همشهری آنلاین: سعدحریری متعهد شد تا دولت وحدت ملی لبنان را با حضور احزاب و گروه‌های اصلی پارلمان تشکیل دهد

به گزارش ایسنا، سعد حریری رهبر اکثریت پارلمان لبنان، پس از آنکه به صورت رسمی و درپی جلب نظر موافق اکثر نمایندگان پارلمان این کشور از سوی میشل سلیمان رئیس جمهور لبنان، مامور تشکیل دولت جدید این کشور شد، تاکید کرد که در راستای تشکیل دولتی تلاش می‌کند که بتواند علاوه بر همکاری با رئیس جمهور و حفظ وحدت و اتحاد، در مسیر شکوفایی اقتصادی و افزایش خدمت رسانی به شهروندان لبنانی و رویارویی با تهدیدهای اسراییل نیز تلاش کند.

وی هم چنین عنوان داشت: راه تحقق این هدف آسان نیست و موانع موجود بیش از آن چیزی است که به نظر می‌رسد.

سعد حریری در عین حال تاکید کرد: با توجه به وضعیت موجود، موضوع تعیین سرنوشت کشور در این شرایط حساس منطقه‌ای، مهمتر از مساله تشکیل دولت و توزیع پست‌ها بین اعضای دولت است.

وی عنوان داشت: هم و غم اول و آخر ما هم چنان تلاش جهت دور نگه داشتن کشور از فتنه و آشوب و حفظ وحدت جهت رویارویی با خطراتی است که اوضاع اقتصادی ما را تهدید می‌کند و یا تهدید‌هایی که ما در عرصه داخلی و خارجی با آن روبرو هستیم.

وی با اعتراف به این که لبنان با تهدید‌های زیادی روبروست، اظهار داشت: در عین حال فرصت زیادی جهت رسیدن به راه‌کار برای رویارویی با این تهدید‌ها وجود دارد.

سعد حریری عنوان داشت: من از جایگاه وفاداری به شهید رفیق حریری، پدر، معلم و یار همیشگی‌ام در روزهای سخت و تمامی شهید‌ان راه آزادی و استقلال لبنان و از جایگاه پایبندی به حق لبنان در دفاع از خاک، حاکمیت و ملتش در رویارویی با تهدید‌های دشمن اسراییلی و از موضع وفاداری به تعهدات لبنان در قبال مسایل جهان عرب بویژه مساله فلسطین و تاکید بر حق بازگشت ملت فلسطین، تشکیل کشور مستقل برای آنها و مخالفت با اسکان آوارگان فلسطینی در خارج از خاک فلسطین، اعلام می‌کنم که خواهان تشکیل دولتی متحد هستم که در بر گیرنده تمامی احزاب اصلی پارلمان باشد و بتواند بدور از موانع و مشکلات، به شکلی متجانس و توانمند عمل کند.

سعد حریری گفت: از آنجا که رئیس جمهور مرا مامور تشکیل دولت پس از انتخابات پارلمانی کرده است، به همین مناسبت به تمامی لبنانی‌ها اعلام می‌کنم که با احساس مسوولیت جهت حمایت از لبنان و ملت آن تلاش خواهم کرد.

نخست وزیر جدید لبنان در ادامه سخنانش با اشاره به پیروزی حزب اکثریت در انتخابات اخیر پارلمانی این کشور، گفت: هدف اصلی گروه‌های اکثریت حمایت از اصول قانون اساسی، موسسات، حاکمیت، استقلال و طرح بازسازی لبنان از یک سو و تحکیم صلح داخلی و ثبات و توجه ویژه به مسایل اقتصادی و معیشتی شهروندان لبنانی از سوی دیگر بود.

وی ادامه داد: بر اساس این دو هدف مهم، ما به محض اعلام نتایج انتخابات دست خود را برای همکاری به سوی شرکایمان در کشور دراز کردیم.

به نوشته روزنامه لبنانی المستقبل، سعد حریری تاکید کرد: دولت جدید از همان ابتدای تشکیلش بر اساس حسن نیت و احترام به قانون اساسی و نظام دموکراسی عمل خواهد کرد و من از هیچ تلاشی جهت رویارویی با خطر‌های موجود و گشودن افق‌های روشن برای لبنان و لبنانی‌ها فروگذار نخواهم کرد.

وی هم چنین بر ضرورت همکاری و همبستگی تمامی لبنانی‌ها جهت حمایت از لبنان در برابر خطر‌های خارجی تاکید نمود.

سعد حریری در پایان از نمایندگان پارلمان لبنان به دلیل اعتمادشان به وی برای تشکیل دولت جدید تقدیر کرد.

وی پس از دریافت حکم رسمی نخست وزیری، به همراه فواد سنیوره، نخست وزیر سابق لبنان و اعضای فراکسیون المستقبل در پارلمان این کشور به مزار رفیق حریری رفت.

کد خبر 84439

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز