همشهری آنلاین: بدهی‌های دولت آمریکا به شدت در حال افزایش است و به بیش از 11.4هزار میلیارد دلار رسیده است

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آسوشیتدپرس، میزان بدهی‌های دولت آمریکا به 4/11 هزار میلیارد دلار رسیده که این رقم معادل 37 هزار دلار برای هر آمریکایی است.

بدهی‌های دولت آمریکا هر سال یک تریلیون دلار رشد می‌یابد. کارشناسان و تحلیل گران اقتصادی بر این باورند که رشد فزاینده بدهی‌های دولتی می‌تواند منشا اصلی آغاز بحران اقتصادی دیگری در این کشور باشد.

بن برناکه رئیس فدرال رزرو آمریکا در این باره گفت، دستیابی به ثبات و رشد اقتصادی پایدار در بلند مدت مهمترین اولویت دولت خواهد بود. افزایش بدهی‌های دولتی تبعات و نتایج نامطلوبی بر اقتصاد آمریکا خواهد داشت‌.

طرح‌های دولت اوباما برای خروج از بحران اقتصادی و مالی، هزینه‌های سنگینی را بر اقتصاد آمریکا وارد کرده است. اجرای بسته‌های محرک اقتصادی و کاهش مالیات‌ها عملا موجب افزایش کسری بودجه و رشد بدهی‌ها شده است.

تنها پرداخت بهره بدهی‌ها طی سال گذشته به بیش از 452 میلیارد دلار رسیده است. این برای نخستین بار از سال 1790 میلادی است که شرایط و اوضاع بدهی‌های دولت آمریکا در وضعیت قرمز و بحرانی قرار گرفته است.

آمریکا تنها طی سال‌های 1834 و 1835 میلادی توانسته از شر بدهی‌های ملی خلاص شود.

بدهی‌های ملی آمریکا در زمان وقوع جنگ‌ها و قراردادهای غیر عادی در زمان صلح به شدت افزایش یافته است. بدهی‌های ملی آمریکا طی سال‌های اخیر به علت جنگ آمریکا در عراق و افغانستان در زمان بوش و اجرای بسته‌های محرک اقتصادی در زمان اوباما به شدت رشد داشته است.

بدهی‌های ملی آمریکا سال گذشته نیز از مرز 10 تریلیون دلار گذشت. اوباما قول داده تا پایان 4 سال نخست ریاست جمهوریش کسری بودجه آمریکا را به نصف کاهش دهد. کسری بودجه آمریکا اکنون به بیش از 85/1 تریلیون دلار رسیده است.

بر اساس تازه‌ترین گزارش وزارت دارایی آمریکا، میزان دقیق بدهی‌های ملی این کشور به بیش از 11518472742288 دلار رسیده است. این رقم معادل 80 درصد کل تولید ناخالص داخلی آمریکا است. بدهی های ملی آمریکا در زمان جنگ جهانی دوم به بیش از 120 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور رسیده است.

البته آمریکا تنها کشور توسعه یافته و صنعتی نیست که از بحران افزایش بدهی‌های ملی رنج می برد. ژاپن، ایتالیا، هند، فرانسه، آلمان و کانادا نیز با رشد شدید بدهی‌های ملی روبرو هستند. رشد شدید کسری بودجه و بدهی‌های ملی موجب نوسانات شدید ارزش دلار در برابر یورو و سایر ارزهای معتبر بین‌المللی طی ماه‌های اخیر شده است.

کد خبر 84876

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز