آذرماه سال ۱۴۰۲ بود که کپسول زیستی ساخت ایران با پرتابگر سلمان مورد آزمایش زیرمداری قرار گرفت.

کپسول زیستی کشورمان با موفقیت پرتاب شد

به گزارش همشهری آنلاین، این کپسول زیستی که قرار است در آینده‌ای نزدیک و با پشت سر گذاشتن موفقیت آمیز کلیه تست‌ها، فضانوردان ایرانی را به فضا اعزام کند با انعقاد قراردادی میان سازمان فضایی ایران با پژوهشگاه هوافضا طراحی و ساخته شده است.

اگرچه سال ۱۴۰۲ یکی از شکوفاترین سال‌ها در صنعت فضایی ایران محسوب می‌شود، اما بی‌شک یکی از مهم‌ترین دستاوردهای این صنعت در کشور، آزمایش کپسول زیستی بوده است.

دستاورد مهم فضایی ۱۴۰۲ | آزمایش موفق کپسول زیستی ایرانی
مشخصات کپسول زیستی ایرانی

اعزام فضانورد به سبک ایرانی

عیسی زارع پور، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات پس از پرتاب موفقیت آمیز کپسول زیستی ایران، گفت: احیای برنامه‌های اکتشاف فضایی و زیست در فضا از ابلاغات ریاست‌جمهوری بود. آخرین فعالیت‌ها در این زمینه در سال ۹۱ انجام شده و پس از آن عملا متوقف مانده بود که در ۲سال اخیر بخش‌های مختلف کار به جریان افتاد. ما امروز شاهد آزمون‌های زیرمداری نسل جدید کپسول‌های زیستی کشور بودیم. این کپسول‌زیستی نیم تنی با کمک یک پرتابگر جدید ایرانی که یک کلاس جدید از پرتابگرهای طراحی شده توسط متخصصان وزارت دفاع بود پرتاب شد.

آزمون‌هایی که هم برای کپسول هم پرتابگر طراحی شده بود با موفقیت انجام شد. زارع پور با تأکید بر اینکه جمهوری اسلامی ایران به لطف خدا و همت متخصصان ایرانی در حال حاضر جزو ۶ کشوری است که فناوری کپسول زیستی را در اختیار دارد، گفت: امیدواریم با ادامه این روند، در سال‌های آتی کپسول‌های جدید زیستی که در دست طراحی و ساخت هستند را رونمایی می‌کنیم تا در افق ۱۴۰۷ تا ۱۴۰۸ بتوانیم شاهد اعزام فضانورد با فناوری صددرصد ایرانی باشیم.

ویدئوی پرتاب کپسول زیستی ایرانی با موشک سلمان در روز پانزدهم آذرماه گذشته را مشاهده فرمایید.

کد خبر 840706

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 2
  • عابر ثابق IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    0 2
    تنها چیزیش که به مردم میرسه، چندین برابر هزینه ی واقعیش هست. وگرنه وقتی یک اینترنت معمولی هم نداریم، فضانورد قراره ب چ دردمون بخوره.
    • IR ۲۰:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
      0 0
      با این حرکات نمی توانید جلو پیشرفت علم را بگیرید علم در حال پیشرفت هست آفرین به دانشمندان ایران شما به پیشرفت خود ادامه دهید غربگداها از شدت سوزش پیشرفت دانشمندان ایران درحال حزیان گویی هستند
  • IR ۲۲:۲۹ - ۱۴۰۳/۰۱/۰۶
    0 0
    زنده باد ایران و ایرانی