گروه استان‌ها- نگار صادقی: رکود بازار سیمان در عراق باعث شد تا صادرکنندگان ایرانی کالای خود را ارزان تر از قیمت واقعی روانه این بازار کنند، این در حالی است که دبیر انجمن صنفی کارفرمایان سیمان تاکید می‌کند سیمان را براساس قیمت‌های بین‌المللی در اختیار عراقی‌ها قرار می‌دهیم.

افزایش ظرفیت تولید سیمان و صادرات آن به کشورهای همجوار باعث شد تا تولیدکنندگان سیمان در خوزستان برنامه ریزی‌های خود را براساس حضور پررنگ تر در بازار عراق انجام دهند.

نجم بیت چنعان، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خرمشهر با اشاره به عدم هماهنگی تولیدکنندگان در رابطه با بازار عراق می گوید: بسیاری از کارخانجات سیمان کشور به دلیل تولید بالای این محصول، صادرات سیمان را در اولویت اول خود قرار دادند، این امر باعث شد تا سیمان ایرانی با قیمت ثابت و مناسبی در بازار عراق عرضه نشود.

این در حالی است که محمدحسن پورخلیل، دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان معتقد است: سیمان ایرانی با قیمت بین‌المللی در عراق عرضه می‌شود و نمی‌توان گفت که ما ارزان‌فروشی می‌کنیم.

وی با بیان این که نباید تصور کنیم که بازار سیمان عراق تنها به ایران تعلق دارد خاطرنشان می‌کند: در حال حاضر کشور ترکیه، مالزی، چین و هند حضور پررنگی در عراق دارند، بنابراین تولیدکنندگان ایرانی برای رقابت با آنها باید سیمان خود را با قیمتی عرضه کنند که بتوانند در این بازار باقی بمانند.

اما بیت چنعان با تاکید بر این که نباید سیمان خود را ارزان تر از قیمت واقعی خود در اختیار عراقی‌ها قرار دهیم می‌گوید: از طرفی دولت عراق هنوز تعهدات خود را نسبت به پیمانکاران ایرانی انجام نداده و اعتباری هم در این ارتباط در اختیار بخش خصوصی خود قرار نداده است، بنابراین بازار سیمان عراق در حال حاضر راکد است.

رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن خرمشهر با بیان این که برای حل این مشکل نیازمند یک برنامه‌ریزی و نظارت منسجم هستیم می‌گوید: تولیدکنندگان داخلی باید متناسب با بازار عراق به صادرات سیمان بپردازند.

وی ادامه می دهد:وقتی عراقی‌ها را به جنس‌های ارزان ایرانی عادت می دهیم طبیعی است که اگر بخواهیم همان کالا را با قیمت واقعی خود در اختیارشان قرار دهیم با عدم استقبال آنها مواجه می شویم.

دبیر انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان  اما از تلاش برای تاسیس یک شرکت بازرگانی توسعه صادرات سیمان خبر می دهد و  تاکید می‌کند: چنانچه این شرکت ایجاد شود به نظارت بر عملکرد و فعالیت کلیه شرکت‌هایی که به امر صادرات سیمان می‌پردازند اقدام می‌کند و هماهنگی‌های لازم را در این ارتباط نیز انجام می‌دهد.

پورخلیل با تاکید بر این که بنا نداریم صادرات سیمان را با ایجاد این شرکت محدود کنیم می‌گوید: تمام تلاش ما این است که شرکت‌های صادرکننده سیمان با هم هماهنگ باشند.
به گفته وی، شرکت بازرگانی توسعه صادرات سیمان به احتمال فراوان طی 6 ماه آینده یا یک سال دیگر راه‌اندازی می‌شود.

اما بیت چنعان معتقد است: به جای این که تمام توان خود را صرف فروش سیمان به عراق کنیم بهتر است به فکر بازارهای دیگری جز عراق باشیم؛ چرا که با روند فعلی قیمت صادرات این محصول هر روز پایین می‌آید.

وی معتقد است که صادرات بی‌رویه سیمان به عراق باعث کاهش تقاضای این محصول در عراق شده است.

کد خبر 84192

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز