گروه ادب و هنر: اوضاع تئاتر رو به بهبودی است و از این هفته برای نخستین بار بعد از حرف و حدیث‌های فراوان، اولین نمایش خصوصی روی صحنه می‌رود

 آن هم در سالن شماره 2 تماشاخانه ایرانشهر که همزمان با میلاد امام علی‌‌‌‌‌‌‌(ع) افتتاح می‌شود.

«سگ ـ  سکوت» نوشته طلا معتضدی و کارگردانی آروند دشت‌آرای افتتاح کننده سالن جدید تماشاخانه ایرانشهر است که بازیگرانی چون حامد بهداد، پانته‌آ بهرام و باران کوثری در آن بازی می‌کنند و هر روز ساعت 20:30 روی صحنه می‌رود. به گفته دشت آرای این نخستین تئاتری است که تهیه‌کننده خصوصی دارد و از همان آغاز با بازیگران قراردادهای مرسوم بسته شده است.

این کارگردان درباره اجرای این نمایش در تماشاخانه ایرانشهر گفت: در طول تمرین این نمایش، رایزنی‌هایی با سالن های مختلفی ازجمله فرهنگسراها انجام دادیم، اما می‌خواستیم سالن استانداردی درخور نمایش‌مان داشته باشیم که به لحاظ نورپردازی و امکانات حرفه‌ای و همین‌طور دسترسی مخاطبان کاملا مناسب باشد.

بر همین اساس در بازدید از تماشاخانه ایرانشهر، این سالن را بهترین و ایده‌آل‌ترین مکان برای اجرای نمایش‌مان دیدیم.

دشت‌آرای درباره تولید این نمایش توسط بخش خصوصی توضیح داد: ما مدعی گروهی خلاق و پیشرو هستیم اما پیشرو بودن تنها نباید به وجه هنری کار محدود شود. چراکه تئاتر ما برای پیشرفت نیاز به استقلال مالی دارد. هنرمند وابسته نمی‌تواند تمام ایده‌های خود را اجرا کند، ما باید بتوانیم تمام اقشار جامعه را به تئاتر بیاوریم و بر همین اساس نیازمند تئاتر خصوصی هستیم.

البته با وجود مشقات فراوان توانستیم حامیان مالی بیابیم و در بازاریابی تئاتر موفق شده‌ایم تا این نمایش هیچ‌گونه وابستگی به اداره کل هنرهای نمایشی نداشته باشد. قیمت بلیت این نمایش 10 هزار تومان است و علاقه‌مندان می‌توانند برای رزرو بلیت با خانه هنرمندان ایران تماس بگیرند. دانشجویان و هنرمندان تئاتر نیز می‌توانند برای دیدن این نمایش از بلیت نیم‌بها استفاده کنند.

14 نمایش در تهران

مجموعه تئاترشهر در هفته جاری میزبان 5نمایش است. سالن اصلی مجموعه تئاترشهر همچنان میزبان نمایش «مرغ مینا» به کارگردانی تاجبخش فناییان است که زندگی رودکی شاعر پارسی‌گوی سده چهارم هجری را با داستانی عشقی در پس‌زمینه روایت می‌کند.
نمایش «اهل قبور» نوشته و کار حسین کیانی نیز در تالار چهارسو روی صحنه می رود.

نمایش، فضایی معاصر و امروزی دارد و به آدم‌های آسیب‌پذیر طبقه متوسط جامعه می‌پردازد. نمایش «خانه» نوشته نغمه ثمینی و کارگردانی کیومرث مرادی مانند هفته گذشته در تالار قشقایی مجموعه روی صحنه می‌رود.

خانه، داستان شخصی به نام هامون است که خانواده در جست‌وجوی او هستند و هر کدام به یادآوری اینکه آخرین بار در کجا هامون را دیده‌اند،‌ می‌پردازند. در سالن سایه مجموعه تئاتر شهر هم اجرای نمایش «عروسی در سایه» به کارگردانی علی عابدی ادامه دارد.

این نمایش با فضایی طنز مضمونی ضد‌جنگ دارد. کارگاه نمایش با تمدید اجرای «همه چیز درباره آقای ف» نوشته و کار آرش عباسی تا اواخر هفته میزبان این نمایش است.

تالار مولوی در هفته جاری میزبان 3 نمایش است. نمایش «مبارزه دو قهرمان در راستای هدفی متعالی در یک کمیسیون اجتناب ناپذیر» نوشته آرش میرطالبی و کارگردانی بهنام نعیمی در تالار کوچک مولوی روی صحنه می‌رود. سالن اصلی مولوی همچنان میزبان 2 نمایش «آسمان روزهای برفی» و «ترمینال» است .

در سالن شماره یک ایرانشهر نمایش «همه صبح‌های زمین» نوشته ایوب آقاخانی و کارگردانی حسین مسافرآستانه اجرا می‌شود. آشا محرابی، بهزاد جاودانفر، محسن گودرزی، عامر مسافر آستانه، حمید جوکار، رضا راد، امیر محمودی،‌ زهره آقالو، ندا سیاس و الناز تاریخی از جمله بازیگران این نمایش هستند که با 2داستان موازی به جنایات غزه می‌پردازد.

فرهنگسرای نیاوران همچنان میزبان نمایش«‌باران» نوشته هادی حوری و کارگردانی امیر دژاکام است. این نمایش با حضور داریوش مؤدبیان، حسین محب‌اهری، شهین علیزاده، سیروس کهوری‌نژاد، خسرو احمدی،‌ حمید فلاحی، مرتضی آقاحسینی و تینو صالحی اجرا می‌شود.

باران در فضایی کمدی به زندگی و بازگشت چند دانشمند،‌ تاریخ‌نگار و فیلسوف به دیارشان می‌پردازد که قصد دارند عدالت را میان مردم دیار خود ایجاد کنند. آتیلا پسیانی طراحی صحنه این نمایش را برعهده دارد.

تماشاخانه سنگلج مانند هفته گذشته میزبان نمایش «تو چهارسو خبری نیست» نوشته و کار حسن باستانی است. این نمایش داستان ورود چند خارجی به زیر بازارچه است.

مرکز تولید تئاتر کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان نیز در هفته جاری میزبان نمایش «گل» نوشته و کار جعفر مهیاری است. گل ویژه کودکان و نوجوانان روایتگر زندگی گلی است که 2 پسر قصد چیدن آن را دارند. گل برای زنده ماندن تلاش می‌کند اما در نهایت 2پسر موفق می‌شوند.

نمایش «خرم شیر» به کارگردانی مجتبی خمسه بعد از تعطیلی چند ماهه تالار هنر در این سالن روی صحنه می‌رود. خرم شیر نوشته جواد ذوالفقاری و شادی پورمهدی داستان خری است که از محل زندگی خود ناراضی است و تصمیم می‌گیرد با حقه‌ای از دست صاحبش فرار کند. خر موفق به فرار می‌شود و در راه با شیری برخورد می‌کند.

کد خبر 84870

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز