شنبه ۱۳ تیر ۱۳۸۸ - ۱۵:۰۲
۰ نفر

گروه استان‌ها- مرجان طباطبایی: استان بوشهر در حالی امسال هم با کمبود آب و خشکسالی مواجه است که نزدیک به 30 درصد از منابع آبی موجود آن به دلیل فرسودگی شبکه‌های آب هدر می‌رود.

برای کشور ما که با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کند، نوسازی شبکه‌های آب خود یک راه
صرفه جویی است که اختصاص بودجه برای این بخش می‌تواند راه گشای بسیاری از مسائل باشد. به‌ویژه برای نقاطی همچون  بوشهر که فاقد هرگونه منابع آبی بوده و استان‌های همجوار که  تامین کننده آب شرب آن هستند.

اما از آنجا که صیانت و حراست از شبکه‌های آب‌رسانی کشور را  شرکت‌های آب و فاضلاب باید از محل فروش آب انجام دهند، محدود بودن درآمدهای حاصله  از این محل، باعث توقف نوسازی شبکه‌های فرسوده آب‌رسانی شده است.

مجید نامجو، مدیرعامل شرکت و آب و فاضلاب کشور، در گفت‌وگو با همشهری با تاکید این نکته که بهسازی و نوسازی شبکه‌های آب رسانی باید از محل دریافت آب بهای قبوض  مردم صورت گیرد، ادامه می‌دهد: این رقم با توجه به بالابودن هزینه تولید آب بسیار ناچیز است و شرکت‌های متصدی هم توان این امر را ندارند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کشور در این مورد توضیح می‌دهد: از آن جا که مردم براساس قانون مصوب کشور، تنها 20 تا 30 درصد از قیمت تمام شده آب را پرداخت می‌کنند، 70 درصد از هزینه تولید همان رقم ضرر شرکت‌های آب و فاضلاب محسوب می‌شود.

وی،  ارزان فروشی آب به مردم را عاملی می‌داند که باعث زیان‌ده شدن شرکت‌های آب و فاضلاب شده است.

نامجو  تصریح می‌کند: زیان برخی از شرکت‌های ما نزدیک به 2 هزار میلیارد تومان است  که همین رویه  عامل عدم نوسازی شبکه‌های در نقاط مختلف کشور ازجمله بوشهر است.
حمیدرضا دهقانی،  مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر،  به همشهری می‌گوید: از 2600 کیلومتر از شبکه‌های آب استان بوشهر بالغ بر 800 کیلومتر آن فرسوده است که تنها 160 کیلومتر آن تعویض شده است.

وی  با ذکر این نکته که عمر شبکه‌های آب در نقاط گرم ایران همچون بوشهر به دلیل شرایط خاص آب و هوایی کوتاه تر از سایر استان‌ها‌ست، می‌افزاید: نوسازی شبکه‌های فرسوده، مستلزم تامین بودجه برای این اقدام است.دهقان می افزاید: حدود 30 درصد از آب این استان به علت فرسودگی شبکه‌های توزیع هدر می‌رود.

براساس برآوردهای صورت گرفته نوسازی کامل شبکه‌های فرسوده در این استان، به اعتباری بالغ بر 15 میلیارد نیاز دارد که مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، با اشاره به روند کاهشی بودجه سال جاری این شرکت،  نوسازی  شبکه‌های آب در سال جاری را منتفی می‌داند.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان بوشهر، با اشاره به تفاوت زیاد هزینه تولید و فروش آب، خواستار همکاری دولت در مسیر نوسازی شبکه‌های آب این استان با اختصاص بودجه مناسب می‌شود.

نامجو،  نیز با اشاره به اختلاف بالای قیمت تمام شده آب و نرخ فروش آن به مردم،  میزان ضرر سالانه شرکت‌های شهری و روستایی ناشی از این اقدام دولت را نزدیک به  300 میلیارد تومان اعلام می‌کند و معتقد است: درصورت پرداخت این رقم از سوی دولت کلیه شبکه‌های فرسوده کشور با اولویت‌بندی نوسازی خواهد شد.

به گفته وی،  40 درصد از شبکه آب کشور فرسوده است که بی‌شک میزان هدرروی آب ناشی از این فرسودگی بسیار زیاد خواهد بود.

کد خبر 84845

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز