طیبه حسنی نقدی: ماه رجب از راه رسید و سیزدهمین روزش روز میلاد مولای همه شیعیان است. این روز فرا می‌رسد تا حضرت امیر (ع) برای همیشه‌، الگوی تمام پدران باشد.

 ایام خوب رجب فرا می‌رسد تا مساجد میزبان معتکفین شود‌. در آستانه این ایام دیدگاه نمازگزاران نماز جمعه را در مورد جایگاه حضرت علی (ع‌) به عنوان یک پدر و همچنین نوع روابط والدین با فرزندان جویا شدیم:  

 یک فاصله عمیق

خانم سید‌علی در ارتباط با دلیل انتخاب روز تولد حضرت علی(ع) به عنوان روز پدر می‌گوید :حضرت علی‌(ع) علاوه بر اینکه برای فرزندانش بهترین پدر بوده است‌، پدر معنوی همه شیعیان است، به این معنا که پدرانه یاری کننده همه دوستاران و ارادتمندانش است.

لازم است برای درک این ‌موضوع به این ویژگی یک پدر اشاره کنیم که هر چه فرزند اشتباه و خطا می‌کند و رفتار نسنجیده انجام می‌دهد ‌پدر نقش و جایگاه خود را رها نمی‌کند و همچنان در جهت هدایت فرزند حرکت می‌کند‌.

 این بانوی نمازگزار در مورد ‌کم توجهی معنوی فرزندان به والدین توضیح می‌دهد: زمانی که ملاک‌های مادی در جامعه رواج یابد در همه عرصه‌های زندگی انسان رسوخ می‌کند و به تبع آن در ارتباطات والدین و فرزندان هم موثر است به گونه‌ای که افراد تصور می‌کنند با تهیه‌ یک کالای مادی برای پدر و مادر توانسته‌اند زحمات آنها را جبران کنند که این کار هم به ایام خاصی چون روز پدر و مادر اختصاص دارد، در حالیکه فرزندان باید توجه داشته باشند که والدین به خصوص در سنین پیری نیازمند توجه مستمر فرزندان هستند‌.

 وی همچنین ادامه می‌دهد : پدیده‌هایی چون خانه سالمندان گویای همان بی‌توجهی‌های معنوی و وجود یک فاصله عمیق بین فرزندان و والدین است‌.

جوانان‌عصر ارتباطات

مقداد دانایی جوانی حدودا 25 ساله است‌، او محبت و رافت حضرت علی(ع) را بسیار شاخص می‌داند و می‌گوید : حضرت علی(ع) در دامان پیامبر(ص) رشد کرد و پیامبر برای حضرت علی(ع) پدری کرد و گویا امام علی پدر بودن را از پیامبرش آموخت و پدر همه‌ شیعیان شد‌. دانایی، دلیل رواج مادیگرایی در بخش‌های مختلف زندگی و به خصوص در ارتباطات والدین و فرزندان را، نادرستی مسیر حرکت جامعه دانست و ادامه داد‌: آنچه در رسانه به عنوان یک ابزار موثر برای هدایت جامعه به عنوان الگو ارائه می‌شود، همه مادی است.

پس نمی‌توانیم از جوانان در عصر ارتباطات که با این ابزار رشد می‌کنند، انتظار داشته باشیم به گونه‌ای دیگر عمل کنند،معنویت را مبنای زندگی خود قرار دهند و آنچه بین آنها و والدینشان حاکم است محبت و احترام باشد‌. او همچنین در ارتباط با احوال بزرگان و نوع ارتباط آنها با والدین می‌گوید : فکر می‌کنم علامه عسکری بودند که یک روز مادرش از او خواست که پدرش را بیدار کند و او برای اینکه پدر به آرامی بیدار شود‌، صورتش را کف پای پدر می‌گذارد، این مثال نمونه‌ای کوچک از احترامی است که بزرگان برای پدر و مادرشان قائل هستند.

  پدر تمام خوبی‌‌ها

مقدم یکی دیگر از نمازگزاران جوان است و از لحن صحبت‌هایش این طور بر می‌آید که دانشجوی یکی از رشته‌های مهندسی باشد. ‌وی در مورد جایگاه حضرت علی(ع) به عنوان یک پدر می‌گوید‌: حضرت علی(ع) در کنار حضرت زهرا(س) بهترین پدر و مادر در همه‌ دوران‌ها شناخته شده‌اند ‌و امام علی(ع) با همسری حضرت زهرا(س) و پدری برای امام حسن(ع) و امام‌حسین(ع) ریشه ‌وجودی امامان معصوم است‌.

وی با بیان این که نگاهی به فرزندان تربیت شده در دامان علی (ع)، چگونگی ایفای نقش پدری توسط ایشان را به درستی نشان می‌دهد، می‌گوید:‌ ایشان هم برای جامعه و هم برای فرزندان خود، پدری شایسته بودند و نامگذاری روز ولادتشان به عنوان روز پدر، واقعا شایسته است.

مقدم ‌یکی از مصادیق احسان به والدین را این می‌داند که همان طور که والدین در دوران کودکی همه‌ نیازهای فرزند را فراهم می‌کنند‌، فرزندان هم در دوران کهنسالی پدر و مادر که اوج نیاز آنها به محبت و توجه است، جوابگوی آن نیازها باشند. وی ادامه می‌دهد: در برابر زحمات فراوانی که پدر و مادر برای فرزندان می‌کشند، هیچ هدیه مادی پاسخگو نخواهد بود. پدر و مادر همواره نیاز به محبت فرزندان خود دارند و ما نباید این را فراموش کنیم.

همشهری جمعه

کد خبر 84745

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز