پنجشنبه ۱۱ تیر ۱۳۸۸ - ۰۶:۵۲
۰ نفر

کیکاووس زیاری: مسعود کیمیایی، فیلم‌ساز قدیمی سینمای ایران، می‌گوید که فیلم تازه‌اش، «محاکمه در خیابان» را با حال و هوای فیلم‌های سیاه و سفید قدیمی خود ساخته است

قصه این فیلم در شب ازدواج امیر و مرجان شروع می‌شود. حبیب، دوست صمیمی امیر، که کمک زیادی برای برگزاری مراسم کرده، ناگهان از او می‌خواهد که عروسی‌اش را به هم بزند. حبیب، متوجه این موضوع شده که مرجان قبل از این یک بار ازدواج کرده و فرزند پسری هم دارد. امیر با نشانی‌ای که در اختیار دارد، به دنبال پیدا کردن سرنخ ماجرا می‌افتد.
محاکمه در خیابان را کیمیایی براساس فیلم‌نامه‌ای از خودش کارگردانی کرده و در باره‌اش به «دوچرخه» می‌گوید: «آن را با حال و هوای فیلم‌های سیاه و سفیدم ساختم، فیلم‌های دهه 40 و 50 ، ولی با رنگ جامعه معاصر. با این فیلم به فضایی بازگشته‌ام که آن را خوب می‌شناسم و با آن اُخت هستم. محاکمه در خیابان، در باره آدم‌های حاشیه‌نشین جنوب شهر است. دوربینم را به جنوب شهر برده‌ام تا طبقه‌ای را ثبت کنم که به نظرم سینمای ایران دارد آن را فراموش می‌کند.»

محمدرضا فروتن، نیکی کریمی، پولاد کیمیایی، نگار فروزنده، شقایق فراهانی، حمید افشار و ارژنگ امیرفضلی بازیگران محاکمه در خیابان هستند. حامد بهداد به عنوان بازیگر مهمان، نقش کوتاهی در آن دارد و سه بازیگر جدید محمد موید، شبنم درویش و کارینا نظرآبا، با آن به سینمای ایران معرفی می‌شوند. مدیریت فیلم‌برداری فیلم را تورج منصوری به عهده داشته است.

نیکی کریمی در صحنه ای از فیلم-عکس ها: بابک برزویه

محمدرضا فروتن درصحنه ای از فیلم

کل قصه فیلم در دو ساعت اتفاق می‌افتد و از زمانی شروع می‌شود که شخصیت اصلی قصه دارد به ماشین عروسی‌اش گل می‌زند. او دو ساعت فرصت دارد تا قبل از نشستن پای سفره عقد، واقعیت امر را در باره ازدواجی که در پیش رو دارد، پیدا کند. کیمیایی برای نوشتن فیلم‌نامه از اصغر فرهادی (کارگردان «چهارشنبه‌سوری» و «در باره الی») کمک گرفته است. این فیلم‌ساز جوان به خاطر نگارش قصه‌هایی واقعی از زندگی مردم شهر تهران، شهرت خوبی در بین منتقدان و تماشاگران سینما دارد. محمدرضا فروتن قبل از این در چند فیلم کیمیایی مثل «ضیافت» و «سربازهای جمعه» بازی داشته و نیکی کریمی سال‌ها پس از «ردپای گرگ» دوباره با این فیلم‌ساز کار کرده است. محاکمه در خیابان، اولین فیلم‌سینمایی کیمیایی است که با دوربین دیجیتال فیلم‌برداری شده است.

او درباره کار با این دوربین، می‌گوید: «برای اولین بار در این فیلم با نگاتیو کار نکرده‌ام. جنس تصویر محاکمه در خیابان متفاوت است و کمپوزیسیون،‌ رنگ و کلاً حال و هوای عکس‌ها، پیشنهاد تازه‌ای را به تماشاگر می‌دهد. ابتدا برای استفاده از دوربین دیجیتال نگران بودم، چون همیشه با نگاتیو کار کرده‌ام. ولی با اعتماد به تورج منصوری، که کارش را خوب بلد است، با دوربین جدیدی کار کردم که حاصلش را در فیلم خواهید دید.»

کد خبر 84042

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز