همشهری آنلاین: مجلس نمایندگان آمریکا لایحه بودجه دفاعی 636 میلیارد دلاری را پس از حذف بودجه برای تداوم تولید F-22 که درخواست کلیدی باراک اوباما بود، تصویب کرد

خبرگزاری آلمان از واشنگتن گزارش داد، این لایحه که برای سال مالی 2010 و شامل 128 میلیارد دلار برای جنگ‌های آمریکا در عراق و افغانستان بود، با 400 رای موافق در برابر 30 مخالف به تصویب رسید. قانونگذاران با رای 269 در برابر 165 به کاهش 369 میلیون دلاری اختصاص یافته برای شکاری F-22 رای دادند.

رییس جمهور آمریکا و رابرت گیتس، وزیر دفاع این کشور با کنگره لابی کرده بودند تا بودجه‌ای صرف تولید F-22 بیش از 187 فروندی که در حال حاضر برای آنها برنامه‌ریزی شده است، در نظر گرفته نشود. استدلال آنها این است که گر چه این شکاری بسیار پیشرفته است، اما هزینه آن بسیار بالا بوده و میراث جنگ سرد است.

گیتس گفت هر F-22 با ارزش 150 میلیون دلار، هزینه‌های سرسام‌آوری را تحمیل می‌کند و منابع مالی را از اولویت‌هایی همچون تامین نیاز نیروها به ابزارهای جنگی در عراق و افغانستان، به نفع خود مصادره می‌کند.

اوباما تهدید کرده بود در صورتی که این جت جنگنده زنده نگه داشته شود، لایحه را وتو خواهد کرد.

پیش از این در ماه جاری میلادی سنا به خاطر تهدید وتو رای به حذف 1.75 میلیارد دلاری از لایحه سیاستگذاری دفاعی 680 میلیارد دلاری برای هفت F-22 دیگر داد.

کاخ سفید و گیتس تلاش کردند اولویت‌های بودجه پنتاگون را تغییر شکل داده و از سامانه‌های تسلیحاتی متعلق به دوره جنگ سرد خلاص شوند، زیرا آنها را بسیار گران و ناکارآمد در مقابله با شورش‌ها می‌دانند.

اما آنها با مقاومت خشمگینانه از جانب قانونگذارانی مواجهند که نگران کاهش مشاغل در دوره رکود اقتصادی هستند، به ویژه در ایالت‌هایی که با بیکاری به سبب پایان تولید F-22 ساخت لاکهید مارتین مواجه خواهند شد.

لاکهید مارتین می‌گوید 25 هزار فرصت شغلی به شکل مستقیم در سراسر آمریکا و هزاران تن دیگر به شکل غیرمستقیم به F-22 وابسته هستند.

این لایحه مشکلات دیگری را نیز متوجه اوباما می‌کند. قانونگذاران تصمیم به حفظ بودجه تولید موتور جایگزین برای F-35 آذرخش 2، جنگنده چند کاره گرفتند که هنوز به تولید کامل نرسیده است. آنها تخمین می‌زنند هر یک از این موتورها 80 میلیون دلار هزینه داشته باشد.

مجلس نمایندگان آمریکا همچنین تامین بودجه برای بالگرد جدید ریاست جمهوری را تصویب کرد.

اوباما گفته است لایحه‌ای را که بودجه به هر دو برنامه بالگرد و موتورهای جایگزین F-35 اختصاص دهد، وتو خواهد کرد.

لایحه مجلس نمایندگان آمریکا هنوز به سنا نرسیده است

کد خبر 86653

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز