سه‌شنبه ۲ تیر ۱۳۸۸ - ۱۳:۰۲
۰ نفر

گروه سیاسی: موضوع توانایی‌های هسته‌ای و موشکی ایران هفته گذشته مورد توجه محافل خارجی قرار داشت.

در همین رابطه خبرهایی نیز در نشریات مختلف به چاپ رسید که به چند نمونه آن اشاره می‌شود:

ابهام در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر

موضوع راه‌اندازی نیروگاه بوشهر کماکان درهاله‌ای از ابهام قراردارد. این هفته قراراست نمایندگان ارشد هسته‌ای روسیه و آمریکا در ژنو گرد هم ‌آیند تا برنامه کاهش تدریجی جنگ‌افزارهای هسته‌ای در منطقه را بررسی کنند.

روزنامه الشرق الاوسط با اشاره به این دیدار نتیجه گرفته است که روس‌ها با ایرانی‌ها در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر همکاری نمی‌کنند، زیرا بر این باورند که باید حجم تسلیحات هسته‌ای در منطقه کاهش یابد.

الشرق‌الاوسط با بیان موضوع بالا در تحلیل فعالیت‌های هسته‌ای ایران و همکاری روسیه در راه‌اندازی نیروگاه هسته‌ای بوشهر نوشت: بنا براین تحلیل، روسیه در توافق با آمریکا، یکجانبه و داوطلبانه به کاستن از زرادخانه‌های هسته‌ای خود اقدام کرده و همکاری نکردن با ایران در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر نیز در همین راستاست.در سال 1991،  2کشور آمریکا و روسیه، قراردادی را امضا کردند که طی آن باید 2کشور در 20سال، معادل یک‌سوم ادوات جنگی هسته‌ای خود را نابود کنند که با بروز برخی حوادث جهانی، این معاهده اجرایی نشد و اکنون بار دیگر 2کشور تصمیم گرفته‌اند از حجم تأسیسات جنگ‌افزاری هسته‌ای بکاهند و ظاهرا روسیه نیروگاه بوشهر را قربانی این ضمانت کرده است.هرچند الشرق‌الاوسط همواره مواضع و تحلیل‌هایی علیه ایران در موضوعات گوناگون به‌ویژه هسته‌ای داشته است، اما طرح این موضوع می‌طلبد تا بار دیگر ایران، روس‌ها را به پایان دادن هر چه سریع‌تر این نیروگاه ملزم کند.

گیتس: نگران برنامه‌های هسته‌ای و موشکی ایران هستیم

«رابرت گیتس»، وزیر دفاع ایالات متحده هفته گذشته اعلام داشت: آمریکا نگرانی‌های فزاینده‌ای در مورد پیشرفت‌های اخیر برنامه‌های موشکی و هسته‌ای ایران دارد.
وزیر دفاع آمریکا با اشاره به برنامه‌های غنی‌سازی‌ اورانیوم در ایران گفت: «نگرانی ما در مورد ماهیت مشکل ایران افزایش پیدا کرده است چرا که ایرانی‌ها به پیشرفت‌های بیشتری در زمینه غنی‌سازی‌ اورانیوم دست پیدا کرده‌اند. آنها همچنین به موفقیت‌هایی در زمینه برنامه موشکی دست یافته‌اند».

گیتس همچنین اضافه کرد که یکی دیگر از دلایل نگرانی آمریکا آن است که ایران هیچ نشانه‌ای مبنی بر تمایل برای گفت‌وگو در مورد برنامه‌هایش، از خود نشان نداده است.
این در حالی است که ایران بارها اعلام کرده است فعالیت‌های هسته‌ای این کشور، صلح‌آمیز است و تهدیدی علیه هیچ کشوری محسوب نمی‌شود.

آمریکا تا سال 2015 در تیررس ایران

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در امور مبارزه با سلاح‌های کشتار جمعی گفته ‌است که مطابق ارزیابی‌های اطلاعاتی آن کشور توان موشکی ایران تا سال 2015 به حدی خواهد بود که بتواند تمام نقاط اروپا و بخش‌هایی از ایالات متحده را هدف قرار دهد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، «جان رود» که در جمع اعضای کمیته سیاست‌ خارجی کنگره آمریکا سخن می‌گفت در این‌باره افزود: «به‌نظر می‌رسد که ایرانی‌ها پس از دریافت فناوری تولید و پرتاب موشک از دیگر کشورها طی سال‌های گذشته، اینک راسا برنامه توسعه آن را در دست گرفته‌اند، ولی مطمئنا کمک‌های خارجی همچنان یک عامل کلیدی در افزایش سرعت پیشرفت برنامه موشکی تهران خواهد بود».

معاون وزارت خارجه آمریکا همچنین مدعی شد: «این احتمال وجود دارد که ایران یک‌باره تصمیم بگیرد که یک سامانه موشکی دوربرد را به‌طور کامل از کره‌شمالی خریداری کند، همانطور که قبلا نیز چنین کاری انجام‌ شده ‌است».وی افزود: «ایالات متحده از دستیابی کره‌شمالی به موشک‌های بالستیک قاره‌پیما که می‌تواند بنادر غربی ما را هدف قرار دهد تقریبا مطمئن است و این یک احتمال واقعی است که پیونگ یانگ تصمیم به فروش این تکنولوژی به دیگر کشورها داشته‌باشد».

رود با بیان اینکه ارزیابی‌های اطلاعاتی آمریکا زمان احتمالی دستیابی ایران به موشک‌های بالستیک دوربرد را سال 2015 تخمین می‌زند گفت: «این احتمال وجود دارد که این موضوع چندسال دیرتر اتفاق بیفتد و یا اینکه به‌واسطه کمک‌های خارجی زودتر از زمان مورد انتظار ما محقق شود».

دانیل فراید، معاون دفتر اروپا و اوراسیای وزارت امور خارجه آمریکا نیز در این باره با اشاره به اینکه ایران هم‌اکنون توان تولید انبوه موشک‌های میان‌برد شهاب 3 را به دست ‌آورده گفت: «این موشک‌ها با اندکی تغییر توان هدف قرار دادن اسرائیل و بخش‌هایی از اروپا را خواهند داشت». وی افزود: «هدف اصلی از استقرار سیستم دفاع موشکی در چک و لهستان مقابله با تهدید ایران است.»

یهودیان آمریکا موافق گفت‌وگو با ایران

به گزارش روزنامه اسرائیلی «هاآرتص»، طبق یک نظرسنجی که روی نمونه‌ای 1200 نفری از یهودی‌های آمریکا انجام شده است، نیمی از یهودی‌هایی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند، از مذاکرات بدون پیش شرط آمریکا با ایران حمایت می‌کنند.

55 درصد یهودیان پرسش شده گفته‌اند درصورتی که مذاکرات و تحریم‌ها به توقف برنامه هسته‌ای ایران منجر نشود، با حمله نظامی آمریکا موافقند.

45 درصد از یهودی‌های ساکن آمریکا بر این باورند که دولت آمریکا فقط باید درصورتی با ایران وارد مذاکرات شود که این کشور غنی‌سازی‌ اورانیوم را به حال تعلیق در آورد.  55 درصد از پرسش‌شوندگان گفته‌اند درصورتی که مذاکرات و تحریم‌ها به توقف برنامه هسته‌ای ایران منجر نشود، از یک حمله نظامی آمریکا علیه این کشور حمایت می‌کنند، این در حالی است که 27 درصد با چنین حمله‌ای ابراز مخالفت کرده‌اند.

در عین حال، 58درصد اعلام کرده‌اند درصورتی که جمهوری اسلامی درحرکت برای دستیابی به سمت بمب هسته‌ای اصرار ورزد، از اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران حمایت می‌کنند، در مقابل 27درصد از افرادی که در نظرسنجی شرکت کرده بودند، با حمله اسرائیل مخالفت نشان داده‌اند.

بی‌اطلاع یا ناتوان در پیشگیری

روز پنجشنبه، دولت بریتانیا از مسدود کردن یک میلیارد و 600میلیون دلار از دارایی‌های ایرانیان در آن کشور خبر داد و مقامات این کشور تأکید کردند که این کار، ارتباطی با تحولات اخیر نداشته و به تصمیم‌گیری‌های 2سال پیش در این خصوص برمی‌گردد.

به گزارش سایت «تابناک»، دارایی‌های مسدود شده، متعلق به افراد حقیقی و شرکت‌های ایرانی است که به زعم آنان در برنامه حساس هسته‌ای و یا تولید موشک‌های بالستیکی فعالیت داشته یا از این برنامه حمایت می‌کنند.

تصریح یکی از مقامات وزارت دارایی بریتانیا در گفت‌وگو با «بی‌بی‌سی»، مبنی بر اینکه این اقدام به سال 2007 مربوط می‌شود و امر تازه‌ای نیست، این پرسش را پدید می‌آورد که آیا وزارت امور خارجه در این 2سال، توانایی پیشگیری از این اقدام و یا تدابیری برای بیرون بردن این سرمایه قابل‌توجه از بریتانیا را نداشته است؟

هرچند اعلام این موضوع در اوضاع کنونی به‌رغم تأکید مقامات بریتانیایی مبنی بر تصادفی بودنش، نمی‌تواند بی‌ارتباط با وضعیت کنونی در ایران باشد، این موضوع نباید مانعی باشد تا وزارت خارجه و دستگاه دیپلماسی کشورمان درباره ناتوانی‌‌‌شان در پیشگیری از وقوع چنین مسئله‌ای توضیح دهند.

هم‌اکنون اتحادیه اروپا دارایی‌های بانک ملی، بزرگ‌ترین بانک ایران را مسدود کرده است. همچنین بانک سپه و برخی شرکت‌های فعال بازرگانی و صنعتی نیز در این رده هستند که با تسری این وضعیت به دیگر مؤسسات مالی، بازرگانی و صنعتی در آینده با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو خواهیم شد.

بنابراین، انتظار به‌جایی است که وزارت امور خارجه برای روشن شدن ابعاد موضوع و آگاهی افکار عمومی درباره چرایی وقوع این موضوع و اقدامات انجام شده و در حال پیگیری، توضیحاتی ارائه دهد. البته به‌نظر می‌رسد میزان دارایی بیان شده و دارایی‌های در معرض اقدامی مشابه، آن‌قدر چشمگیر است که مجلس شورای اسلامی نیز با دقت موضوع را پیگیری کند.

کد خبر 84090

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز