سفره افطار در شهرهای استان گلستان با غذاهای محلی رنگ و عطر می‌گیرد. روزه‌داران در این خطه در کنار چای و خرما روزه خود را با غذاهای سنتی باز می‌کنند.

افطار

به گزارش همشهری ‌آنلاین همزمانی ماه مبارک رمضان و نوروز امسال باعث شده تا گردشگران علاوه بر تجربه اماکن گردشگری در استان گلستان، با غذاهای سنتی سر سفره افطار و سحر نیز آشنا شوند.

از غذاهای محلی ترکمن‌ها در ماه مبارک رمضان چه می‌داندی؟ | عطر بورک در سفره افطار 
بورک


بورک یکی از غذاهای محبوب ترکمن‌ها در ماه رمضان است و همواره سرسفره افطار خانواده‌های ترکمن هست. این غذای ساده و خوشمزه طرز تهیه آسانی نیز دارد. مخلوط گوشت چرخ کرده و سیب زمینی رنده شده یا سیب زمینی آب پز شده و له شده همراه با ادویه جات کافی میان لایه ای از خمیر تازه گذاشته می‌شود. حدود پنج دقیقه در روغن سرخ می‌کنند و وقتی رنگ آن قهوه ای کمرنگ شد آن را بیرون آورده و روی کاغذی می‌گذارند تا روغن اضافی آن جذب شود. ترکمن‌ها بورک را به عنوان یک وعده غذای سرو می‌کنند.

از غذاهای محلی ترکمن‌ها در ماه مبارک رمضان چه می‌داندی؟ | عطر بورک در سفره افطار 
بولامه

بولامه، یکی دیگر از غذاهایی است که به حلیم شباهت دارد و در مناسبت‌های دیگر مثل تولد نوزاد هم پخته و سرو می‌شود. این غذا از افطاری‌های ماه رمضان در گنبد کاووس است.
قاوور تماچلی چوروک، پتیر چوروک، نان فتیر و بیشمه هم از دیگر نان‌های روغنی و شبیه بامیه است که در روغن داغ، پخته و در ماه رمضان سرو می‌شود. از غذاهای ترکمنی برای ماه رمضان می‌توان به باسترمه و پلو چکدرمه، اشاره کرد.
ناگفته نماند که غذای سنتی چکدرمه در استان گلستان معمول‌ترین خوراک سنتی است که در طول ماه مبارک برای سفره افطار درست می‌شود. این غذای محلی استان گلستان با ظاهری شبیه استانبولی که در حالت سنتی، درون یک دیگ مخصوص به نام قازان طبخ می‌شود که در نهایت با دوغ و سبزی میل می‌کنند.
غذاهای سنتی این خطه از کشور به خاطر استفاده از ماهی و گوشت در آنها، بسیار مقوی هستند و به بازیابی انرژی کسانی که در این ماه روزه می‌گیرند، کمک می‌کند.

بیشتر بخوانید:
خوراکی‌های متفاوت سفره افطار خوزستانی‌ها | از هریسه تا لگیمات و محلبی

از افطاری بلوچ ها چه می‌دانید؟ | تباهگ، چانگال و پکوره

غذاهای محلی در ایام روزه‌داری | حلوای سیاه، پای ثابت افطار و سحر مردم این استان

کد خبر 841031

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha