پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۷:۰۶
۰ نفر

آتوسا رقمی: هر سال در کشور انگلیس، یک ساختمان عمومی به عنوان "ساختمان عمومی برتر"، انتخاب و به آن جایزه‌ای رسمی داده می‌شود

 این کار، طراحان معمار و دست‌اندرکاران ساختمان‌سازی را تشویق کرده، با دقت و تلاش بیشتری استانداردها را در کارشان رعایت کنند. گروه متخصص‌هایی که بهترین ساختمان  عمومی را انتخاب می‌کنند، برای این کار، نه تنها طراحی و راحتی کاربرد ساختمان‌ها را در نظر می‌گیرند، بلکه طراحی داخلی آنها را هم به عنوان عاملی مهم، بررسی می‌کنند.

امسال برای نهمین بار قرار است در این کشور، بهترین ساختمان عمومی انتخاب شود؛ در مرحله اول، نام 125 ساختمان در فهرست داورها قرار گرفت و آنها 24 ساختمان را برای مرحله نهایی انتخاب کردند. در میان این ساختمان‌ها، نام تالار ورزش مدرسه «دان‌راون» دیده می‌شود. این تالار با دیواره‌های جعبه‌های بازیافت شده‌ای ساخته شده که در کشتی‌ها برای جابه‌جایی و حمل بار استفاده می‌‌شوند. یکی از دلیل‌هایی که این ساختمان  را در فهرست بهترین‌ها قرار داده، استفاده از مواد بازیافتی در آن و کمک به حفظ
محیط زیست است.

«پل آکادمی» در لندن

این ساختمان با جعبه‌های بازیافتی حمل و نقل در کشتی، ساخته شده

جاده‌ها هم می‌توانند در فهرست بهترین ساختمان‌های عمومی قرار بگیرند و جاده  قدیمی  «اَشفورد» در شهر «کِنت» به‌عنوان یکی از بهترین‌های امسال انتخاب شده است. این جاده که تا پیش از این یک‌طرفه بود و فقط سه خط حرکت داشت، تبدیل به مجموعه‌ای از خیابان‌هایی شده که به هم راه دارند و مسیرهای رفت‌و آمد را ساده و راحت کرده‌اند. ویژگی مهم این مجموعه خیابان‌ها، این است که در آنها پیاده‌روهای پهن و خط مخصوص دوچرخه‌سواران در نظر گرفته شده که به عابران پیاده و دوچرخه‌سواران اجازه می‌دهد در کنار اتومبیل‌های در حال حرکت، کاملاً احساس امنیت کنند. در عین حال، در این خیابان‌ها مکان‌هایی امن برای پارک دوچرخه‌ها پیش بینی شده و ستون‌هایی که روشن می‌شوند و راه‌ها را کاملاً روشن می‌کنند.

«پل آکادمی» و یک ایستگاه قطار زیرزمینی در لندن و ساختمانی در کنار رودخانه «دِروِنت» در «دِربی» از جمله ساختمان‌های دیگر فهرست بهترین ساختمان‌های عمومی امسال‌اند.

نمای داخلی و بیرونی بیمارستان کودکان«آلکساندرای سلطنتی»

در مرکز بازدیدکننده‌های جنگل دالبی، نمایشگاه‌های آثار هنری هم برگزار می‌شود و زیبایی آن را دوچندان می‌کند

نمای بیرونی و بخشی از نمای داخلی مرکز بازدیدکننده‌های جنگل« دالبی»

سال گذشته یک بیمارستان کودکان به نام «آلکساندرای سلطنتی» در «برایتون»، جایزه ساختمان عمومی برتر را برد. دلیل انتخاب این ساختمان، محیط آرام و در عین حال شاد آن بود، هم برای کودکانی که در آن بستری می‌شوند و هم برای کارکنان و مراجعان آن. عامل مهمی که این آرامش و شادی را به‌وجود آورده، رنگ‌های متنوع، دلنشین و زیبایی است که در محیط داخلی و نمای بیرونی ساختمان به‌کار رفته. دو سال پیش هم «مرکز بازدیدکننده‌های جنگل دالبی» در «یورکشایر » این جایزه را برد؛ ساختمانی که در میان کاج های بلند این جنگل ساخته شده و همه موادی که در آن به کار رفته، می‌‌توانند به طبیعت برگردند.

جایزه ساختمان عمومی برتر و اعتباری که برای برنده های آن می‌آورد، نه تنها باعث شده سازندگان در کارشان دقت بیشتری کنند، بلکه سلیقه مردم و توقع آنها را هم از یک ساختمان عمومی، تغییر داده است: مردم انگلستان دیگر  حاضر نیستند از ساختمان‌هایی استفاده کنند که در آنها استانداردها به‌طور کامل رعایت نشده یا صرفه‌جویی در مخارج، باعث پایین آمدن کیفیت آنها  شده؛ آنها حتی ساختمان‌های با کیفیتی را که قانون های زیبایی در آنها رعایت نشده، نمی‌پذیرند و می‌گویند ساختمان‌های عمومی، مکان‌هایی هستند که مردم زندگی روزمره‌شان را در آنها می‌گذرانند و نازیبا بودن آنها، زندگی روزمره  را هم نازیبا می‌کند.

نتیجه این که هر سال تعداد زیادی ساختمان عمومی برای مردم  ساخته می‌شود که هم به آنها اطمینان خاطر می‌دهد و هم زندگی شان را زیبا می‌کند.

کد خبر 84035

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار راه و مسکن

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز