سه‌شنبه ۹ تیر ۱۳۸۸ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

روشنک محمدی: قاچاقچی اسلحه وقتی نتوانست از دست ماموران فرار کند خودرو حامل اسلحه را آتش زد.

 ماموران مبارزه با قاچاق منطقه انتظامی کامیاران به یک دستگاه وانت نیسان که در یکی از محورهای فرعی در حال تردد بود مشکوک شدند اما راننده قبل از فرمان ایست ماموران اقدام به فرار کرد.

خودرو مذکور در حال فرار به‌دلیل گل آلود بودن زمین در گل فرو رفت و راننده برای پاک کردن آثار جرم با استفاده از بنزین، خودرواش را به آتش کشید.ماموران پس از تلاش فراوان و مهار آتش از داخل خودرو 87 قبضه سلاح شکاری قاچاق کشف کردند.ماجرای عبدالله را همه شهر شنیده بودند‌، حکمش هم معلوم بود، او دوست داشت پسرش مثل خودش یک مرد قوی و نترس بار بیاید ولی پسرش در راه خلاف افتاد و آخر کار هم جایش پشت میله‌های زندان بود.

دکتر اجمالی آسیب‌شناس اجتماعی در این‌باره می‌گوید: باید برای مردم این منطقه شغل ایجاد کرد. موارد متعددی در کردستان یافت می‌شود که افراد اگر شغلی جایگرین قاچاق داشته باشند دست به این‌کار نمی‌زنند.  وی ادامه می‌دهد: در کنار اشتغال باید برای مبارزه با افزایش قاچاق از جمله قاچاق اسلحه در کردستان فرهنگسازی شود.

کردستان منطقه‌ای است که نظارت مطلق داشتن بر آن به‌‌دلیل برخورداری از راه‌های دشوار گذر کار بسیار سختی است. البته با نظارت نیروی پلیس قاچاق اسلحه ‌در این استان بسیار محدود شده اما باز هم رواج دارد‌.بسیاری از افراد این استان معتقدند این‌کار به‌دلیل خطراتی که دارد مخصوص مردهاست و فقط افراد بسیار دلیر و شجاع هستند که می‌توانند از پس آن بر بیایند.

اجمالی موارد یاد شده را از مشکلات عمده جامعه کردستان می‌داند و برطرف شدن آنها را راهکاری برای کاهش تمایل به قاچاق اسلحه در این استان عنوان  می‌کند.

قانون تشدید مجازات قاچاق اسلحه و مهمات

آزاده شرف‌آبادی وکیل پایه یک دادگستری کردستان در این زمینه معتقد است: وارد یا خارج کردن اسلحه و مهمات جنگی، مواد منفجره و محترقه، فشنگ و تفنگ شکاری ممنوع است و چنانچه ‌یک یا چند نفر بدون اجازه یکی از اشیای مذکور را وارد یا خارج کنند به مجازات‌های تعیین شده محکوم می‌شوند.

وی ادامه داد: حتی اگر یکی از قاچاقچیان مسلح باشد و در مقابل قوای دولتی مقاومت مسلحانه کنند به اعدام و اگر مقاومت نکنند به‌ حبس با کار اجباری از 3 تا 15 سال محکوم می‌شوند. همچنین در‌صورتی که قاچاقچیان مسلح نباشند به حبس با کار از 3 تا 10 سال محکوم می‌شوند.

شرف‌آبادی یادآور شد: جرم قاچاق اسلحه و مهمات چنانچه توام با جرم مواد مخدر باشد هر دو تواما در دادگاه انقلاب رسیدگی می‌شود ولی اگر دادگاه انقلاب قبلا به جرم مواد مخدر رسیدگی کرده باشد، رسیدگی به جرم قاچاق اسلحه در دادگاه کیفری خواهد بود.

همچنین بر‌اساس ماده 88 قانون اساسی، مرتکبان به قاچاق مواد رادیواکتیو یا میکروبی به حبس ابد یا اعدام، مواد منفجره (نظامی) یا شیمیایی به حبس تعزیری از 3 تا 12 سال و مواد منفجره به حبس تعزیری از 2 تا 5 سال و مواد محترقه به حبس تعزیری از 6 ماه تا 2 سال و جزای نقدی از 2 تا 4 برابر ارزش مواد کشف شده و همچنین در مورد گازهای بی‌حس کننده، یا بی‌هوش کننده و اشک آور از قبیل CSیا oc به حبس تعزیری از 6 ماه تا 3 سال محکوم و مجازات خواهند شد.

همشهری استانها

کد خبر 84414

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز