال به اداره آگاهی از سوی همدستانش شناسایی شد و در بازجویی‌ها به ده‌ها فقره کیف‌قاپی اعتراف کرد. وی همچنین مدعی شد که علاوه بر کیف‌قاپی و زورگیری در تهیه و توزیع مواد‌مخدر نیز فعالیت داشته است که در بازرسی از خانه‌اش مقدار زیادی مخدر شیشه کشف و ضبط شد.

سرهنگ عباسعلی محمدیان، رئیس پلیس آگاهی تهران بزرگ با اعلام این خبر گفت: بررسی‌ها نشان می‌دهد رضا که یکی از اعضای اصلی باند سرقت است، با اینکه در گذشته هیچ شغل درآمدزایی نداشته اما با استفاده از درآمد خود از کارهای خلاف، دارای یک ویلای گران‌قیمت در رودهن، 2 آپارتمان در تهران، 3 دستگاه خودروی 206، پرشیا و اپیروس بوده و با پرداخت 50 میلیون تومان پول نقد آپارتمانی در شمال تهران رهن کرده و در آنجا زندگی می‌‌کرد.

وی ادامه داد: بعد از دستگیری این مرد مشخص شد در حساب بانکی او 200 میلیون تومان پول وجود دارد که این مرد از طریق سرقت آن را به دست آورده بود.

سرهنگ محمدیان با اشاره به اینکه در بین اعضای دستگیر شده این باند بزرگ 10 زن به چشم می‌‌خورد که در فروش اموال مسروقه یا نقد‌کننده چک‌‌ها از آنها استفاده می‌شد، افزود: بیشتر افراد دستگیر شده دارای سوابق اتهامی متعدد و اعتیاد هستند و سردسته اصلی باند با تاسیس یک شرکت صوری، فعالیت‌های باند را رهبری می‌کرد.

به گفته رئیس پلیس آگاهی تهران، ارزش اموال مسروقه توسط این باند بیش از 3 میلیارد تومان است و تحقیقات برای شناسایی تمامی مالباختگان ادامه دارد.

کد خبر 85027

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز