شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۸:۵۶
۰ نفر

گروه سلامت - مریم غفاری: نبود نیروهای مدیریتی و کارشناسان ویژه، دلیل اصلی اجرا نشدن طرح پزشک خانواده است

درحالی‌که وزیر بهداشت‌ودرمان کشورمان روز گذشته از سرشماری 60 شهر کشور برای اجرای برنامه «پزشک خانواده‌ در شهرها» خبر می‌دهد، نماینده مردم تبریز در مجلس گفت: نبود نیروهای مدیریتی و کارشناسان ویژه، دلیل اصلی اجرا نشدن صحیح طرح پزشک خانواده است؛زیرا طرح ناقص نمی‌تواند جمعیت عظیم شهرها را به صورت فعلی پوشش دهد.

مسعود پزشکیان اجرای جامع و کامل پزشک خانواده را جزء اولویت‌های اساسی دولت دهم در حوزه سلامت برشمرد وگفت: طرح پزشک خانواده، ارجاع، سطح‌بندی و خدمات پیشگیری از جمله موارد موجود در قانون برنامه است که باید از اولویت‌های دولت دهم در حوزه سلامت باشد.

به گفته وی، در رابطه با مباحث بهداشت و درمان اگر دولت دهم بخواهد کاری انجام دهد باید پزشک خانواده را گسترش داده و آن را به‌صورت علمی اجرا کند، چرا که آنچه هم‌اکنون اجرا می‌شود، پزشک خانواده نیست.

وی در ادامه تصریح کرد: پس از اجرای پزشک خانواده باید بتوانیم دستورالعمل‌های استاندارد را در کل کشور اعمال کنیم، سطح‌بندی و ارجاع هم که به‌طور طبیعی با اجرای پزشک خانواده شکل می‌گیرد. همچنین باید مدیریت را به واحدهای منطقه‌ای واگذار کنیم تا اختیار انجام کار داشته و در مقابل مسئولیت و رسالت واگذار شده پاسخگو باشند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس به ایسنا گفت: باید منابع، سرویس‌ها و خدمات را به‌گونه‌ای مدیریت کنیم که بیشتر پیشگیری را تشویق کنیم، به جای اینکه به‌دنبال تکنولوژی‌های پیشرفته و هزینه‌های بالای درمان باشیم.

پزشکیان ایجاد خدمات پیشرفته اولیه را از دیگر اولویت‌های دولت دهم در حوزه سلامت برشمرد و گفت: باید پکیج کاملی را در روند کار به‌وجود آوریم و با ارائه خدمات پیشرفته اولیه، راه را اصلاح کنیم.

وی همچنین گفت: اگر طرح پزشک خانواده در اولویت قرار گیرد، به تبع آن باید رشته‌های دانشگاهی مرتبط ایجاد شود و پزشکان عمومی در همان چارچوب تربیت شوند.

نماینده مردم تبریز در مجلس در خاتمه خاطرنشان کرد: تعریف نشدن سطوح قطعی در چارچوب پزشک خانواده و نبود کارشناس و مدیر سبب اجرایی نشدن طرح پزشک خانواده شده است. اگر دنبال عدالت در حوزه سلامت هستیم، تنها راه تحقق عدالت اجرای طرح پزشک خانواده است.

دکتر کامران باقری‌لنکرانی با بیان اینکه تلاش می‌شود، در برنامه «پزشک خانواده » در شهرهای زیر یکصد هزار نفر جمعیت از حداکثر ظرفیت موجود بهترین بهره برده شود، گفت: سرشماری 60 شهر کشور آغاز شده و تا پایان مردادماه به اتمام خواهد رسید و می‌کوشیم با اطلاعات دقیق‌تر این برنامه را در شهرها به اجرا در آوریم.

وی تیم پزشک خانواده‌ را در شهرها متشکل از پزشک عمومی، پرستار و ماما برشمرد و افزود: همچنین به ازای هر 10‌هزار نفر جمعیت تحت پوشش یک کارشناس تغذیه و یک روانشناس بالینی در تیم حضور دارند.

وزیر بهداشت، در ادامه بر ضرورت همکاری بیشتر سازمان‌های بیمه‌گر برای اجرای سریع‌تر این برنامه تاکید کرد.

مراجعه به پزشکان متخصص محدود می‌شود

با اجرای برنامه کشوری طرح پزشک خانواده در شهرها در سال‌جاری، مراجعه غیرضروری به پزشکان متخصص محدود و قانونمند می‌شود.

«مراجعه مردم به پزشک متخصص در کشور ما 8 برابر بیش از نیاز واقعی و خارج از استاندارد است.» این نکته‌ای بود که دکتر حسن کرانی، رئیس اداره امور بیمارستان‌های وزارت بهداشت اعلام کرده بود.

دکتر کرانی پیش از این در گفت‌وگو با همشهری خاطرنشان کرد: تا زمانی که طرح پزشک خانواده در شهرها اجرا نشود، مردم می‌توانند به‌طور خودجوش برای خود یک پزشک عمومی را به‌عنوان پزشک خانواده انتخاب کنند و همه مراجعات درمانی خود را از طریق او انجام دهند.

به گفته کرانی این پزشک عمومی می‌تواند برای آنها پرونده تشکیل دهد، راهنمایی‌شان کند و درصورت نیاز به پزشک متخصص، ارجاع از طریق این پزشک انجام شود.

رئیس اداره امور بیمارستان‌های وزارت بهداشت با اشاره به نظام سلامت کشور‌هایی چون انگلیس که در آنها داشتن پزشک خانواده برای افراد اجباری است، یا کانادا که فروش بلیت قطار به افراد مشروط به اعلام کد پزشک خانواده‌شان است، ادامه داد:ما نمی‌توانیم به مردم بگوییم به پزشکان متخصص مراجعه نکنند اما می‌توانیم با شتاب دادن به اجرای طرح پزشک خانواده و تسری آن به همه کشور اعم از مناطق محروم و غیرمحروم، این مسئله را قانونمند و مشروط کنیم.

کد خبر 84855

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز