خانه‌ای قدیمی با نمای آجری و سنتی در چهاردهمین تکه از پایتخت، سکونتگاه ۲هنرمند برجسته و نامدار ایران، استاد محمدعلی امیرجاهد و دامادش، دکتر محمد معین، در محله چهارصددستگاه بوده است.۲

خانه معین و جاهد

همشهری آنلاین _ ثریا روزبهانی:محمدعلی امیرجاهد هنرستان آزاد موسیقی را راه‌اندازی کرد و در سال ۱۳۰۸ اولین تصنیف خود را به ثبت و ضبط رساند. بیش از ۱۰۰ سرود و تصنیف از استاد امیرجاهد که بیشتر مضامین اجتماعی، سیاسی و فلسفی دارد و همچنین دیوانی از این هنرمند در ۲ جلد به یادگار مانده است.

ژقصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید

لوکیشن سرزمین مادری و شهرزاد اینجاست

معماری خانه قدیمی با نمای آجری و سنتی در چهاردهمین تکه از پایتخت، سکونتگاه ۲ هنرمند برجسته و نامدار ایران، استاد محمدعلی امیرجاهد و دامادش، دکتر محمد معین، در محله چهارصددستگاه بوده است. خانه میرجاهد مربوط به دوره پهلوی اول است و معماری خانه استاد معین به پهلوی دوم تعلق دارد. نمای خارجی بنا با آجرهای فشاری در کمال سادگی و بدون هیچ تزیینی پوشیده شده و پنجره‌های چوبی با حفاظ‌های فلزی نیز در آن ایفای نقش می‌کنند.

در پای دیوارها از ازاره‌های سنگی و موزاییکی استفاده شده و کف حیاط‌ها با موزاییک سیمانی نقش‌دار فرش شده است. هنوز هم چارچوب آجری دری که این ۲خانه را از هم تفکیک می‌کرد، بعد از بازسازی خانه در سال ۱۳۸۰، در حیاط خانه استوار ایستاده است. این مجموعه در سال ۱۳۸۳ به تملک شهرداری منطقه ۱۴ درآمد و بازسازی و تجهیز شد.

لوکیشن سرزمین مادری و شهرزاد اینجاست

در و دیوار خانه‌موزه‌ای که لوکیشن فیلم‌های متعددی همچون شهرزاد و سرزمین مادری بوده است با سازها، تابلوهای خوشنویسی، آثار استادان موسیقی و ادبیات مزین شده. این خانه اولین مرکز تخصصی ادبیات، موسیقی و خوشنویسی کشور است که تهرانی ها آن را به نام خانه فرهنگ ساز و ادب می‌شناسند و محل برگزاری نشست‌ها و کلاس‌های هنری است.

به همین خاطر علاقه‌مندان به هنر و فرهنگ و موسیقی برای شرکت در این دوره ها به اینجا می‌آیند. این خانه همچنین گنجینه‌ای ارزشمند از کتاب‌های ادبی را در خود جای داده که تعداد آن از مرز ۳۰هزار نسخه تخصصی و عمومی می‌گذرد؛ قرائتخانۀ آن هم بیش از ۵۰ نفر گنجایش دارد.

لوکیشن سرزمین مادری و شهرزاد اینجاست

این کتابخانه با عنوان مرکز فرهنگی ـ هنری غدیر خانه‌موزه استاد معین فعالیت می‌کند. این خانه‌موزه در میدان چهارصد دستگاه، انتهای خیابان بایزید بسطامی، قرار دارد.

نام: خانه استاد معین و امیرجاهد

کاربری: خانه‌موزه و مرکز فرهنگی

دوره: معاصر

نشانی: چهارصددستگاه

کد خبر 841871

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha