همشهری آنلاین: هفته دوستی کودک ایران و کنیا از سوی رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان ایران در مرکز جعفری کلاب کنیا آغاز شد

به گزارش اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، مراسم افتتاحیه هفته دوستی کودک ایران و کنیا که روز هشتم تیر ماه با حضور شریفی سفیر کشورمان، خانم گلادیس کادرو معاون مدیر کل وزارت فرهنگ کنیا ،جمعی از هنرمندان،کارشناسان، دانش آموزان  کنیایی و  تعدادی از  ایرانیان مقیم کنیا برگزار شد.

در ابتدای مراسم عباس فرمند رایزن فرهنگی کشورمان ضمن خیر مقدم به مهمانان بر اهمیت برنامه های فرهنگی، هنری برای کودکان و نوجوانان در تحکیم روابط دوستی بین دو کشور تاکید کرد.

شریفی سفیر ایران در سخنانی اظهار داشت: برگزاری چنین مراسمی در گسترش روابط ایران و کنیا در ابعاد مختلف مؤثر بوده و به موازات توسعه روابط اقتصادی و سیاسی ، روابط فرهنگی رو به گسترش بوده و دارای اولویت خواهد بود.

وی تصریح کرد: امضای موافقتنامه های مختلف در زمینه های اقتصادی و سیاسی و ایجاد سرمایه گذاری در زمینه های متعدد در شرایط مطلوبی قرار داشته و زمینه های آن در حال شکل گیری است . توجه به نسل کودکان و نوجوان برای فراهم سازی شرایط مناسب در ایجاد رابطه بین دو کشور بسیار مهم و قابل اهمیت است .

وی افزود: توجه به مسائل کودکان و نوجوانان که آینده ساز کشور هستند  و مقدمه همه فعالیت ها  به شمار می آیند در دستور کار جمهوری اسلامی ایران قرار داشته که از جمله آن انتقال تجربیات کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان به فرزندان کنیایی است  که امیدوار است پیگیری چنین فعالیت هایی در تربیت و پرورش نسل نوپای دو کشور مفید و مؤثر واقع شود. در حالی که در دنیای امروز که هجمه های زهر آلود نسل جوان را مورد هدف قرار داده وظیفه داریم که در حفظ و تربیت این نسل بکوشیم و لذا  توجه به حقوق کودکان و  مسایل آنها اهمیت دوچندانی دارد.

شریفی در پایان سخنانش اظهار امیدواری کرد که  این برنامه در رابطه بین دو کشور و مردم کنیا مؤثر باشد و زمینه اجرای برنامه های مختلف دیگری را فراهم سازد.

طریقت مدیر آموزش کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان جمهوری اسلامی ایران در سخنانی به تشریح اهداف برنامه های این کانون در ایجاد پایه های ارتباطات و صلح و دوستی بین دو کشور  اشاره  و گفت: این تلاشها نیز در جهت ایجاد تبادل فرهنگی و تجربیات صورت می گیرد .

وی با اشاره به روش ها و شیوه ها و فنون آموزش و تعلیم و تربیت افزود: ارتباط کارشناسان و مربیان دو کشور می تواند به این موضوع کمک کند . تلاش برای رشد و خلاقیت کودکان و نوجوانان و شکوفایی استعدادهای هنری آنان براساس ارزش های  فرهنگی ایرانی و اسلامی از اهداف فکری کودکان و نوجوانان می باشدو با توجه به نقاط مشترکی که بین ما و کشورهای دیگر و از جمله کنیا وجود دارد می توانیم تجارب خود را در اختیار دیگران بگذاریم در این میان آشنایی با  فرهنگ های دیگر بسیار مهم است که در این صورت می توانیم با برنامه هایی که صورت می گیرد فعالیت هایی را به انجام برسانیم .

طریقت تصریح کرد: در این هفته دوستی نمونه های از آثار کودکان و نوجوانان در کارگاههای مختلف آموزشی برای دانش آموزان کنیایی از جمله:  کارگاه نقاشی خلاق ، کارگاه کلاژ ، کارگاه نقوش ، نمایشگاه عکس ٍ، نمایشگاه کتاب ، پخش فیلم ، برگزاری مسابقه هنری ، ورزشی و  سرگرمی به اجرا در خواهد آمد. با این برنامه ها کودکان و نوجوانان کنیایی با بخشی از محصولات  فرهنگی و هنری نوجوانان ایرانی آشنا می شوند.  همچنین در مراسم افتتاحیه خانم گلادیس کادرو معاون مدیر کل وزارت فرهنگ کنیا ضمن ابلاغ پیام وزیر فرهنگ کنیا به هیات ایرانی و جمع حاضر در سخنانی اظهار داشت: هنر مرز و زبان نمی شناسد و ابزاری نیرومندتر از آن در ارتباطات بین دولت ها و ملت ها وجود ندارد.

وی با  ابراز خوشحالی از برگزاری هفته دوستی کودک ایران و کنیا گفت: مهمترین چیزی که این روزها توجه مرا جلب کرد فراخوان شرکت در این برنامه بود و آثاری که ارائه شده بیش از هر چیزی توجه مرا جلب کرده است.

خانم گلادیس کادروبه برنامه های دیگری که قبلا از سوی رایزنی فرهنگی به اجرا درآمده بود همچون سمینار"نقش مسجد در بیداری اجتماعی" در سال 2007   و اخیرا هم که 5 نفر از هنرمندان کنیایی در شانزدهمین فستیوال هنری بین المللی در ایران برگزیده شدند اشاره کرد و  آنها را بسیار مفید دانست.

وی در ادامه  تصریح کرد : امروز جشن فعالیت های فرهنگی کودکان و نوجوانان برگزار شده یقینا در جهت رشد خلاقیت فکری کودکان و نوجوانان مفید خواهد بود و به توسعه مهارت های آنها کمک خواهد کرد.

معاون مدیر کل وزارت فرهنگ کنیا  از رایزنی  فرهنگی و کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان تشکر کرد  و اظهار داشت: این هفته دوستی فرصت خوبی برای نوجوانان و دانش آموزان کنیایی  خواهد بود که با دیدن و آشنایی با  بعضی از کارهای هنری ایرانی استعداد و دیدگاه خود را توسعه دهند. و لذا دولت کنیا از این برنامه استقبال کرده و در صورت امکان مشابه این برنامه را در ایران  به اجرا در خواهد آورد.

وی اظهار امیدواری کرد که در آینده برنامه های وسیع تری در جهت روابط دوستی ایران و کنیا برگزار شود.

در پایان مراسم افتتاحیه  میهمانان حاضر از نمایشگاه و کارگاه های هنری عرضه شده توسط کانون فکری پرورشی کودکان و نوجوانان بازدید به عمل آوردند.

قابل ذکر است هفته دوستی کودک ایران و کنیا شامل: کارگاههای سرگرمی و خلاقه ، آموزش سفال ، عروسک سازی، کاشی کاری , تئاتر عروسکی ، نمایشگاه کتاب ، پخش فیلم ، برگزاری مسابقه هنری ، ورزشی و  سرگرمی با  حضور 4 تن از مربیان کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا تاریخ 13 تیرماه ادامه دارد و نوجوانان و دانش آموزان مدارس مختلف کنیایی از نمایشگاه بازدید و  در  کارهای هنری ارائه شده  شرکت خواهند کرد. 

کد خبر 84591

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز