مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۳
۰ نفر

در حریم شهر تهران و در کنار جاهای دیدنی آن، امامزاده‌های بسیاری نیز وجود دارد که هم زیارت‌اند و هم سیاحت. این امامزاده‌ها اغلب در روستاها واقع شده‌اند و با فضای دلچسب و گاه تاریخی خود مقصدی دلچسب برای گردشگران محسوب می‌شوند. یکی از این امامزاده‌ها، امامزاده عون شصت ورامین است.

عون

همشهری - سعیده مرادی: امامزاده عون شصت در روستای رستم‌آباد و در نزدیکی قلعه ویرانه ناصرآباد قرار دارد. این امامزاده میان مردم این روستا و روستاهای اطراف آن از احترام خاصی برخودار است و در طول سال زائران بسیاری را به خود جذب می‌کند.

بقعه‌ای محصور و پر از معنویت

بقعه امامزاده عون شصت تن در بخش مرکزی روستای رستم‌آباد در میان اراضی کشاورزی و در محوطه‌ای محصور قرار دارد. این امامزاده نزد مردم به امامزاده شصت تن معروف است، اما متولیان آن می‌گویند نام اصلی امامزاده، عون است که نسبت ایشان به امام موسی کاظم(ع) می‌رسد. وجه تسمیه بقعه به شصت تن نیز به تعداد همراهان امامزاده اشاره دارد که ۶۰ نفر بوده و همگی توسط دشمنان به شهادت رسیده‌اند.

بقعه‌ای به قدمت قاجاریه

زمان بنای بقعه امام‌زاده عون شصت به دوره قاجار باز می‌گردد و در فهرست آثار ملی ایران قرار دارد. این بنا با اصول و محاسبات دقیق ساخته شده است. ایوان آن ساده و حرمی به مساحت ۸۰ متر مربع با گنبدی مدور دارد. پی ساختمان بسیار عمیق بوده و براحتی ساختمان حرم و گنبد آن را نگه می‌دارد. شیب گنبد طوری طراحی شده است که نزولات آسمانی را به فضای اطراف بقعه هدایت می‌کند. مصالح ساختمانی استفاده شده در بقعه عون شصت نیز از نوع خشت خام و خشت پخته است.

پاتوقی برای اهالی روستا

سال‌ها پیش مردم روستای رستم‌آباد و حتی روستاهای اطراف طبق سنت دیرینه در روز سیزدهم نوروز (سیزده بدر) در امامزاده گرد هم جمع می‌شدند و به بازی‌های تفریحی مثل پرش، ترنا و در راس آنها به کشتی می‌پرداختند. البته دورهمی مردم در این امامزاده تنها به روز سیزده بدر محدود نبود و در دیگر مناسبت‌ها و تعطیلات نیز به این امامزاده می‌آمدند. در محوطه اطراف بقعه درختانی کاشته شده بود که مردم زیر سایه آنها جمع می‌شدند. درختانی که به مرور و طی سالیان خشک شدند، اما در چند سال اخیر به همت اهالی روستا وهیئت امنا و شورا و دهداری، مجدد اطراف امامزاده درختکاری انجام شد و رونق قبل خود را بازیافت.

نشانی: ورامین، بخش مرکزی، دهستان بهنام پازوکی جنوبی، روستای رستم‌آباد

کد خبر 849948
منبع: روزنامه همشهری

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روز هفتم

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha