پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۸:۰۳
۰ نفر

فریبا خانی: جلوه‌هایی از آثار هنرمندان بزرگ جهان، عنوان نمایشگاهی از شاهکارهای گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران است

همین عنوان بسیار سنگین کافی است که تو را به این نمایشگاه بکشاند.

اوایل خردادماه، این نمایشگاه آغاز به کار کرد و قرار است تا مرداد ماه ادامه داشته باشد.
این نمایشگاه، شما را به سبک‌ها و دوره‌های مختلف نقاشی جهان می‌برد. ناخودآگاه شما با قلم موی «پابلوپیکاسو» رو به پنجره باز به سوی خیابان «پانتی‌اور» می‌روید یا همراه «رنه‌مارگریت» به راه آسمان قدم می‌گذارید و یا همراه پرندگان «غارخوان میرو» دنیای سوررئالیستی و انتزاعی را تجربه می‌کنید.

اما بنده گزارشگر 16+8 ،هنوز درگیر سه موجود مغز مورچه‌ای هستم که موقع رفتن به هر نمایشگاهی  ادا و  اصولی از خود در می‌آورند، 8 و 16 دو ورزشکار رزمی که علاقه شدیدی به تکنیک‌های رزمی و مسابقه های ورزشی دارند و یک هنرمند بسیار رمانتیک مثل سنجاق قفلی... پس دور از ذهن نیست که 8 و16 درست در اوایل خرداد ماه از دیدن نمایشگاه اجتناب و سنجاق قفلی که خود را آخر هنر می‌داند، از دیدن این نمایشگاه احساس فخر و مباهات کند.

من و سنجاق قفلی در حالی که تا کنکور راه زیادی باقی نمانده بود،  به این نمایشگاه رفتیم. سنجاق قفلی مدام در راه می‌گفت: «هنر از کنکور مهم‌تر است...» که من معنی حرفش را نفهمیدم. در این نمایشگاه، 120 اثر بزرگ نقاشی و آثار جمعی هنرمندان بزرگ جهان به نمایش درآمده است.

چیدمان نمایشگاه براساس سبک‌های مختلف نقاشی‌است و سعی شده آثار مربوط به سبک‌های مختلف، در یک جا جمع شوند. شما با آمدن به این نمایشگاه به راحتی به تاریخ هنر نقاشی سفر می‌کنید و متوجه چگونگی شکل گرفتن ایسم‌های نقاشی خواهید شد. این گنجینه شامل آثاری از دوره امپرسیونیسم تا دوره معاصر است. در اینجا با آثار هنرمندان اکسپرسیونیسم، کوبیسم، آبستره، مینی‌مالیسم و... آشنا می‌شویم.

آثار بی‌نظیری از پابلوپیکاسو، «بیاکمتی»،« مارسل دوشان»، «ونگوگ»، «آنتونیا تایپه»،« واسیلی کاندینسکی» و... فکرش را بکنید، سنجاق قفلی یک کلاه کج به سرش گذاشته و با یک تخته نقاشی و یک پاستل در نمایشگاه راه می‌رود و از آثار شاهکار جهان کپی برمی‌دارد... که اصلاً هم این کارش هنرمندانه نیست. کاش در آخر نمایشگاه یک نمایشگاه خنده‌دار از آثار سنجاق قفلی به نمایش در می‌آمد تا کپی‌های ناشیانه او از آثار پل‌گوگن و هانری تولوز را می‌دیدید...

عکس: ایسنا

در این نمایشگاه علاوه بر نقاشی، آثار حجمی بسیار زیبایی دیده می‌شود، مثل خشم سرباز، کاری از آلبرتو بوتچونی و آثار زیبایی از «هنری مور» و ...

120 اثر هنری تو را ساعت‌ها به خود مشغول می‌کند و تو چند ساعتی غرق رنگ و خط های نقاشی خواهی شد. در طول نمایشگاه، به گفته روابط عمومی موزه هنرهای معاصر، جای بعضی از آثار عوض می‌شود و کارهای تازه جای آن را می‌گیرد، بنابر این شاید برای دیدن این نمایشگاه لازم باشد چند بار به آنجا بروی. البته سبک‌های نقاشی و تقسیم‌بندی‌های نمایشگاه از آغاز تا پایان آن یکی است.

موزه هنرهای معاصر در خیابان کارگر شمالی، جنب پارک لاله واقع است.

کد خبر 84706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز