گروه محیط‌زیست: طرح ایمنی‌زیستی که در اردیبهشت‌ماه در صحن علنی مجلس به تصویب رسیده بود، برای بررسی اشکال‌هایی که شورای نگهبان به آن وارد کرده است، مجددا در صحن علنی مجلس بررسی و تصویب می‌شود.

عباس رجایی، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در گفت‌وگو با همشهری، ایرادات وارد شده از جانب شورای نگهبان را «شکلی» توصیف می‌کند و می‌گوید: ایرادات محتوایی نبود، بلکه نوعی ایرادات شکلی بود که در کمیسیون کشاورزی با حضور یکی از اعضای شورای نگهبان بررسی و در نهایت راهکارهایی تعریف و اصلاحات انجام شد.

به این ترتیب طرح ایمنی زیستی که از مدت‌ها پیش موجب بروز اختلاف‌هایی میان پژوهشگران و اعضای انجمن‌های علمی بیوتکنولوژی و ایمنی زیستی با سازمان محیط‌زیست بوده است، دوباره در صحن علنی مجلس تصویب و به شورای نگهبان ارائه می‌شود.

رجایی زمان احتمالی بررسی این طرح را مرداد‌ماه اعلام می‌کند ومی‌افزاید: از آنجایی‌که فعلا مسائل دیگری در دستور کار مجلس قرار دارد، بعید است که بررسی این طرح پیش از مرداد انجام شود.

طرح ایمنی زیستی مبتنی بر نظارت و ساماندهی تولید و کشت موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیک در کشور است. رئیس کمیسیون کشاورزی درخصوص کلیات این طرح می‌گوید: در عرصه فناوری‌های نوین از جمله بیوتکنولوژی که در قانون، زیست فناوری نوین نامیده شده است، برای تولید موجودات زنده تغییر شکل یافته ژنتیک در کشور برنامه‌هایی وجود دارد و اقداماتی تا به امروز صورت گرفته، منتهی برای نظارت بر این اقدامات و همچنین قانونمندی و ساماندهی آن قانونی تدوین نشده است.

به گفته وی، طرح ایمنی زیستی این حوزه را در بخش کشاورزی تعریف می‌کند و برای آن چارچوب تعیین می‌کند چرا که کشور به لحاظ قانونی عضو پروتکل «کارتاهنا» است که این پروتکل به کنوانسیون تنوع زیستی ملزم بوده و ایران هم عضو آن است و لازم است در کشور برای اینگونه اقدامات که در بخش‌های جهانی عضو فراکسیون‌های آن هستیم قانون و مقرراتی برای ساماندهی تصویب می‌شد که طرح ایمنی زیستی این کار را انجام می‌دهد.

رئیس کمیسیون کشاورزی ادامه می‌دهد: در راستای این طرح، شورایی برای ساماندهی و اجرای قوانین متشکل از وزرا و اشخاص حقیقی زیر نظر معاون اول رئیس‌جمهوری تشکیل شده است که به وضع مقررات و اجرای آن می‌پردازد. براین اساس مقرر شد دبیرخانه این شورا در سازمان محیط‌زیست واقع شود.

همچنین برای کلیه دستگاه‌های اجرایی که در این زمینه فعالیت می‌کنند وظایفی در چارچوب قانون تعریف شده است. وی با بیان اینکه طرح مذکور حوزه عملکردی قانون را هم تعریف می‌کند، خاطرنشان می‌کند: تولید، رهاسازی، حمل‌ونقل، صادرات و واردات محصولات تغییر شکل یافته ژنتیک در حوزه عملکرد قانون است علاوه بر اینکه در این طرح، پژوهش مستثنی واقع شده است.

رجایی با بیان اینکه راهکارها و برخوردهایی هم برای مبارزه با تضییع حقوق دیگران در این طرح تدوین شده است، می‌گوید: برای عدم‌تضییع حقوق اشخاص حقیقی و حقوقی که وارد این فضا می‌شوند در قانون راهکارهایی ایجاد شده است. همچنین یک کمیسیون داوری تعریف شده که مباحث مربوط به اختلافات اجرای این قانون را پیگیری می‌کند.

کد خبر 84450

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار محیط زیست

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز